Hintavertailussa Perusporvarin porrasperät 22 000-25 000 €
22 000-25 000 euron hintaluokassa ”perusporvari” voi valita jo uuden pienemmän crossoverinkin. Varsinkin moni seniori ostaa kuitenkin samalla hinnalla yhä mieluummin vähän käytetyn isomman sedanin.
Tämän hintaluokan auton ostaja on pääasiassa hyvin toimeentuleva, mutta asuntovelkainen 30-45-vuotias perheellinen. Monesti perheen lapset alkavat olla siinä iässä, että autoa tarvitaan kauppareissujen lisäksi heidän kuskaamiseksi erilaisiin harrastuksiin, vaikkapa jääkiekkohallille tai jalkapallokentälle.
Takavuosina tällaiset ”perusporvarit” suosivat farmariautoja, nyt heidän hittejään ovat pienet ja uudemmat katumaasturit.
Ja tässä hintaluokassa, 20 000-25 000 €, näitä uusia crossovereita onkin melko hyvin tarjolla. Siinä missä isommat premiumautot, ns. D-segmentin Mercedes-Benzin E-malli, Audi A6 ja BMW:n 5-sarja ovatkin edelleen haluttuja autoja porrasperämalleinakin, ovat nämä ns. ylemmän keskiluokan eli D-segmentin porrasperät jo ahtaalla.
Esimerkiksi uusi Opel Insignia ikkunan yläreunasta puskuriin aukeavine takaluukkuineen on käytännössä 5-ovinen hatchback, vaikka se ulkoisesti muistuttaakin sedania
Mondeon sedan-mallinen Hybrid jatkaa edelleen Wagonin rinnalla, ja kyseessä onkin edelleen ainoa saatavilla oleva Mondeon porrasperäinen versio. Farmarina ja 5-ovisena viistoperänä vaihtoehtoja on enemmän. Tosin myös 5-ovinen viistoperä muistuttaa ulkoisesti pitkälti porrasperää. Samoin Skoda Superbia saa sekä 4-ovisena sedanina että 5-ovisena viistoperänä, mutta käytännössä senkin viistoperä muistuttaa ulkoisesti sedania.
Tiukasti ”oikeita” D-segmentin eli ylemmän konttiperävaihtoehtoja eli sedaneita uusien autojen markkinoilla tarjoavat Mondeon lisäksi Toyota Avensiksen korvannut Toyota Camry, Mazda 6, Kia Optima ja Volkswagen Passat.
Hyviä löytöjä
Kun 20 000-25 000 euron hintaluokassa uusien ja kokoluokkaa pienemmän C-segmentin crossover-mallien kauppa käy kuin häkä, voi vähän käytettyä ylemmän keskikoon sedania etsijä tehdä vaihtoautoliikkeessä hyviä löytöjä. Uutena 35 000-40 000 euroa maksaneen auton hinnasta on helposti sulanut muutamassa vuodessa pois 10 000-15 000 euroa.
Perinteisessä porrasperässä tavaratila on selkeästi erotettu matkustamosta ja tavaratilan luukku aukeaa rajallisesti vain takaikkunan alareunasta puskuriin. Tämä luonnollisesti rajoittaa tavarankuljetuskapasiteettia. Sedania taas varsinkin konservatiivisemmat vanhemmat autoilijat pitävät kaikista vaihtoehdoista tyylikkäimpänä.
Sedania muistuttavan ja vain loivasti viistoperäisen 5-ovisen hatchbackin etuja puolestaan on tyylikkään ulkonäön yhdistyminen monikäyttöisyyteen: takapenkin selkänojien kaatamisella isoon ja loivaperäiseen hatchbackiin saa pituussuunnassa lähes farmarinveroisen tavaratilan.
Todella paljon tavarankuljetuskapasiteettia tarjoavat tila-autot ovat menneet pois muodista jo aikoja sitten. Perinteisillä farmareilla toki on edelleen kysyntää, ja tavallaan suurin osa tämän päivän hitti-crossovereistakin on käytännössä vain korotettuja farmareita. Oikeita maastureita ne eivät ole ja pääsääntöisesti ne myydään etuvetoisina. Vetovoimatekijöitä ovat kuitenkin istuminen aavistuksen perusfarmaria korkeammalla ja maasturimainen ulkonäkö.
Varttuneiden suosikkeja
Ford on ilmoittanut lopettavansa Euroopassa jopa kolmen suosikkimallinsa valmistuksen, lopetuslistalla kuuluvat tila-autot S-Max ja Galaxy sekä kaikki Mondeo-mallit. Tilalle on tiettävästi tulossa yksi ainoa uusi malli, joka korvaa kaikki kolme poistuvaa tuotetta. Ensitietojen mukaan uusi malli on koriltaan crossover -tyyppinen ratkaisu, jossa on hieman korotettu maavara ja kunnon sisätilat.
Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen kuitenkin uskoo, että porrasperillä ja 5-ovisilla, sedaneita muistuttavilla viistoperillä tulee Suomessa aina olemaan oma ostajakuntansa. Kun Toyota korvasi Auris-mallinimen perinteikkäällä Corollalla, mallistoon tuli pystyperäisen ja 5-ovisen hatchbackin ja farmarin rinnalle edelleen myös porrasperäinen malli.
–Suomessa porrasperillä on perinteisesti ollut omat kannattajansa. Mondeon porrasperäiselle mallille olisi riittänyt ostajia jatkossakin, Hiltunen sanoo.
Hiltunen kuitenkin vahvistaa, että tänä päivänä ns. D-segmentin eli ylemmän keskiluokan porrasperäauton ostaa tänä päivänä enää harvoin lapsiperheellinen.
– Porrasperäinen tai sedania muistuttava 5-ovinen viistoperä onkin usein vaihtoehto hieman varttuneemmalle, jolla ei ole pieniä lapsia tai tarvetta tavaran kuljettamiselle, Hiltunen sanoo.
-Crossoverit ovat korvanneet pitkälti farmaritkin. Jos ei tarvitse ihan niin paljon tavaratilaa kuin farmarissa, monen silmää maasturimainen crossover miellyttää enemmän.
Uuden ja pienemmän C-segmentin crossoverin n. 20 000-25 000 hinnalla saa käytettynä vähän ajetun ja kokoluokkaa isomman, D-segmentin perhe-sedanin. vieläpä melko tuoreen.
– Kyllä näille 3-5 vuotta iäkkäille ja maltillisesti ajetuille sedaneille omat ostajansa löytyvät. Mikään niistä ei oikeastaan ole erityisesti tämän luokan hitti. Näistä vain ehkä Kia Optimaa myydään farmarina sedania paremmin. Toyota Avensista ehkä kysytäänkin vartavasten porrasperäversiona enemmän, kun tarjonta on pienempää: uutena Avensista myytiin selkeästi enemmän farmarina. Passat menee kaupaksi niin sedanina kuin farmarinakin. Sedanin etuja on tyylikkyyden lisäksi myös se, että peräkin pysyy helpommin puhtaana, Hiltunen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa