Kaasujalka

Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro – Gran Turismo ladattavana hybridinä

Julkaissut:

|

11.12.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro – Gran Turismo ladattavana hybridinä

Uusi Audi A7 Sportback TFSI e quattro on saatavilla kahdessa teholuokassa – 220 kW (299 hv) ja 270 kW (367 hv). Suomessa myyntiin tulevat sekä Audi A7 Sportback 50 että 55 TFSI e quattro. Hinnat alkaen 73 197,72 euroa (Audi A7 Sportback 50 TFSI e quattro S tronic Business Sport).  

 

Uuden Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattron voimansiirto koostuu turboahdetusta 2-litraisesta nelisylinterisestä bensiinimoottorista (185 kW (252 hv) ja 370 Nm) sekä sähkömoottorista (yhdistetyt CO2-päästöt 39 g/km). Sähkömoottorin huipputeho on 105 kW ja huippuvääntö 350 Nm. Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu seitsenvaihteiseen S tronic -vaihteistoon, joka käyttää Audin ultra-teknologiaa voiman välittämiseksi quattro ultra -nelivetojärjestelmään. Moottoreiden kokonaisteho on 270 kW (367 hv) ja suurin vääntömomentti 500 Nm on käytettävissä jo 1 250 kierrosnopeudella. Audi A7:n ladattava hybridi kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h. Audi A7 Sportbackin ladattavalla hybridiversiolla voi ajaa pelkästään sähköllä jopa 135 km/h, joten päästön ajaminen onnistuu vaivattomasti myös moottoritiellä.

Tavaratilan lattian alla on 104 pussikennosta muodostuva 381 voltin litiumioniakku, joka varastoi 14,1 kWh energiaa. Optimaalista lämpötilan säätöä varten akun jäähdytysnestekierto on kytketty sekä ilmastoinnin että sähkömoottorin ja voimaelektroniikan jäähdytykseen. Litiumioniakku on integroitu auton takaosaan tavaratilan lattian alle siten, että lattia on tasainen. Suurin käytettävissä oleva säilytystila takaistuimien ollessa taitettuna on 1 235 litraa.

quattro-neliveto ladattavassa hybridissä

Audin tapaan A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e on varustettu quattro ultra -nelivedolla. Ladattava hybridi ja quattro-neliveto muodostavat yhdessä suorituskykyisen ja taloudellisen kokonaisuuden. Ultra-teknologiassa taka-akselin veto aktivoidaan salamannopeasti ja ennakoivasti tarpeen mukaan. Jarrutusenergian talteenotto eli rekuperaatio tapahtuu aina etuakselilta. Neliovisella Gran Turismollaan Audi on ainoa premium-autonvalmistaja, joka tarjoaa tässä luokassa ladattavan hybridin nelivedolla varustettuna.

Audi A7 Sportbackin ladattavan hybridin käyttökonsepti on suunniteltu siten, että suurimman osan päivittäisistä ajoistaan voi ajaa sähköllä, sekä paikallisesti päästöttömästi kaupungeissa että myös pidemmillä matkoilla. Sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistelmä tarjoaa urheilullisen dynaamisia ajo-ominaisuuksia. Kolmen eri ajotilan ansiosta ladattava hybridi on vaivaton päivittäisessä käytössä.

Ladattava hybridi käynnistyy aina oletuksena EV-tilassa, jolloin auto liikkuu yksinomaan sähkön voimalla, jollei kuljettaja paina kaasupoljinta tietyn painepisteen ohi. Hold-ajotilassa ajonhallintajärjestelmä pitää akun kapasiteetin senhetkisellä tasolla, jotta kuljettaja voi esimerkiksi myöhemmin saman matkan aikana ajaa haluamansa osuuden kokonaan sähköisesti.

Navigointijärjestelmän reittisuunnittelu aktivoi hybriditilan automaattisesti tai kuljettaja voi valita sen itse. Hybriditilassa auto käyttää sähkömoottoria ja polttomoottoria yhdessä niin, että mahdollisimman suuri osa matkasta ajetaan sähköisesti ja polttoaineen kokonaiskulutus on mahdollisimman pieni. Esimerkiksi pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä voidaan käyttää suurimmaksi osaksi pelkästään sähköä. Järjestelmä valitsee tilanteesta riippuen automaattisesti joko rullauksen vapaalla moottorin ollessa pysäytettynä tai liike-energian talteenoton rekuperaatiorullauksella. Rekuperaatiorullauksen teho voi olla jopa 35 kW. Perinteisiä jarruja tarvitaan harvoin, sillä sähkömoottori vastaa kaikista kevyistä jarrutuksista 0,1 g hidastuvuuteen asti, eli suurimpaan osaan päivittäisen ajon jarrutuksista. Jarrutusenergian talteenottoteho jarrutusrekuperaatiolla voi olla jopa 80 kW 0,2 g hidastuvuudella.

Audi A7 Sportbackin ladattava hybridi käyttää parhaan taloudellisuuden saavuttamiseksi ennakoivaa ajojärjestelmää. Se hyödyntää ennakoivaa taloudellisuusavustinta, jota käytetään muissakin Audin keski- ja suurikokoisissa malleissa sähkömoottorin, litiumioniakun ja polttomoottorin ohjaamiseen.

Jos MMI-navigointijärjestelmän reittiopastus on aktiivinen, ennakoiva ajojärjestelmä ohjaa voimansiirtoa siten, että reitin loppuosan kaupunkialue voidaan ajaa yksinomaan sähköisesti ja Audi A7 Sportbackin akku on perille tullessa lähes tyhjä. Kun A7 Sportback TFSI e lähestyy kaupunkialuetta, ajonhallinta lataa akkua niin, että loppumatka kaupunkialueella voidaan ajaa sähköllä. Kuljettaja voi siis kaupunkialueelle saapuessaan hyödyntää kaiken sähköenergian ja ajaa paikallisesti päästöttömästi.

Ajotilan hallinnan ohjauksessa hyödynnetään suurta määrää dataa. Ennakoiva ajojärjestelmä hyödyntää kahden tyyppistä dataa lähialueilta ja reittitiedoista luodakseen laajemman sekä tarkennetun reittisuunnitelman. Laaja tilannekuva luodaan, kun käytössä on online-liikennetietojen lisäksi matkatieto määränpäähän sekä valitun reitin tieprofiili. Tarkennettu suunnitelma hyödyntää navigaattorin lähiympäristöstä saatavia tietoja, kuten tietoa nopeusrajoituksista, tietyypeistä, ylä- ja alamäkien jyrkkyyksistä sekä auton antureiden viimeisimmistä tiedoista. Ajotilasuunnitelma perustuu ensisijaisesti reittitietoihin ja se huomioi liikennevirran, maaston muodot ja tietyypit.

Audin suurissa ja keskikokoisissa automalleissa käytettävä ennakoiva taloudellisuusavustin (PEA) vastaa tarkemmasta suunnittelusta ja sovittaa rekuperaatiorullauksen senhetkiseen ajotilanteeseen. Se hyödyntää navigointijärjestelmän ennustettavissa olevia reittitietoja ja tarkkailee etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon kameran ja tutkan avulla. Tilanteesta riippuen järjestelmä valitsee vapaalla rullauksen moottorin pysäytettynä tai rekuperaatiotoiminnon. Kun mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) on aktiivinen, ennakoiva taloudellisuusavustin tukee ajamista jarruttamalla ja kiihdyttämällä automaattisesti taloudellisuuden ja mukavuuden parantamiseksi.

Taloudellisessa ajamisessa kuljettajaa auttavat kaasupolkimen haptinen palaute sekä signaalit kuljettajan infotainment-järjestelmän näytössä sekä Head-up Display -tuulilasinäytöllä (lisävaruste). Kaasupolkimessa on sekä pelkällä sähköllä liikkumisen loppumisesta kertova haptinen painepiste että haptinen palaute, joka ohjaa kuljettajaa ottamaan jalan pois kaasupolkimelta.

Nopea pikalataus ja myAudi-sovellus

Audi A7 Sportbackin ladattavassa hybridissä on vakiona Mode 3 -tyypin kaapeli, jolla voi ladata tyypin 2 pistokkeesta julkisissa latauspisteissä. Pidemmillä matkoilla lataus onnistuu Audi e-tron -latauspalvelun avulla yli 100 000 latauspisteessä eri puolilla Eurooppaa. Lataus onnistuu yhdellä ja samalla kortilla palveluntarjoajasta riippumatta.

MyAudi-sovellus, jonka avulla Audi connect -palveluita voi käyttää älypuhelimella, on erityisen hyödyllinen sähköauton käyttäjälle. Sovelluksella voidaan tarkistaa akun tila ja toimintamatka, käynnistää tai ajastaa lataus sekä tarkastella lataus- ja kulutustilastoja. Lisäksi reittisuunnittelu näyttää latausasemat sekä MMI-navigointijärjestelmässä että sovelluksessa.

Kätevä MyAudi-sovelluksen toiminto on myös ilmastoinnin hallinta ennen liikkeelle lähtöä. Koska auton ilmastoinnin kompressori ja lisälämmitin ovat sähkökäyttöisiä, voi asiakas ennen lähtöä valita lämpötilan, johon auton sisätila joko lämmitetään tai jäähdytetään. Mallista riippuen myös auton ohjauspyörän, istuimien, peilien, tuulilasin ja takaikkunan lämmitys sekä istuinten ilmastointi voidaan aktivoida etukäteen.

Älykäs lämmönhallinta

Ilmastointijärjestelmään kuuluu erittäin taloudellinen lämpöpumppu, jonka avulla voidaan hyödyntää sähköisen voimalinjan hukkalämpöä. Tämä mahdollistaa paitsi sisätilojen tehokkaan lämmityksen ja jäähdytyksen myös maksimoi sähköisen toimintamatkan erityisesti ulkolämpötilan ollessa erityisen korkea tai matala.

Uudet Audi A7 Sportback 50 ja 55 TFSI e quattro S tronicit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2020.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Toyota GR Supran mallisto laajenee 2.0-litraisella turbomoottorilla
Seat-mallistoon viiden vuoden takuu Suomessa
Kaasujalka kausi 5 jakso 8

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *