Kaasujalka

Harle – VW Kupla “Look -52”

Julkaissut:

|

2.5.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Harle – VW Kupla “Look -52”

Tämä tarina saa alkunsa 1970-luvun Ruotsin reissulta. Silloin pikku-Jussi vannoi isälleen ostavansa isona Kuplan. Jussi oli nähnyt kesälomareissulla asuntovaunussa istuessaan monia ruotsalaisia Kupla-Volkkareita.

Sittemmin Jussi Uusitalo on omistanut kymmenkunta erilaista rakennettua Kuplaa. Hänen mottona on aina ollut se, että Kuplalla ajetaan kesät talvet. Niinpä ilmajäähdytteiset ja boxermoottoriset harrastepelit ovatkin aina toimineet jossain määrin myös käyttöautoina. Kalustona ovat olleet ns. ovaalit, paksutolpat, akvaarioikkunat, pystylamput ja möhköt – eli kaikki Kuplan mallit paitsi alkuperäinen splitti-Kupla.

Vuonna 2004 Jussi osti itselleen jo hieman rakennellun ja muunnellun umpikorisen Kuplan. Auto ei ollut alkuperäinen ”splitti”, vaan jälkeenpäin sen kaltaiselta eli ikäistään vanhemmalta näyttämään muutettu yksilö. Erityispiirteenä tässä Kuplassa oli BBG Harleguen kameleonttimaalaus, josta vääntäytyy auton lempinimi Harle.

Seuraavana talvena Jussi rakensi auton mieleisekseen. Kuitenkin vielä samana vuonna Harle siirtyi harrastajakaveri Juha Salmen käsiin ja Jussille koitti pieni “museokausi”. Harrastustiloihin ajautui vuoden ’56 ovaali-Kupla, joka kunnostettiin ja museorekisteröitiin.

Sittemmin Harle siirtyi Juhalta takaisin Jussin talliin. Monet Juhan tekemät muutokset olivat Jussin maun mukaisia ja saivat autoon siten jäädä. Tosin ainahan sitä jotain haluaa vähän muuttaa, että saa auton juuri oman maun mukaiseksi.

Erottuu muista

Miten Harle sitten on erikoisempi kuin yli 21 miljoonaa muuta mukavaa pärinää pitävää kansanautoa? Jussin mukaan eniten autossa katseita kerää jo mainittu kameleonttimaalaus. Kori itsessään on muotoutunut useamman vuosimallin autoista, mutta on Look-52, jossa oleellisin ja tunnistettavin yksityiskohta on takaikkuna. Ikkuna on SplitWindow eli kaksiosainen, jota käytettiin Kuplan vuosimalleissa 1941-52.

Muut merkittävät muutokset liittyivät tekniikkaan. Autoon on asennettu uusi moottori ja sen myötä monet apulaitteet – kuten startti, laturi ja virranjakaja – on uusittu. Moottoria on piristetty tasapainotetulla ja kevennetyllä vauhtipyörällä sekä käärmeenpesäpakosarjalla. Konehuone on saanut peltisille osilleen Juhan ja Jussin toimesta hienon salamamaalauksen. Kromiosat ja detaljit viimeistelevät kokonaisuuden.

Levennettyjen lasikuituisten takalokasuojien alle on mahdutettu 15-tuumaiset BRM:n FLAT 4 alumiinivanteet. Eteen 5,0 ja ja taakse 6,5 tuumaa leveät, joille 195 ja 225 milliä leveät renkaat istuvat hyvin. Tosin pitihän Jussin näitä vanteita vähän ”pidellä”, eli ne maalattiin omaan sävyyn ja sen jälkeen vielä efektilakattiin, joten ei pitäisi tulla toisia samanlaisia vastaan.

Etupään mataluus on saatu aikaan asentamalla ns. ”droppi” -olkavarret, jolloin pyörän asento pysyy optimaalisena eikä ajettavuus kärsi tyylikkyyden parantuessa. Matalalla kulkevan auton eteneminen on varmistettu vielä curb feelereillä, tamperelaisittain ”rotvallin varoittimilla”, eli auton kulmiin on asennettu reunakivitunnistimet, jotka ovat eräänlaiset viikset tai tuntosarvet ja varoittavat kuljettajaa äänimerkillä, jos ajetaan liian lähelle jalkakäytävän reunaa tai muuta estettä.

Koristelua

Sisusta on myös Juhan ja Jussin yhteistä käsialaa. Lattiamatto, katto, penkit ja ovet on uudelleenverhoiltu mustalla kankaalla ja vinyylillä. 50-luvun Kuplan kojetaulu on muokattu kokonaan uusiksi, upottaen AutoMeterin bensa-, öljy- ja jännitemittarit alkuperäiseen kojetauluun tehtyyn syvennykseen. Tyylikäs puinen ohjauspyörä on istutettu alumiinista sorvatun ohjausakselin jatkeeksi. Vaihdekeppinä toimii tricker-malli, jonka varressa on erillinen ”pakkilukko”. Kaasupolkimena on nostalginen 50-luvun kumirulla.

Äänentoiston osalta musiikkia kuunnellaan taakse rakennetusta jytäosastosta. Takalasin alapuolelta, heti takapenkkien takaa, löytyy kaksi 12-tuumaista subwooferia ja erillisarja. Upotettu kokonaisuus on maalattu auton teemaan, ja vahvistimet on piilotettu etupenkkien alle.

Maltanristiä ja Splitwindowta

Persoonallisen auton yksityiskohtiin on kiinnitetty paljon huomiota. Sivu- ja taustapeileinä on maltanristit. Tai oikeastaan sivupeilien taustan pidikkeestäkin löytyy maltanristi. Etupuskurin takana olevat pultinpäät on koristeltu pienillä nopilla, samoin kuin venttiilihatut. Lisäjarruvaloksi Jussi on modifioinut Safety Sheriffin tähden. Etuvalojen kissansilmät ovat Jussin haluamaa tyylisuuntaa ja luovat autoon häijympää ilmettä.

50-luvun Kuplille tyypillisten vinkkareiden eli suuntavalojen virkaa hoitavat tällä hetkellä etuvalojen umpioihin asennetut keltaiset polttimot. Alkuperäiset vinkkarit on kuitenkin tarkoitus palauttaa toimiviksi.

Takapuskuri on kiinnitetty konepeltiin, siten että se nousee huoltotöiden ajaksi pellin mukana ylös.

Tätä nykyä Harle majailee toisen Kupla-harrastajan autotallissa. Kupla-Volkkareita Jussi ei kuitenkaan ole unohtanut, eikä varmasti tule tekemään sitä koskaan, ovathan ne olleet mukana kuvioissa suurimman osan hänen elämästään.

Teksti ja kuvat Spinneri Magazine

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

LUKIJAN AUTO! Rami luottaa vanhaan Primeraan ja Volvoon
Tero Vaara ajanut Volvollaan liki puoli miljoonaa kilometriä
Ansko Pitkänen on ainut suomalainen naispuoleinen stunt-näyttelijä.

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *