Kaasujalka

Suomi-Volvo vähillä kilometreillä

Julkaissut:

|

5.2.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Suomi-Volvo vähillä kilometreillä

Kun ajomääräkin on vain 63 000 kilometriä, niin kuusi vuotta vanhaa VolvoS60 D2:ta voi pitää melkeinpä vasta sisäänajettuna. Jopa 115-hevosvoimainen pikkudiesel tuntui yllättävänkin ripeältä.

Volvoahan tuodaan paljon Saksasta, mutta Vaihtoautomaasta koeajoon Volvo S60 D2 vuosimallia 2013 oli ihan ehta Suomi-auto.

Kuukauden käytettynä autona koeajossa  Volvo S60 D2 automaattivaihteisolla ja Momentum-varustetasolla. Vuosimalli on 2013 ja mittarilukema 68 000 kilometriä. Kilometrimäärää ei tarvitse edes epäillä ja koeajettu yksilö oli huollettu viimeisen päälle, jakopään vaihtoa myöten.

Kesken mallivuoden 2013 Volvo S60 sai kevyen kasvojenkohotuksen. Ajovalot olivat muuttuneet ja yhdistetty nyt yhdeksi kokonaisuudeksi. Maskin kromikehys on jätetty pois ja vaakasuuntaisia ripoja on nyt kolmen sijasta neljä. Etupuskurin visuaalista ilmettä on muutettu keskiosan ilmanottoaukon korostetulla muotoilulla.

Pehmeä alusta perheelliselle

Volvoa oli pidetty nätisti niin ulkoa kuin sisältäkin. Pienen mittarilukeman perusteella se tuntunut eroavan ajossa juuri mitenkään siitä, mitä sama auto on ollut uutena tehtaalta rullatessa.

Volvon on alustasuunnittelussa  painottanut pehmeyttä ja se taas sopii perheautokäyttöön hyvin. Ohjaus sai kehuja uutena ja pakko sitä on kehua tänäkin päivänä.

Ainoa vähän ikävä seikka oli dieselmoottorin hiuken jyrisevä käyntiääni pienillä kierroksilla, mutta sehän on tän auton ominaisuus, eikä liity mitenkään juuri tähän yksilöön. Vauhtiin päästessä Volvo menee yllättävän nätisti. Rengasmelu pysyy koko ajan kohtuullisena. Samaa sitkeä dieselmoottori oli myös Fordissa ja ainakaan minun tietääkseni siinä ole lastentauteja.

Turvallisuusvarusteita autossa oli paljon, mm. mäkilähtöavuston, sadetuinnistin, kaistavahti pysäköintitutka taakse, katveavustin ja adaptiivinen vakionopeudensäädin: vain muutamia mainitakseni. Lisäksi on jos jonkunlaista muuta mukavuusvarustetta, automaatti-ilmastoinnista, penkinlämmittimistä ja sisäilman laatujärjestelmästä alkaen.

Koeajetussa Volvossa oli  S60-malliston pienin D2-dieselmoottori, mutta sillä pärjää pärjää autossa yllättävän hyvin. 1,6-litraisen dieselin nimellisteho 115 hevosvoimaa ja  ja 270 newtonin vääntö voi vaikuttaa pieniltä, mutta käytännön tällä Volvolla pysyy oikein kivasti mukana muun liikenteen vauhdissa.

Automaattivaihteisto miettii kiihdytyskäskyn saatuaan vain pienen hetken ja sitten ei kun menoksi.

Halvalla pääsee

Valmistaja lupasi aikoinaan tämän automaattidieselin kulutukseksi 4,1 litraa satasella ja vaikka ihan siihen ei käytännössä pääsisi, niin todella taloudellinen tämä 1.6-litrainen turbodiesel-Volvo joka tapauksessa on.

Koeajossa oli keskitasoa edustava Momentum-varustetaso. Sen mukana tulee perusmausteet, mutta samaan koko- ja hintaluokkaan aikoinaan kuulunutta premiumia pitää hakea Volvo ylellisemmistä varusteversioista.

Laatuauton tuntu on Volvossa silti läsnä. Hallintalaitteiden sijoittelu ja käyttölogiikka ovat erittäin selkeitä. Ajotuntuma on jämäkkä ja kuusilovinen vaihteisto tekee arkiajosta jouhevaa, vaikka 113 hevosvoimaa vaativatkin ajotavassa ennakointia.

Konttiperässä tavaroille on vähemmän tilaa kuin farmarissa tai katumaastusisa, mutta esim. kahden pienen lapsen perheen tarpeisiin tämä on pääasiassa ihan riittävästi. Sedan eli porrasperäinen auto ei ole tänä päivänä mikään hitti, ja ehkä koeajettua Volvoa voi suositella lapsiperheelle, jolla ei ole ihan hirveän isoja tavarankuljetustarpeita.
Ja kyllä kai sedan-Volvo on tänäkin päivänä eniten auto konservatiivin perheellisen tai iäkkäämmän pariskunnan makuun. Ei konttiperäinen ja käytetty S60 ainakaan mikään juppien ja trendisettereiden auto ole.’

Kun kuusivuotiaalla Volvolla on kilometrejä matkamittarissa vain 68 000 ja hintapyyntö 18 860 euroa, niin eipä laatu ja hinta oikein voisi paremmin kohdata. Varsinkin kun auton koko omistushistoria on suomalainen ja huoltohistoria aukoton.

Erityisiä katsastuksessa havaittuja vikoja, takaisinkutsuja ja tielle jättäviä vikoja ei löydy vuosimallia 2011 tuoreemmista Volvon S60 -malleista ollenkaan sen enempää Trafin sivuilta kuin   Euroopan suurimman tiepalvelujärjestön, saksalaisen ADACin raporteistakaan. Vanhemmista ensimmäisen polven Volvo S60-autoista niitä löytyy paljonkin.

Volvo S60 D2 Momentum Aut
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 68 000 km
Moottori: R4, 1560 cm3, turbo
Polttoaine: diesel
Teho: 115 hv
Vääntö: 270 Nm
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12.3 s
Huippunopeus: 190 km/h
Yhdistetty kulutus: 4.3 l/100 km
Co2-päästöt: 114 g/km
Mitat: pituus 4635 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2776 mm
Tavaratila 380 l.
Edellinen katsastus: 24.10.2018
Myyjä: Vaihtoautomaa, Petikko, Vantaa
Hinta: 18 860 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Saab lähti lavetilla korjaamolle
Vanha Audi TT taipuu jokamiehen tuning-rassiksi
Koeajo käytetty Audi A6 – Ikä ja kilsat eivät tunnu missään!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *