Kaasujalka

Suomen erikoisvanteet on nyt Special Wheels

Julkaissut:

|

17.4.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Suomen erikoisvanteet on nyt Special Wheels

 

Suomen erikoisvanteet Oy on nyt Special Wheels, kuten Hertel-konsernin maayhtiöt Ruotsissa ja Norjassa. Uusin vannehitti on nyt Flow Forming -tekniikalla tehdyt entistä kevyemmät ja kestävämmät vanteet.

Päivän selkeä trendi ovat nyt mustakiiltävät, nimenomaan lakatut vanteet.
– Tähän asti mattapintaiset mustakiiltävät vanteet ovat olleet tosi suosittuja, mutta ne halutaan kiiltävinä, sanoo Special Wheels Finlandin toimitusjohtaja Perttu Sihvola.

Mustakiiltävät vanteet ylipäätään ovat olleet aina suosittuja, siinä ei sinänsä ole mitään uutta. ’
– Erona on nyt se, että aikaisemmin mustakiiltävillä vanteilla on ehkä haluttu erottua siitä auton normaalista vanteesta. Nyt taas palataan kiiltolakattuun vanteeseen, jota monet autovalmistajat suosivat alkuperäisissäkin vanteissa. Ihmiset haluavat niitä vanteita, joita näkyy heidän ostamiensa autojen ensimmäisissä mainoksissa, Sihvola arvelee.

Flow Forming on edistynyt valmistustekniikka, jonka avulla vanteesta saadaan kevyempi ja kestävämpi kuin perinteisellä valumenetelmällä.

– Flow forming -prosessissa suhteellisen kapeaa vanneaihiota lämmitetään ja venytetään kuumavalssaamalla lopulliseen muotoonsa. Lopputuloksena vanne on kevyempi, vahvempi ja kestää iskuja paremmin.

Yhä isompia vanteita

Vannekoot ovat kasvaneet koko ajan.
– Kesärenkaissa 17-tuumainen on nyt yleisin koko, kun se vielä vähän aikaa sitten oli 16-tuumainen. Monelta autovalmistajalta löytyy ihan alkuperäisvanteina jopa 21-tuumaisia vanteita, kuten esimerkiksi Volvolta. Tietenkin ne ovat joissakin isoissa SUV-mallin autoissa vieläkin isompia. Esimerkiksi Lamborghinilta vakiokokona löytyy jopa 23-tuumaisia vanteita.

Flow forming  -vanne asettuu tavallisen valuvanteen ja taotusta alumiinista jyrsityn forged-vanteen välille. Perinteisesti vakioautoissa katuliikenteessä on aina ollut valuvanteita ja kilpa-ajoneuvoissa taottuja forged-vanteita. Flow forming  -valmistustekniikka on tullut tähän väliin. Vanteen reunaa valssataan ja venytetään lämpötilan avulla lopulliseen muotoonsa. Tällä valmistustekniikalla siitä saadaan huomattavasti tavallista valuvannetta kevyempi ja usein Flow Forming -vanne myös näyttää paljon kevyemmältä.

Flow Forming -valmistustekniikka on käytössä kaikilla isoimmilla vannevalmistajilla
– Eri valmistajilla on flow forming vanteilleen vain erilaisia markkinointinimiä, esimerkiksi vannevalmistaja OZ Racing Flow Forming -vanteet markkoinoidaan esimerkiksi HLT-malleina. Yleisnimi Flow Forming on kuitenkin yleistynyt. Kalleimmissa autoissa on jo pidemmän aikaa ollut vakioina alla näitä Flow Forming -vanteita, Sihvola kertoo.

Flow forming -tekniikka on melko hidasta toteuttaa, tavalliseen valuvanteen tekemiseen verrattuna sen valmistukseen tulee yksi työvaihe lisää ja siksi hintakin on kalliimpi.
– Edullisimmillaan Flow Forming -vanteet ovat kuitenkin jo nyt edullisempia kuin kalleimmat valuvanteet. Todella monella valmistajalla hinnat ovat tulleet alas,  Sihvola sanoo.

Vanteisiin panostetaan varsinkin keväällä

Suomessa ja muissa Pohjoismaissa vannekauppa on melko kaksijakoista. Kun auton ulkonäköä halutaan personoida kesää vasten, niin silloin myös vannekokoa halutaan lisätä.
–Kun autot uusina myydään pääsääntöisesti yksillä renkailla, niin talvivanteeksi hankitaan se tarvikevanne ja kesällä sitten halutaan panostaa näyttävyyteen. Talvella hinta ohjaa päätöksiä enemmän kuin keväällä. Kuitenkin, kun vakiovanteetkin ovat tulleet isommiksi ja näyttävämmiksi, niin sitä kautta myös tarvikevanteisiin panostetaan yhä enemmän.

Vanteiden kokopolitiikkaa ohjaavat tietysti myös jarrut. Kun jarrut ovat myös kasvaneet, on monissa sporttisemmissa autoissa jopa 18 tuuman vannekoko ihan minimi.
–Monessa Porschessa edes se 18-tuumainen vanne ei enää mahdu jarrulevyn päälle, vaan tarvitaan vähintään 19-tuumainen vanne. Koska valuvanteiden materiaalivahvuudet ovat paksumpia, myös jarruille jäävä tila siellä vanteen sisällä on pienempi. Tämäkin on yksi juttu, miksi autovalmistajat ovat kiinnostuneita Flow Forming -vanteita. Mitä enemmän vanteen mukana pyörivä massa kasvaa, sitä haitallisempi se on myös auton ajo-ominaisuuksille, Sihvola sanoo.

Flow forming -menetelmällä sen sijaan saadaan parannettua auton ajo-ominaisuuksia, kun vanteen halkaisija ja sitä kautta paino saadaan pidettyä järkevissä mitoissa.
–Samalla auto pysyy riittävän mukavana ajaa. Jos rengas tulee matalammaksi, niin perinteisesti ajo-ominaisuudet muuttuvat urheilullisemmiksi, mutta samalla hävitään mukavuudessa,  Sihvola muistuttaa.

Tunnetaan yhä ”Spessuna”

Osana Hertel Groupia Specialfälgar on vuosien mittaan kasvanut yhdeksi merkittävämmäksi vannetoimittajaksi Pohjoismaissa. Sihvolankin vuonna 2004 perustettu yritys toimi  alkuun Specialfälgar Finland -nimellä, mutta  muutti nimensä joitakin vuosia sitten Suomen erikoisvanteet Oy:ksi.

Nyt yritys haluaa taas palata takaisin Special -nimeen. Osana Hertel Groupia Specialfälgar toimii nykyään kaikissa pohjoismaissa Special Wheels -nimellä, Suomessa siis nimellä Special Wheels Finland -nimisenä.
–Asiakkaalle tämä on mieleen, kun porukka alkoajoista saakka on tottunut puhumaan meistä ”Spessuna” tai ”Speciaalina”, Sihvola hymyilee.

Special Wheels ei ole kuluttajabrändi, vaan sen edustamia tuotemerkkejä myyvät lähes kaikki Suomen rengasliikkeet. Yrityksen edustamat OZ Racing-vanteet ovat ehkä vannemaailman kruununjalokivi: OZ Racing toimii niin WRC-ralliautojen kuin F1 -autojenkin vannetoimittajana.
–Sitä kautta OZ Racing on ehkä maailman tunnetuin vannevalmistaja, Sihviola sanoo.

Special Wheelsin omia vannebrändejä ovat Nitro ja Image, joiden muotit se myös omistaa itse.

Legendaarisia saksalaisia vannebrändejä ovat ATS ja Breyton. TSW taas on USA:n isoin vannekonserni, jolla on yli 10 alabrändiä, joista monet tekevät vanteita vain tiettyihin luksusautoihin: esimerkiksi Victor-vanteet menevät pelkästään Porchen eri malleihin.
–Ei pidä unohtaan myöskään edustamiamme raskaan kaluston vanteita, joita ovat esimerkiksi legendaariset Kronprinz -teräsvanteet.

Vaikka Special Wheels Finland -brändin taustayhtiö Suomen erikoisvanteet ei kuluttajakauppaa teekään, niin netissä sen erilaisia vanteita voi simuloida omaan autoonsa tavalliset kuluttajatkin.
– Omalle Nitro-housebrändille olemme juuri avanneet kuluttajasivut osoitteessa Nitrowheels.com. Special Wheels Finlandin kotisivut toimivat edelleen osoitteessa Erikoisvanteet.fi, Sihvola kertoo.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *