Kaasujalka

Vaihtoautovertailu: Tuoreet, mutta paljon ajetut hitit

Julkaissut:

|

2.10.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu:  Tuoreet, mutta paljon ajetut hitit

Vuosimallin 2014 Ford Focus 1,6 TDCi-farmari on kerännyt matkamittariinsa jo 271 999 lukeman. Iso ajomäärä näkyy myös Kuopion J. Rinta-Joupin hintalapussa, jossa lukee 7 880 €. Auto sinänsä näyttää ulkoasultaan edelleen siistiltä ja se on myös juuri huolettu.

 

Kaasujalka selvitti, minkälaisilla kilometrilukemilla C-segmentin hittiauto menettää kiinnostavuutensa vaihtoautomarkkinoilla.

”Mikä tahansa käy kaupaksi, kun hinta on kohdallaan”, tuttu autokauppias tapaa sanoa.

Se on epäilemättä totta. Tosin paljon ajettujen alemman keskikokoluokan eli C-segmentin hyvin myyvien mallien kohdalla kaupaksi käyminen voi venähtää pitkäksi, vaikka hintakin olisi alhaalla. 70 000 kilometriä ajetun vuosimallin 2015 Toyota Auris-farmarin kauppa käy kyllä nopeasti, vaikka hinta olisi 19 000 euroa.

Vastaavanlaisen ja samanikäisen, mutta yli 300 000 kilometriä ajetun Auriksen hintaa pitää sen sijaan laskea alle 15 000 euron, että kaupanteosta on edes toivoa.
–Kyllä näissä C-segmentin tuoreissakin autoissa se kriittinen raja tulee vastaan, kun mittarilukema on 150 000-200 000 kilometriä. Toki mallikohtaisiakin eroja. Siististi pidetty ja hyvin huollettu Toyota Auris on helpompi myydä 200 000 kilometriä ajettunakin, kuin vaikkapa Volkswagen Golf, sanoo Helsingissä, Vantaalla, Tuusulassa, Järvenpäässä, Muuramessa ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan myyntipäällikkö Antti Peltola.

Diesel ei enää myyntivaltti

Vaikka näiden C-segmentin autojenkin tekniikka sinänsä hyvin huollettuna kestäisi sen 200 000 kilometriä ja enemmänkin, alkavat runsaat ajokilometrit näkyä mm. sisustuksessa. Materiaalit ovat yleensä halvempia ja mm. penkit eivät pysy samalla tavalla ryhdissään kuin iäkkäämmissäkin premiumautoissa kuten Mersuissa ja Bemareissa.
–Vaihdossa tulleita näin paljon ajettuja tämän kokoluokan autoja emme itse edes välttämättä myy, vaan kierrätämme ne eteenpäin muuta kautta mallista ja merkistä riippumatta. Paljon ajetut Volvot, Audit ja Mersut vielä menevät, mutta yli 150 000 kilometriä tämän koko- ja hintaluokan autolle alkaa olla jo kriittinen raja, vaikka se olisi vuosiltaan tuore.

Moitteeton huoltohistoria ja muutenkin huippusiisti kunto parantavat toki myytävyyttä, mutta ei nosta hyvitysarvoa eikä auton hintaa.
– Aiemmin vielä paljon ajettu pienempikin diesel meni jotenkin kaupaksi, kun bensan ja dieselin hintaero oli suurempi. Tänä päivänä paljon ajettu die, kun dieselin ja bensan hinta on niin lähellä toisiaan, dieselin ostaa vain sellainen, joka ajaa todella paljon. Paljon ajettu pienempi dieselkään ei tänä päivänä oikein tahdo mennä kaupaksi, Peltola sanoo.

–Isommat ja paljon ajetut Mersut ja Audit ovat useimmiten entisisiä takseja, joissa on nahkasisusta. Ja nahkapenkkihän kestää kulutusta ihan toisella tavalla kuin kangaspenkki. Aika usein vuosiltaan tuore, mutta paljon ajettu pikkuauto on täynnä kiveniskemiä ja tuulilasissakin saattaa olla säröjä, Peltola tietää.

Usein vartioliikkeen autoja

Jonkun verran myytävyyttä voi parantaa se, jos sadattuhannet kilometrit Auriksella tai Golfilla on ajettu pitkien etäisyyksien pohjoisessa.
– Ehkä 200 000 kilometriä ajettu ja siisti Auris on hiukan helpompi myydä kuin samanikäinen Volkswagen Golf, vaikka molemmat olisi yhtä hienossa kunnossa ja yhtä hyvin huollettuja, Peltola arvioi.

Auriksen myytävyyttä parantaa se, että Toyota-ihmiset tunnetaan todella tarkkoina autojensa ja huoltajina ja merkillä on huippuluotettava maine.
–Ja kyllä se huippusiisti ja hyvin huollettu Golfikin vielä voi mennä kaupaksi suuremmallakin mittarilukemalla. Sen sijaan yli 200 000 kilometriä ajetun ranskalaisen auton myyminen alkaa olla jo lähes ylivoimaisen vaikeaa, Peltola myöntää.

Yli 200 000 kilometriä ajettuja C-segmentin autoja on Nettiauto.comissa tarjolla yllättävän runsaasti, mutta selkeästi vähemmän kuin isompia premiumautoja. Vuosimallia 2014 ja yli 200 000 kilometriä ajettuja Volkswagen Golfeja oli maaliskuun lopulla tarjolla vain 7 autoa, Toyota Aurista vain yksi kappale. Sen sijaan vuosimallin 2014 isoja ja yli 200 000 kilometriä ajettuja E-sarjan Mersuja oli myynnissä 49 autoa. Volvo V70 -malleja vuosimallia 2014 ja yli 200 000 kilometrin mittarilukemalla oli tarjolla 22 kappaletta.
–Taksikäyttö selittää pitkälti näiden isojen Mersujen, Bemarien, Audien ja Volvojen runsaat ajokilometrit. Tosin näissä alemman keskikokoluokan autoillakin yksi ammattiryhmä ajaa paljon, ne ovat usein entisiä vartiointiliikkeiden autoja.

Volkswagen Golf Variant Comfortline 1.6-litraisella dieselmoottorilla ja DSG-automaattilaatikolla lienee 270 000 km:n mittarilukemalla haasteellinen myytävä, vaikka auto onkin melko tuore, vuosimallia 2015. Kuvan autoa myy Raision Auto-Center 9 999 euron hintapyynnöllä.

Peruskansan suosikki-crossover Nissan Qashqai myydään uutena pääasiassa bensamoottorilla ja etuvetoisena. Kuvan Qashqai 110 Visia vuosimallia 2014 on etuvetoinen diesel, jonka mittarilukema on 207 000 km. SAKA Helsinki Herttoniemen hintapyyntö on 11 900 €.  Puolet pienempi matkamittarilukema nostaisi hintapyyntöä luultavasti n. 5000 euroa.

 

Toyota Auris hyvin huollettuna ja huippusiististi pidettynä voi mennä kaupaksi vielä 200 000 kilometriä ajettunakin. Kuvan  bensamoottorinen Toyota Auris Touring Sports 1,6 Valvematic Active Edition Multidrive S -farmari on vuosimallia 2015, mutta mittarilukema on hurjat 320 000 km.  Kuvan autosta Saimaan Auto-Arita Oy Lappeenrannassa pyytää 14 960 €. Reilut 90 000 km ajetusta vastaavanikäisestä 1.6-litraisesta farmari-Auriksesta saa halvimmillaan maksaa karvan alle 19 000 euroa.

 

Skodallakin voi ajaa hurjia kilometrimääriä, kuten kuvan Skoda Octavia 2,0 TDI Elegancella DSG-automaattilaatikon kera. Vuosimallin 2014 Octavian matkamittarilukema on peräti 329 000 kilometriä. Octavia kuuluu kuitenkin siihen kokoluokkaan, että edes dieselmoottori ei välttämättä paranna hurjia määriä ajetun auton myyvyyttä. Bramilo Oy Nokialla pyytää tästä Octaviasta 9 650 €.

 

Tämän ranskalaisen ”Pösön” myynti vienee jonkin aikaa, kun mittarilukema on 201 000 kilometriä. Iältään kuvan Peugeot 308 SW Active BlueHDi 120 A on kuitenkin melko tuore, se on vuosimallia 2015. Pösön dieselmoottoritkin ovat saaneet kehuja, mutta minkäs teet, kun ranskalaisten autojen maine on mikä on: tänä päivänä usein ilman perusteitakin. Pörhön Vaihtoautokeskus Rovaniemellä on laittanut tuulilasiin 11 690 euron hintalapun.

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *