Kaasujalka

Audi A4 sai uutta tekniikkaa ja kasvojenkohotuksen

Julkaissut:

|

22.5.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi A4 sai uutta tekniikkaa ja kasvojenkohotuksen

Neljä vuotta uuden sukupolven julkistuksen jälkeen Audi uudistaa keskikokoluokan mallinsa, ja se on entistä urheilullisempi. Auton ulkonäkö on saanut Audin uuden muotoilukielen piirteet ja iso MMI-kosketusnäyttö tarjoaa toimintoja, jotka ovat tuttuja älypuhelimista.

Useat malliston moottorivaihtoehdoista on varustettu MHEV-kevythybridijärjestelmällä, joka parantaa taloudellisuutta ja mukavuutta. Tämä koskee myös Audi S4 TDI:tä, jonka konepellin alla on ensimmäistä kertaa V6 TDI-dieselmoottori, 48-voltin pääsähköjärjestelmä ja sähköinen turboahdin, jonka ansiosta tehokas kiihdytys on heti aistittavissa. Tämä voiman, väännön ja suorituskyvyn yhdistelmä on ainutlaatuinen segmentissään.

Urheilullinen ulkonäkö

Etusäleikkö on entistä leveämpi ja matalampi; vaakasuorat linjat korostavat auton leveyttä niin takana kuin auton etuosassakin. Kylkilinjaa määrittävät selvästi erottuvat lokasuojan kaaret ja alemmas laskettu hartialinja.

Audi A4:n varustetasot uusiutuvat: Suomessa valittavaksi tulee Business-, Business Advanced- tai Business S line -varustelutaso. Asiakkaat voivat nyt valita 12 ulkoväristä, mukaan lukien uusi väri Terra Grey. S-malleilla ja A4 allroad quattrolla on omat itsenäiset ulkonäkönsä.

Auton sisällä iso hieman kuljettajaan päin kallistettu uusi MMI-kosketusnäyttöjärjestelmä sijaitsee keskeisellä paikalla keskikonsolin yläpuolella, tarjoten ensiluokkaisen digitaalisen kokemuksen ja käytettävyyden. Uudistuneet design ja S line -varustepaketit tarjoavat sisätiloihin paljon värejä ja eri materiaaleja, ja nyt niitä voi myös vapaasti yhdistellä keskenään.

Liitettävyyspalvelut

Uusi MMI-kosketusnäyttöjärjestelmä tarjoaa samankaltaista käyttäjäkokemusta kuin älypuhelimetkin. MMI-kosketusnäyttö korvaa perinteiset kierto- ja painopainikkeet keskikonsolissa, lukuun ottamatta ilmastoinnin säätimiä ja painikelistaa. Korkearesoluutioinen TFT-näyttö on vakiona 8,8 tuumaa ja lisävarusteena se on saatavilla 10,1 tuumaisena. Näytön grafiikka on selkeää ja pelkistettyä: myös valikkorakenne on madallettu käytön helpottamiseksi. MMI-hakutoiminto perustuu vapaaseen tekstiin ja sen painikevaste on nopea. Myös ääniohjaus on uudistunut.

Audi A4:n navigointi on nyt myös entistä monipuolisempaa ja käyttäjäystävällisempää. Audi connect ja Audi connect plus -paketit tarjoavat online-palveluja, kuten Car-to-X-palvelun, joka käyttää hyväkseen parviälyä. Näiden lisäpalvelujen avulla Audi A4 tunnistaa liikennemerkit ja kertoo uhkaavasta vaaratilanteesta, se auttaa myös parkkipaikan löytymisessä ja uutena ominaisuutena antaa tietoa vaihtuvista liikennevaloista. Kun auto on liitettynä kaupunkien infrastruktuuriin, se saa ajankohtaista tietoa liikennevaloja ohjaavalta keskustietokoneelta palvelimen kautta, jolloin kuljettaja voi sopeuttaa auton nopeuden saavuttaakseen liikennevalot silloin kun se on vihreä. Lisäksi järjestelmä tukee ennakoivaa ajotyyliä, taloudellista ajotapaa sekä soljuvaa liikennevirtaa. Tämä toiminto on osa lisävarusteena saatavaa Audi connect –palvelua, joka tulee tarjolle valikoiduissa Euroopan kaupungeissa.

Audi connect Safety & Service -järjestelmä on Audi A4:ssä vakiovaruste: maksuton myAudi-sovellus liittää asiakkaan älypuhelimen saumattomasti osaksi autoa. Lisävarusteena saatavalla Audi connect key -älypuhelinavain toiminnolla voit sulkea ja avata auton ovet sekä myös käynnistää moottorin käyttämällä yhteensopivaa Android-älypuhelinta.

Audi A4:n uudessa MMI-järjestelmässä on lisäksi uusi tehokkaampi kolmannen sukupolven MIB 3 -ohjausyksikkö. Vakiovarusteisen, osittain analogisen, mittariston lisäksi lisävarusteena on valittavissa täysin digitaalinen Audi virtual cockpit plus -mittaristo. Myös head-up display -tuulilasinäyttö on saatavilla lisävarusteena. Saatavilla on myös laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nämä lisävarustepaketit kulkevat nimillä ”Tour”, ”City” ja ”Parking”. Esimerkiksi ”Tour”-paketissa on mukana adaptiivinen vakionopeudensäädin Stop&Go-toiminnolla. Yhdessä ennakoivan taloudellisuusavustimen kanssa se jarruttaa ja kiihdyttää autoa ennakoivasti, jopa silloin, kun edellä ajavaa autoa ei ole. Näin toimiakseen auto analysoi tietoa Car-to-X-viesteistä, navigaatiojärjestelmästä ja liikennemerkeistä.

Moottorivalikoima

Suomessa ennakkomyynnin alkaessa Audi A4 tulee saataville kuudella eri turboahdetulla moottorilla, teholuokissa 110 kW (150 hv) – 255 kW (347 hv), Audi A4 35 TFSI:stä aina Audi S4 TDI:hin. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6d-TEMP päästöstandardit.

Lanseerauksen yhteydessä kolme moottorivaihtoehtoa on varustettu 12-voltin MHEV-kevythybridijärjestelmällä, joka vähentää polttoaineenkulutusta ja lisää ajomukavuutta. Jokapäiväisessä käytössä kevythybridijärjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,3 litraa 100 kilometrillä.

Audi A4 -malleissa on vakiovarusteena automaattivaihteisto, paitsi 35 TFSI -moottorivaihtoehdossa, joka tulee saataville myös manuaalivaihteistolla.

Vakioalustan ja urheilullisen alustan lisäksi tarjolla on myös kaksi mukautuvaa alustavaihtoehtoa – sähköisesti säädettävä iskunvaimennus, joka on 10 mm vakioalustaa matalampi, sekä urheilullisempi alusta, joka on 23 mm vakioalustaa matalampi. Kuljettaja voi myös valita eri ajoprofiilien välillä käyttämällä tuttua Audi drive select -järjestelmää ja siten vaikuttaa ajoasetuksiin, alustaan ja ohjaukseen.

Audi S4 TDI

Molemmat S-mallit – Audi S4 TDI sekä Audi S4 TDI Avant – on varustettu V6-dieselmoottorilla. Tämä 3,0 TDI-dieselmoottori yhdistää suuren väännön, tasaisen ajomukavuuden ja pitkän toimintamatkan. Dieselmoottori tarjoaa 255 kW:n (347 hv) tehon ja 700 Nm:n maksimiväännön. Audi S4 TDI Sedan kiihtyy 0–100 km/h 4,8 sekunnissa ja sen sähköisesti rajoitettu maksiminopeus on 250 km/h. Tämä yhdistelmä voimaa, vääntöä ja suorituskykyä tekee Audi S4 TDI:stä ainutlaatuisen segmentissään.

Sähköinen turboahdin tuottaa maksimaalista suorituskykyä ja saumatonta voimaa kiihdytettäessä. Se eliminoi ns. turbon viiveen, antaen välittömän kaasun vasteen kaikissa ajotilanteissa. Sähköisen turboahtimen voimanlähde on 48-voltin pääsähköjärjestelmä, joka on myös osa MHEV-kevythybridijärjestelmää. Tämä tarjoaa enemmän suorituskykypotentiaalia kuin 12-voltin MHEV-kevythybridijärjestelmä, jota käytetään muissa A4-malleissa. Tehokasta 48-voltin järjestelmää käytetään nyt ensimmäistä kertaa Audi S4 TDI:n kevythybridijärjestelmän ytimenä, jolloin maksimaalinen jarrutusenergian talteenotto on jopa 8 kW. Kompakti, ilmajäähdytteinen litiumioniakku on kapasiteetiltaan 0,5 kWh, ja se sijaitsee tavaratilan lattian alla. Audi S4 TDI:n MHEV-kevythybridijärjestelmä vähentää polttoaineen kulutusta jopa 0,4 litraa 100 kilometrillä.

Kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto ja quattro-neliveto täydentävät Audi S4 TDI:n urheilullisen suorituskyvyn. Saatavilla on myös quattro Sportdifferential – aktiivinen takatasauspyörästön lukitusjärjestelmä, jonka avulla voimaa voidaan jakaa erityisesti pyörälle, joka on ulkokaarteen puolella. S sport -jousitus on vakiovaruste, ja lisävarusteena on saatavilla myös S sport -jousitus sähköisesti säädettävällä iskunvaimennuksella.

Audi A4 allroad quattro

Audi A4 allroad quattrossa on 35 mm korkeampi maavara. Lisävarusteena saatavilla on erityinen allroad-jousitus sähköisesti säädettävällä iskunvaimennuksella, joka lisää entisestään auton ajomukavuutta, hallintaa ja dynamiikkaa. Eroja Audi A4 Avantiin on mm. single frame -jäähdyttimensäleikkö, alustan suoja ja lokasuojien suojat sekä 12 mm suuremmat pyörät ja leveämpi raideväli (6 mm edessä ja jopa 11 mm takana).

Audi A4 allroad quattro tulee saataville kolmella moottorivaihtoehdolla – yksi bensiinimoottori ja kaksi dieselmoottoria. Automaattivaihteisto on vakiovaruste kaikissa versioissa. Kuten Audi A4 Avantissa tavaratila on 495 litraa ja takaistuimet alas taitettuna se kasvaa 1 495 litraan. Takaluukku ja tavaratilan suoja toimivat sähköisesti. Audi drive select -ajotilan profiileihin tulee lisää erityinen offroad-tila.

Uudistuneiden Audi A4 ja S4 -mallien lanseeraus on Suomessa syksyllä 2019. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Malli- ja moottorivalikoima lanseerausvaiheessa:

40 TDI: 2,0 TDI 140 kW (190 hv), 400 Nm
45 TDI: 3,0 TDI 170 kW (231 hv), 500 Nm

35 TFSI: 2,0 TFSI 110 kW (150 hv) MHEV, 270 Nm
40 TFSI: 2,0 TFSI 140 kW (190 hv) MHEV, 320 Nm
45 TFSI: 2,0 TFSI 180 kW (245 hv) MHEV, 370 Nm

S4 TDI: 3,0 TDI 255 kW (347 hv) MHEV, 700 Nm

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Ford Explorer hinta alkaen 42 390 euroa
Audi Q6 e-tron hinta alkaen 77 990 euroa
Uudistunut Audi A3 hinta alkaen 33 990 euroa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *