Hintavertailussa käytetyt premiumfarmarit 20 000 eurolla
”Peruspremiumit” eli Audi A6:n, BMW:n 5-sarjan ja Mercedeksen E-sarjan farmarimallit 20 000 euron hintaluokassa tekevän vaihtomarkkinoilla kauppansa ilman nelivetoakin.
Vaikka automaailman kuumin juttu ovatkin nyt crossoverit, niin n. 200 000 kilometriä ajetut ja peruspremiumeiksi laskettavat farmarimallit ovat edelleen hyvää myytävää.
-Nehän ovat perusvarmoja ja hyviä käyttöautoja. Kokoa ja näköäkin on vaikka muille jakaa. Nelivetoisuus tuntuu edelleen olevan tärkeämpää niille, jotka ajavat pääkaupunkiseudun ulkopuolella, sanoo Jami Multisilta espoolaisesta Autosilta-vaihtoautoliikkeestä.
Väillä E-sarjan Mersulla ajamaan tottunut voi kokeilla crossoveriakin, mutta melko usein hän palaa tuttuun malliin ja merkkiin.
-Huomataan, että se johtotähti siinä keulalla tuntuikin kivalta, Multisilta naurahtaa.
Mersun ostaja +40
Varsinainen ”trendikansa” ei peruspremiumeja farmariversioina ilman nelivetoa osta vaihtoautohallista. Ja kolmen suositumman saksalaismallin ostajienkin profiilit ovat hieman toisenlaiset.
–Varsinkin E-sarjan Mersun ostajan profiili on aika tyypillisesti +40-vuotias. 5-sarjan BMW ja Audi A6:n ostajaprofiili on jonkun verran nuorekkaampi.
Jonkun verran nämä premiumsarjan kolme valtamerkkiä kilpailevat samoista ostajista myös huokeamman Volvo V70:n ja Jaguar XF:n kanssa, vaikka Volvo on niitä edullisempi ja Jaguar taas hivenen kalliimpi.
Pääkaupunkiseudulla asuu paljon ruotsinkielisiä ja aika usein sen kuulee asiakkaan puheesta, kun hän tulee meille katsomaan Volvoa. Ja onhan Volvo todella laadukas auto, itse pidän siitä hyvin paljon. Jaguarin ostajakunta on niin paljon pienempi, että esimerkiksi Jaguar XF-farmarin ostajakunnasta en pysty sanomaan oikein mitään. Aika usein Jaguar-ihmiset ovat samalla tavalla erikoismerkkiinsä sitoutuneita kuin vaikkapa Alfa Romeo -ihmisetkin. Sen sijaan Mersut, BMW:t ja Audit menevät melkeinpä kenelle tahansa, Multisilta sanoo.
Vaikka E-Mersun, Audi A6:n ja 5-sarjan BMW:n ostajat ovatkin profiileiltaan erilaisia, niin näiden autojen ostajat saattavat miettiä vaihtoehdoksi myös saksalaista kilpailijaa.
-Merkkien välillä on enemmän heiluntaa, kun autot ovat kuitenkin hyvin samantyyppisiä, Multisilta sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa