Kaasujalka

Hintavertailussa Perusporvarin porrasperät 22 000-25 000 €

Julkaissut:

|

4.12.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa Perusporvarin porrasperät 22 000-25 000 €

Porrasperäinen KIA Optima 2.0 TX Hybrid Automaatti pitää ikäänsä nähden yllättävän hyvin hintansa. Kuvan auto on jo vuosimallia 2013 ja sillä on ajettu 67 000 km. Hintapyyntö Tampereen Vaihtoplussassa on 21 900

22 000-25 000 euron hintaluokassa ”perusporvari” voi valita jo uuden pienemmän crossoverinkin. Varsinkin moni seniori ostaa kuitenkin samalla hinnalla yhä mieluummin vähän käytetyn isomman sedanin.

Tämän hintaluokan auton ostaja on pääasiassa hyvin toimeentuleva, mutta asuntovelkainen 30-45-vuotias perheellinen. Monesti perheen lapset alkavat olla siinä iässä, että autoa tarvitaan kauppareissujen lisäksi heidän kuskaamiseksi erilaisiin harrastuksiin, vaikkapa jääkiekkohallille tai jalkapallokentälle.

Takavuosina tällaiset ”perusporvarit” suosivat farmariautoja, nyt heidän hittejään ovat pienet ja uudemmat katumaasturit.

Ja tässä hintaluokassa, 20 000-25 000 €, näitä uusia crossovereita onkin melko hyvin tarjolla. Siinä missä isommat premiumautot, ns. D-segmentin Mercedes-Benzin E-malli, Audi A6 ja BMW:n 5-sarja ovatkin edelleen haluttuja autoja porrasperämalleinakin, ovat nämä ns. ylemmän keskiluokan eli D-segmentin porrasperät jo ahtaalla.

Esimerkiksi uusi Opel Insignia ikkunan yläreunasta puskuriin aukeavine takaluukkuineen on käytännössä 5-ovinen hatchback, vaikka se ulkoisesti muistuttaakin sedania

Mondeon sedan-mallinen Hybrid jatkaa edelleen Wagonin rinnalla, ja kyseessä onkin edelleen ainoa saatavilla oleva Mondeon porrasperäinen versio. Farmarina ja 5-ovisena viistoperänä vaihtoehtoja on enemmän. Tosin myös 5-ovinen viistoperä muistuttaa ulkoisesti pitkälti porrasperää. Samoin Skoda Superbia saa sekä 4-ovisena sedanina että 5-ovisena viistoperänä, mutta käytännössä senkin viistoperä muistuttaa ulkoisesti sedania.

Tiukasti ”oikeita” D-segmentin eli ylemmän konttiperävaihtoehtoja eli sedaneita uusien autojen markkinoilla tarjoavat Mondeon lisäksi Toyota Avensiksen korvannut Toyota Camry, Mazda 6, Kia Optima ja Volkswagen Passat.

Hyviä löytöjä

Kun 20 000-25 000 euron hintaluokassa uusien ja kokoluokkaa pienemmän C-segmentin crossover-mallien kauppa käy kuin häkä, voi vähän käytettyä ylemmän keskikoon sedania etsijä tehdä vaihtoautoliikkeessä hyviä löytöjä. Uutena 35 000-40 000 euroa maksaneen auton hinnasta on helposti sulanut muutamassa vuodessa pois 10 000-15 000 euroa.

Perinteisessä porrasperässä tavaratila on selkeästi erotettu matkustamosta ja tavaratilan luukku aukeaa rajallisesti vain takaikkunan alareunasta puskuriin. Tämä luonnollisesti rajoittaa tavarankuljetuskapasiteettia. Sedania taas varsinkin konservatiivisemmat vanhemmat autoilijat pitävät kaikista vaihtoehdoista tyylikkäimpänä.

Sedania muistuttavan ja vain loivasti viistoperäisen 5-ovisen hatchbackin etuja puolestaan on tyylikkään ulkonäön yhdistyminen monikäyttöisyyteen: takapenkin selkänojien kaatamisella isoon ja loivaperäiseen hatchbackiin saa pituussuunnassa lähes farmarinveroisen tavaratilan.

Todella paljon tavarankuljetuskapasiteettia tarjoavat tila-autot ovat menneet pois muodista jo aikoja sitten. Perinteisillä farmareilla toki on edelleen kysyntää, ja tavallaan suurin osa tämän päivän  hitti-crossovereistakin on käytännössä vain korotettuja farmareita. Oikeita maastureita ne eivät ole ja pääsääntöisesti ne myydään etuvetoisina. Vetovoimatekijöitä ovat kuitenkin istuminen aavistuksen perusfarmaria korkeammalla ja maasturimainen ulkonäkö.

Varttuneiden suosikkeja

Ford on ilmoittanut lopettavansa Euroopassa jopa kolmen suosikkimallinsa valmistuksen, lopetuslistalla kuuluvat tila-autot S-Max ja Galaxy sekä kaikki Mondeo-mallit. Tilalle on tiettävästi tulossa yksi ainoa uusi malli, joka korvaa kaikki kolme poistuvaa tuotetta. Ensitietojen mukaan uusi malli on koriltaan crossover -tyyppinen ratkaisu, jossa on hieman korotettu maavara ja kunnon sisätilat.

Rinta-Jouppi Oy:n Raision liikkeen paikallisjohtaja Marko Hiltunen kuitenkin uskoo, että porrasperillä ja 5-ovisilla, sedaneita muistuttavilla viistoperillä tulee Suomessa aina olemaan oma ostajakuntansa. Kun Toyota korvasi Auris-mallinimen perinteikkäällä Corollalla, mallistoon tuli pystyperäisen ja 5-ovisen hatchbackin ja farmarin rinnalle edelleen myös porrasperäinen malli.

–Suomessa porrasperillä on perinteisesti ollut omat kannattajansa. Mondeon porrasperäiselle mallille  olisi riittänyt ostajia jatkossakin, Hiltunen sanoo.

Hiltunen kuitenkin vahvistaa, että tänä päivänä ns. D-segmentin eli ylemmän keskiluokan porrasperäauton ostaa tänä päivänä enää harvoin lapsiperheellinen.

– Porrasperäinen tai sedania muistuttava 5-ovinen viistoperä onkin usein vaihtoehto hieman varttuneemmalle, jolla ei ole pieniä lapsia tai tarvetta tavaran kuljettamiselle, Hiltunen sanoo.

-Crossoverit ovat korvanneet pitkälti farmaritkin. Jos ei tarvitse ihan niin paljon tavaratilaa kuin farmarissa, monen silmää maasturimainen crossover miellyttää enemmän.

Uuden ja pienemmän C-segmentin crossoverin n. 20 000-25 000 hinnalla saa käytettynä vähän ajetun ja kokoluokkaa isomman, D-segmentin perhe-sedanin. vieläpä melko tuoreen.

– Kyllä näille 3-5 vuotta iäkkäille ja maltillisesti ajetuille sedaneille omat ostajansa löytyvät. Mikään niistä ei oikeastaan ole erityisesti tämän luokan hitti. Näistä vain ehkä Kia Optimaa myydään farmarina sedania paremmin. Toyota Avensista ehkä kysytäänkin vartavasten porrasperäversiona enemmän, kun tarjonta on pienempää: uutena Avensista myytiin selkeästi enemmän farmarina.  Passat menee kaupaksi niin sedanina kuin farmarinakin. Sedanin etuja on tyylikkyyden lisäksi myös se, että peräkin pysyy helpommin puhtaana, Hiltunen sanoo.

Nykyistä korimallia edustavan porrasperäisen Ford Mondeon etsijällä on vaihtoautomarkkinoilla niukasti valinnanvaraa: tarjolla on vain yksi moottorivaihtoehto, jota edustaa myös kuvan 187-hevosvoimainen Ford Mondeo 2.0 Hybrid automaattivaihteistolla. Auto on vuosimallia 2015 ja mittarilukema on 110 000 km. Nokialla toimivan PlusAuton hintapyyntö on 22 400 €.

Toyota ei taida luopua porrasperämalleista jatkossakaan: uusi Corollakin tuli markkinoille myös sedan-vaihtoehtona. Avensiksen korvannut Toyta Camry puolustaa edelleen porrasperiä ylemmän keskikokoluokan S-segmentissä. Kuvan konttiperäinenToyota Avensis 1,8 Valvematic Active Sedan Multidrive S vuosimallia 2015 on vain 57 000 kilometriä ajettu ja vieläpä automaattivaihteinen. Tammer-Auto Tampereella pyytää autosta 21 480 €.

 

4-ovinen Mazda 6 Sedan 2,0 (145) SKYACTIV-G Premium vuosimallia 2015 on tyylikäs porrasperä. Delta Auto Turussa pyytää kuvan Mazda 6:sta 22 000 €.  Manuaalivaihteisella autolla on ajettu vain 48 000 km ja hintapyyntö Turun Delta Autossa on 22 900 €.

Kuvan vanhempaa korimallia edustava Opel Insignia 4-ov Sport 1,6 Turbo vuosimallia 2015 on vielä aito konttiperä. Uutta Insigniaa saa farmarina ja 5-ovisena viistoperänä, joka tosin ulkoisesti muistuttaa tyylikästä sedania.  Tästä  170-hevosvoimaisella ja 1.6-litraisella bensamoottorilla varustetusta ja automaattivaihteisesta Insigniasta Rinta-Joupin Autoliike Oy Joensuussa pyytää 21 900 €. Mittarilukema on vain 76 000 km.

Volkswagen Passat on porrasperäväen kestosuosikkeja. Kuvan manuaalivaihteinen Passat Sedan Comfortline 1,4-litraisella ja 150-hevosvoimaisella TSI -bensiiniturbomoottorilla on vuosimallia 2015 ja mittarilukema on 77 000 km. Vaihtoautokeskus Pörhön hintapyyntö Oulussa tästä Passatista on 21 890 €.

 

Skoda Superbia saa myös porrasperäversiona, vaikka yleisesti luullaan, että sitä myydään vain sedania muistuttavana 5-ovisena hactbackina. Tosin porrasperäversioita on tarjolla huomattavasti niukemmin. Kuvan  manuaalivaihteinen Superb 1,4 TSI ACT Ambition vuosimallia 2016 on kuitenkin porrasperäinen. Vaihtoplus Vantaalla pyytää tästä 68 000 km ajetusta Superb-sedanista 22 900 €.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Hintavertailussa käytetyt plug-in -hybridit 15 000-20 000 €
Paljon ajettu Mersu – tarkista automaattilaatikon huoltohistoria!
Mazda 6:n radikaalimpi uudistus

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *