Kaasujalka

Paljon ajettu Mersu – tarkista automaattilaatikon huoltohistoria!

Julkaissut:

|

4.12.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Paljon ajettu Mersu – tarkista automaattilaatikon huoltohistoria!

Tällä palstalla Kaasujalka tutkailee matkamittarilukemien vaikutusta samanikäisten ja muutenkin samanlaisten vaihtoautojen hintaan. Mitä vaikka 200 000 kilometriä ajetun C-sarjan Mersun ostajan on syytä tietää?

Kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, että noin 200 000 kilometriä enemmän ajetusta autosta hintapyyntö on usein tuhansia euroja enemmän kuin samanikäisestä ja samanmallisesta, mutta alle 100 000 kilometriä ajetusta autosta.

Kaasujalka haravoi tämän juttusarjan ensimmäisessä osassa vuosimallin 2007 C-sarjan Mersujen tarjontaa. Nettiautoon hakukriteereiksi syötettiin C-korimallin lisäksi 1.8-litrainen bensamoottori ja automaattivaihteet. Ja koska vuosimallia 2007 C-sarjan Mersuja ensirekisteröitiin niin toisen kuin kolmannenkin polven korimalleja, niin raakkasimme pois vanhempaa mallia edustaneet yksilöt.

C-sarjan bensa-Mersut ovat luonnollisesti olleet yksityiskäytössä. Siksi 12 vuotta vanhojenkin autojen mittarilukemat jäävät pääosin alle 250 000 kilometrin. Muuten ajomäärät poikkeavat hurjasti toisistaan: muutamat harvat näistä Mersuista jopa alle 100 000 km ajettuja. Valtaosassa mittarilukema on niukinnaukin yli tai ali 200 000 kilometrin.

Paikkakuntakin ratkaisee

Sellaiseenkin ihmeeseen juttua tehdessä tuli törmättyä, että 176 000 Mercedes-Benz C180 Avantgarde Kompressorita pyydettiin 1000 euroa enemmän kuin samanikäisestä ja muutenkin vastaavasta mutta vain 98 000 km ajetusta Mercedes-Benz C180 Avantgarde Kompressorista. Molemmat autot olivat myynnissä vierekkäisissä maakunnassa ja parinsadan kilometrin etäisyydellä toisistaan.

Paikkakuntakin voi ratkaista. Olen kuullut, että samasta Mersusta saisi Lahden pohjoispuolella 4000 euroa enemmän kuin pääkaupunkiseudulla, sanoo korjaamoyrittäjä Ari Viinikka vantaalaisesta Mekonomen Autohuolto Viinikasta.

Viinikka tuntee automerkit ja mallit vikoineen ja vahvuuksineen 20 vuoden kokemuksella alalla. C-sarjan Mersulle kuiten muillekin Mersuille hän suosittelee automaattivaihteiston huoltoa.

–En ostaisi esimerkiksi lähes 200 000 kilometriä ajettua Mersua, jos sen automaattilaatikon huoltohistoriasta ei ole dokumenttia. Tavallisemmin sellaista ei löydy, koska Mersuissa vaihdelaatikko on vapaavalintainen huoltokohde. Normaalin takuuajan puitteissa vaihdelaatikollakin on takuu ja tehdas on määritellyt sen lisäksi kohteet, joiden pitäisi kestää määrätyt kilometrit joka tapauksessa, oli takuu voimassa tai ei eli tässä kohdassa puhutaan ns. win win -takuusta. Asiakas voi menettää tuon win win -takuun, jos automaattilaatikkoon tulee vika, eikä sille ole tehty näitä vapaavalintaisia huoltoja.

Asiakkaan Mersu ”nypytti”

Eli asiakkaan pitää kuulemma oma-aloitteisesti tiedostaa tämä vaihdelaatikon huoltotarve säännöllisin väliajoin. Viinikan mukaan Mersun huolto-ohjelmassa suositellaan automaattivaihdelaatikon öljyjen ja suodattimen vaihtoa 50 000 kilometrin välein.

–Meille tämä asia tuli tutuksi muutama vuosi sitten, kun  vanhan taksi-Mersun ostanut asiakas toi autonsa meille huoltoon. Edellinen omistaja, taksi-isäntä oli aina huollattanut Mersunsa valtuutetulla merkkikorjaamolla, mutta siitä huolimatta vaihdelaatikko ns. nypytti ajossa. Asiakas hermostui laskustamme ja sanoi ihmettelevänsä, kun se oli kalliimpi kuin merkkikorjaamolla. Kustannuksen suuruus selittyi sillä, että vaihdelaatikkoon ei oltu kertaakaan vaihdettu öljyjä merkkihuollossa, eikä asiasta oltu edes mainittu, Viinikka sanoo.

–Enemmän ajetussa tietysti kiinnittäisin ensimmäiseksi huomiota tuohon automaattivaihdelaatikon huoltohistoriaan. En uskaltaisi ostaa lähes 200 000 kilometriä ajettua Mersuakaan, jos se ei ole selvillä. Jos valmistaja ja jälkimarkkinoija myy tai valmistaa automaattivaihdelaatikon öljyjä ja suodattimia, niin eiköhän se tee niin siksi, että ne jossain vaiheessa myös vaihdetaan?

Automaattilaatikon 200-300 euron huoltokustannus on pieni investointi siihen nähden, jos laatikko menee rikki. Öljypaineella toimivaan  solenoidiyksikköön kerääntyy likaa ja törkyä, niin vaihtokustannus esimerkiksi Mersun Sprinter-pakettiautoon on 1300 euroa.

Katso myös huoltokuitit

Toinen seikka, johon Viinikka neuvoo kiinnittämään huomiota, on jakoketju. Jakohihnoille on selvät vaihtovälit, mutta ketjuja sen sijaan moni luulee ikuiseiksi: se on joskus harhaluulo. Ketjukaan ei aina ole ikuinen.

–Kun sytytyspuolen vikakoodi syttyy ja moottori alkaa rallattamaan, on jo kiire,Viinikka varoittaa.

Viinikka muistuttaa, että C-Mersussakin 200 000 kilometriä alkaa olla se maaginen raja, jolloin ongelmat ylipäätään viimeistään alkavat.

–Silloin vaihtoikään tulee joukko kalliimpia kulutusosia, kuten esimerkiksi laturit ja startit ja dieselpuolella suuttimet.

-Tietysti paljon ajettukaan ei ole kaikissa tapauksissa välttämättä riski. Paljon riippuu tietysti auton edellisestä käyttäjästä ja siitä, miten ja missä auto on huollettu. Uskomus, että Mersu on mennentulleen puoli miljoonaa kilometriä ongelmitta taittava ikiliikkuja, on jo ajat sitten ollut legendaa. Tänä päivänä Mersu ei ole kestävyydeltään sen kummempi kuin mitkään muutkaan autot, Viinikka jatkaa.

Huoltokirjan tarkistamista Viinikka pitää vain ensimmäisenä askeleena päästä selville auton historiasta ja luotettavuudesta.

–Kaikkein paras on, jos huoltokirjan välistä löytyvät myös ne huoltojen kuitit, joista ilmenee, mitä kaikkea autolle on tehty.

Teksti Timo Kiiski

Enemmän ajettu. 137 000 km ajettu, 1.8-litraisella bensamoottorilla ja automaattilaatikolla varustettu Mercedes-Benz C 200 Kompressor A Avantgarde vuosimallia 2007 oli myynnissä Hatanpään Kamuxissa Tampereella. Kuvan porrasperäinen ja takavetoinen, 184-hevosvoimainen Mersu on uudempaa, C-sarjan Mersun uudempaa ja kolmatta sukupolvea. Hintapyyntö oli 13 900 €.

Vähemmän ajettu. 97 000 km ajettu, 1.8-litraisella bensamoottorilla ja automaattilaatikolla varustettu Mercedes-Benz C. 200 Kompressor A Elegance vuosimallia 2007 oli myynnissä Rinta-Joupin Autoliikkeessä Vaasassa. Kuvan porrasperäinen ja takavetoinen, 184-hevosvoimainen Mersu on uudempaa, C-sarjan Mersun on niinikään uudempaa ja kolmatta sukupolvea. Hintapyyntö oli 15 980 €.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *