Vähän ajettua premiumia 15 000 eurolla
Upean premiumauton vain reilusti 100 000 km ajettuna voi löytää jopa 15 000 eurolla, jos tyytyy noin 10 vuotta vanhaan yksilöön.
Melko usein tämäntyypin autot ostetaan rahoituksella. Jos kilometrejä on paljon, sen saanti voi kangerrella.
– Ikä vaikuttaa rahoituksen saantiin, mutta niin vaikuttavat myös kilometrit. Kuitenkin, jos esimerkiksi 5-sarjan BMW:llä vuosimallia 2009 on ajettu vähän, rahoitusta saa vielä hyvin, sanoo aluemyyntipäällikkö Jaakko Poukkula Suomen Autokauppa SAKA Oy:stä.
–Nämä noin 10 vuotta vanhat premiumautot tulevat meille pääosin vaihdossa. Ostajakunta on hieman erilainen kuin näillä tuoreemmilla autoilla. Aika usein iso iäkkäämpi premiumauto menee esimerkiksi työnsä takia enemmän ajavalle, jonka kyydissä kulkee muitakin, Poukkula sanoo.
Diesel käy kaupaksi yhä
Dieselmoottorienkaan myynti ei tässä sarjassa ole ongelma, vaikka valtiovalta puhuu jopa dieselautojen kieltämisestä.
– Suurin osa näistä isoista premiumautoista myydään edelleen dieseleinä. En näe niissä minkäänlaista myynnillistä ongelmaa.
Käytettyjen ja isojen premiumautojen sarjassa E-sarjan Mersulla on perinteisesti ollut pitkäikäisen auton maine ja siksi se menee edelleen hyvin kaupaksi.
– Tänä päivänä kuitenkin myös muut premiumit ovat nousseet kysytyiksi. Tämä johtuu varmaankin siitä, että ne ovat nousseet suosituiksi myös takseissa.
Volvo S80 on iso ja laadukas sedan, mutta välttämättä sitä ei kuitenkaan huomata kysyä, koska niitä on markkinoilla selvästi vähemmän kuin kilpailjoita.
–Sitä saa myös uudempana ja vähemmän ajettuna kuin saksalaisia isomman kokoluokan premiumautoja. Vähäisen määrän vuoksi en ehkä näe sitä kilpailijana Audille, BMW:lle ja Mersulle.
Lexus ja Jaguar oma lukunsa
15 000 eurolla voi löytää myös reilut 10 vuotta vanhan, mutta vähän ajetun Lexus IS:n tai Jaguar XF:n. Niillä on kummallakin omat suosijansa, jonka vuoksi ne harvemmin kilpailevat saksalaisten peruspremiumien ja Volvojen kanssa. Vielä vähemmän Lexus ja Jaguar ovat vaihtoehtoja toisilleen.
–Molempia on myyty uusina vähemmän ja siksi niitä on tarjolla niukasti myös vaihtoautoina, Poukkula sanoo.
Kun brittimerkki Jaguarilla on oma ylellinen imagonsa, on Lexus tavallaan perinteisen Toyota-ihmisen premiumvalinta.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa