Kaasujalka

Ikkunat kirkkaina syyssateisiin

Julkaissut:

|

25.11.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ikkunat kirkkaina syyssateisiin

Lähdetkö aamulla liikkeelle ikkunat huurussa? Niin lähtee moni muukin! Vältät onnettomuusriskin helpommin auton esilämmittämisellä.

Paitsi huuruisten ikkunoiden aiheuttamilta sydämentykytyksiltä, vältyt esilämmittämisellä myös kylmiltä istuimilta.

Vaikka suurimmassa osassa Suomea on päästy nauttimaan poikkeuksellisen lämpimästä alkusyksystä, alkavat kylmenevät yöt ja kostean viileät aamut olla tosiasia.

Viileä ja kostea ilma aiheuttavat auton ikkunoiden huurtumisen ja aamulla aamulla niistä voi olla mahdotonta nähdä ulos.  Sumeat ikkunat vaikeuttavat kuljettajan havainnointia ja aiheuttavat siksi herkästi vaaratilanteita liikenteessä.

Kosteuden pyyhkiminen rätillä on kuitenkin aikaa vievää, rasittavaa ja saattaa jättää tuulilasin suttuiseksi. Ikkunat saa kirkkaiksi nopeasti ja vaivatta, kun aloitat auton esilämmityskauden jo nyt! Muutama minuutti ennen liikkeelle lähtöä riittää kosteuden karkottamiseen.

Suuri turvallisuusriski

Aamut sujuvat monella muutenkin kiireisissä merkeissä ja parkkipaikalla odottava, ikkunat huurussa seisova auto hidastaa liikkeelle lähtöä entisestään. Kiireessä ei kuitenkaan malteta jäädä odottelemaan, vaan liikkeelle lähdetään puhaltimet täysillä ja toivotaan, että näkymä pian kirkaistuisi. Tähän syyllistyy ainakin silloin tällöin lähes jokainen kuljettaja

Huono näkyvyys on luonnollisesti riskitekijä liikenneturvallisuudelle ja suurin osa onnettomuuksista johtuukin kuljettajan tekemästä havainnointivirheestä. Vahingot myös usein sattuvat ajon ensimmäisten 15 minuutin aikana, joten suora yhteys huuruiseen tuulilasiin on havaittavissa.

Pidentää moottorin ikääkin

Auton esilämmittäminen kannattaa aloittaa, kun yölämpötila putoaa alle + 5 asteeseen. Ajastamalla lämmityksen lähtösi mukaisesti pääset nopeasti liikenteeseen ikkunat kirkkaina ja saat istuutua valmiiksi lämpöiseen autoon.

Siinä missä sisätilojen esilämmittäminen poistaa huurteen ja jään ikkunoista sekä parantaa matkustusmukavuutta, moottorin esilämmitys puolestaan vähentää moottoriin kohdistuvaa kuormitusta ja pidentää näin ollen moottorin elinikää.

Etenkin talvipakkasella moottorin kylmäkäynnistäminen rasittaa konetta merkittävästi, joten myös moottorin esilämmittäminen on erittäin suositeltavaa.

Millainen lämmitin?

Auton esilämmitysjärjestelmiä on saatavilla sekä sähkö- että polttoainekäyttöisinä. Mikäli parkkipaikkasi on varustettu sähkötolpalla ja saat autosi piuhalla kiinni tolppaan myös työpaikallasi, on sähkökäyttöinen Calix-lämmitysjärjestelmä yksinkertaisempi ja edullisempi ratkaisu.

Calix-lämmitysratkaisuilla lämmität sekä auton moottorin että sisätilat tehokkaasti ja järjestelmän asentaminen on nopeaa ja vaivatonta. Calix-lämmittimeen on myös saatavilla käteviä lisäominaisuuksia, kuten led-valolla varustettu liitäntäjohto. Koska johdon pää loistaa kirkkaan vihreänä pimeässä, johtoa ei tarvitse tökkiä sokkona mihin sattuu, vaan oikea paikka löytyy nopeasti.

Mikäli autosi kohtalona on kadunvarsipaikka ilman sähkötolppaa, on polttoainekäyttöinen Webasto-lämmitin aamujesi pelastaja.

Webasto on markkinoiden tehokkain tapa lämmittää autosi ja järjestelmä hoitaa samalla sekä sisätilojen että moottorin esilämmittämisen.

Webaston vaatima lämmitysaika riippuu merkittävästi ulkolämpötilasta; kovilla pakkasilla lämmitykseen tarvitaan noin tunti, kun taas viileinä syysaamuina viitisen minuuttia riittää kirkastamaan tuulilasin. Polttoainekäyttöisellä järjestelmällä auton lämmitys onnistuu missä tahansa ja lämmitystä on mahdollista ohjailla esimerkiksi älypuhelinsovelluksen kautta. Voit siis käynnistää lämmittimesi joustavasti vaikka sängyn pohjalta.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *