Vaihtoautovertailu: Tuoreet, mutta paljon ajetut hitit
Kaasujalka selvitti, minkälaisilla kilometrilukemilla C-segmentin hittiauto menettää kiinnostavuutensa vaihtoautomarkkinoilla.
”Mikä tahansa käy kaupaksi, kun hinta on kohdallaan”, tuttu autokauppias tapaa sanoa.
Se on epäilemättä totta. Tosin paljon ajettujen alemman keskikokoluokan eli C-segmentin hyvin myyvien mallien kohdalla kaupaksi käyminen voi venähtää pitkäksi, vaikka hintakin olisi alhaalla. 70 000 kilometriä ajetun vuosimallin 2015 Toyota Auris-farmarin kauppa käy kyllä nopeasti, vaikka hinta olisi 19 000 euroa.
Vastaavanlaisen ja samanikäisen, mutta yli 300 000 kilometriä ajetun Auriksen hintaa pitää sen sijaan laskea alle 15 000 euron, että kaupanteosta on edes toivoa.
–Kyllä näissä C-segmentin tuoreissakin autoissa se kriittinen raja tulee vastaan, kun mittarilukema on 150 000-200 000 kilometriä. Toki mallikohtaisiakin eroja. Siististi pidetty ja hyvin huollettu Toyota Auris on helpompi myydä 200 000 kilometriä ajettunakin, kuin vaikkapa Volkswagen Golf, sanoo Helsingissä, Vantaalla, Tuusulassa, Järvenpäässä, Muuramessa ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan myyntipäällikkö Antti Peltola.
Diesel ei enää myyntivaltti
Vaikka näiden C-segmentin autojenkin tekniikka sinänsä hyvin huollettuna kestäisi sen 200 000 kilometriä ja enemmänkin, alkavat runsaat ajokilometrit näkyä mm. sisustuksessa. Materiaalit ovat yleensä halvempia ja mm. penkit eivät pysy samalla tavalla ryhdissään kuin iäkkäämmissäkin premiumautoissa kuten Mersuissa ja Bemareissa.
–Vaihdossa tulleita näin paljon ajettuja tämän kokoluokan autoja emme itse edes välttämättä myy, vaan kierrätämme ne eteenpäin muuta kautta mallista ja merkistä riippumatta. Paljon ajetut Volvot, Audit ja Mersut vielä menevät, mutta yli 150 000 kilometriä tämän koko- ja hintaluokan autolle alkaa olla jo kriittinen raja, vaikka se olisi vuosiltaan tuore.
Moitteeton huoltohistoria ja muutenkin huippusiisti kunto parantavat toki myytävyyttä, mutta ei nosta hyvitysarvoa eikä auton hintaa.
– Aiemmin vielä paljon ajettu pienempikin diesel meni jotenkin kaupaksi, kun bensan ja dieselin hintaero oli suurempi. Tänä päivänä paljon ajettu die, kun dieselin ja bensan hinta on niin lähellä toisiaan, dieselin ostaa vain sellainen, joka ajaa todella paljon. Paljon ajettu pienempi dieselkään ei tänä päivänä oikein tahdo mennä kaupaksi, Peltola sanoo.
–Isommat ja paljon ajetut Mersut ja Audit ovat useimmiten entisisiä takseja, joissa on nahkasisusta. Ja nahkapenkkihän kestää kulutusta ihan toisella tavalla kuin kangaspenkki. Aika usein vuosiltaan tuore, mutta paljon ajettu pikkuauto on täynnä kiveniskemiä ja tuulilasissakin saattaa olla säröjä, Peltola tietää.
Usein vartioliikkeen autoja
Jonkun verran myytävyyttä voi parantaa se, jos sadattuhannet kilometrit Auriksella tai Golfilla on ajettu pitkien etäisyyksien pohjoisessa.
– Ehkä 200 000 kilometriä ajettu ja siisti Auris on hiukan helpompi myydä kuin samanikäinen Volkswagen Golf, vaikka molemmat olisi yhtä hienossa kunnossa ja yhtä hyvin huollettuja, Peltola arvioi.
Auriksen myytävyyttä parantaa se, että Toyota-ihmiset tunnetaan todella tarkkoina autojensa ja huoltajina ja merkillä on huippuluotettava maine.
–Ja kyllä se huippusiisti ja hyvin huollettu Golfikin vielä voi mennä kaupaksi suuremmallakin mittarilukemalla. Sen sijaan yli 200 000 kilometriä ajetun ranskalaisen auton myyminen alkaa olla jo lähes ylivoimaisen vaikeaa, Peltola myöntää.
Yli 200 000 kilometriä ajettuja C-segmentin autoja on Nettiauto.comissa tarjolla yllättävän runsaasti, mutta selkeästi vähemmän kuin isompia premiumautoja. Vuosimallia 2014 ja yli 200 000 kilometriä ajettuja Volkswagen Golfeja oli maaliskuun lopulla tarjolla vain 7 autoa, Toyota Aurista vain yksi kappale. Sen sijaan vuosimallin 2014 isoja ja yli 200 000 kilometriä ajettuja E-sarjan Mersuja oli myynnissä 49 autoa. Volvo V70 -malleja vuosimallia 2014 ja yli 200 000 kilometrin mittarilukemalla oli tarjolla 22 kappaletta.
–Taksikäyttö selittää pitkälti näiden isojen Mersujen, Bemarien, Audien ja Volvojen runsaat ajokilometrit. Tosin näissä alemman keskikokoluokan autoillakin yksi ammattiryhmä ajaa paljon, ne ovat usein entisiä vartiointiliikkeiden autoja.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa