Kaasujalka

Huolla Ruotsin tuontiauto pikimmiten

Julkaissut:

|

12.11.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Huolla Ruotsin tuontiauto pikimmiten

Ruotsista tuodaan nyt hurjasti käytettyjä autoja. Sellainen kannattaa huoltaa pikimmiten.

Suomessa on jo useamman vuoden aikana ollut kasvavana trendinä tuoda käytettyjä autoja ulkomailta, etenkin Ruotsista. Eikä käytettyjen autojen vyöry rajan yli suinkaan ole heti pysähtymässä; autojen tuontiennätyksen uskotaan jälleen rikkoutuvan vuoden 2019 aikana.

Vuonna 2018 Suomeen tuotiin ulkomailta yhteensä noin 45 000 käytettyä autoa, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Näistä autoista jopa 60 prosenttia tuotiin Ruotsista. Ruotsi päihitti siten myös perinteisenä tuontiautojen lähteenä toimineen Saksan, ja viime vuonna autoja tuotiinkin länsinaapuristamme kaksinkertainen määrä verrattuna vuoteen 2017.

Autojen tuonti ei todellakaan ole pysähtymässä tänäkään vuonna, sillä tammi-toukokuussa 2019 autoja tuotiin Ruotsista 4000 kappaletta enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. On siis aihetta odottaa, että viime vuoden ennätys pistetään tänä vuonna jälleen uusiksi.

Ruotsi-buumin vauhdittajat

Suurin syy siihen, että autoja tuodaan nyt Ruotsista enemmän kuin koskaan, on kruunun heikko kurssi. Kruunu on ollut viime aikoina halpaa valuuttaa euro-ostajalle, mikä on merkinnyt auton hankkijalle selkeää, noin 10-20 prosentin hintahyötyä.

Toisena merkittävänä syynä ”ruotsi-autojen” lisääntymiselle on uusien autojen kaupan rakenteellinen muutos Ruotsissa. Ruotsalaiset hankkivat paljon uusia autoja yksityisleasing-sopimuksilla vuosina 2014-2015 ja kauppa kukoisti. Nyt nämä kolmen vuoden leasing-autot ovat palautuneet ja samaan aikaan Ruotsissa on tehty uusien autojen myyntiennätyksiä. Tämä on johtanut siihen, että käytetyistä autoista on Ruotsissa merkittävää ylitarjontaa ja autoja tuodaan halvan kruunun siivittäminä Suomeen.

Huollata perusteellisesti

Jos olet jo hankkinut tai suunnittelet auton tuomista ulkomailta, kannattaa autolle teettää pikimmiten perusteellinen huolto, sillä tuontiautojen huoltokirja voi olla joko puutteellisesti täytetty tai puuttua kokonaan. Tällöin omistajalla ei ole huoltohistoriasta minkäänlaista varmuutta ja autoon voi ilmaantua ikäviä ja kalliita yllätyksiä.

–Laadukkaan, perusteellisen huollon voi hyvin hoitaa monimerkkikorjaamolla, jolloin kustannukset ovat useimmiten merkkihuoltoa huokeammat. Kattavassa huollossa tarkistetaan kaikki huoltokohteet ja vaihdetaan suodattimet, öljyt ja jarruneste. Tarvittaessa vaihdetaan lisäksi vialliset osat uusiin, alkuperäistä vastaaviin varaosiin. Monet monimerkkikorjaamot tarjoavat Kahan maahantuomia laadukkaita varaosia, joille myönnetään kolmen vuoden takuu korjaamon asentaessa, neuvoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka autotarvikkeiden maahantuonti- ja tukkuliike Kaha Oy:stä.

Huolla samalla myös ilmastointi

Samalla kun käytät autosi perushuollossa, kannattaa huollattaa myös ilmastointi.

– Ilmastointijärjestelmän kylmäaineesta haihtuu luonnollisesti jopa 10 prosenttia vuodessa ja järjestelmän jäähdytysteho laskee merkittävästi jo kolmen vuoden kuluttua. Vanhat leasing-autot ovat usein olleet käytössä juurikin kolme vuotta, joten ilmastointihuolto on ajankohtainen, Vainikka tietää.

Jos ilmastointia ei huolleta, kiertää järjestelmässä lopulta liian vähän kylmäainetta.

–Tämä johtaa siihen, ettei kompressori saa voiteluun tarvitsemaansa öljyä ja lakkaa toimimasta. Kompressorin rikkoutuminen voi aiheuttaa huomattavat korjauskulut, joten ilmastoinnin kunnosta huolehtimista ei todellakaan kannata laiminlyödä, Vainikka sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *