Kaasujalka

”J-segmentin” crossover halutaan nyt bensamoottorilla

Julkaissut:

|

28.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”J-segmentin” crossover halutaan nyt bensamoottorilla

Vain 92 000 km ajettu Volkswagen Tiguan SPORT & STYLE 2.0 TSI 4MOTION manuaalivaihteilla ja bensamoottorilla vuosimallia 2010 oli myynnissä 19 990 eurolla Autopilotti.comissa Tuusulassa. Nelivetoisia bensa-Tiguaneja hintaluokassa 18-25 000 € oli Nettiauto.comissa myynnissä tammikuun lopulla vain 23, kun taas diesel-nelivetoja samassa hintaluokassa tarjolla oli 59.

Niin se maailma muuttuu. Ns. J-segmentin kevyemmät katumaasturit eli crossoverit, kuten vaikkapoa Volkswagen Tiguan ja Kia Sportage, halutaan nyt mieluummin bensamoottorilla kuin dieselinä.

J-segmentti käsittää Wikipedian mukaan kokoluokka maastoautot, crossoverit ja katumaasturit. Luokan pienemmän pään autoja ovat esimerkiksi crossover-mallit Nissan Qashqai, Opel Mokka ja Kia Sportage.

Suurempia kalliimman luokan malleja edustavat esimerkiksi Volvo XC90 ja Range Rover.

J-segmentistäkin on kuitenkin virallisesti erotettavissa muiden autojen c-segmenttiä vastaava kokoluokka: siihen kuuluvat ainakin karkeasti ajateltuna mm. Kia Sportage, Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Hyundai i35, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga ja Toyota RAV4.  Opel Mokka esimerkiksi on selvästi pienempi ja Toyota Land Cruiser sekä Kia Sorento selvästi isompia.

Näitä keskikokoluokan katumaastureita myydään usein enemmän etuvetoisina kuin nelivetoisina. Niiden valinnan taustalla on ennenkaikkea näyttävyys kohtuuhintaan. Välttämättä niihin ei edes kaivata ”oikeiden” ja isojen maastureiden ominaisuuksia, kuten tasauspyörästön lukitusta.

Vaikka nelivetoisellakaan perus-katumaasturilla ei varsinaisesti maastoon mentäisikään, niin monelle niiden neliveto-ominaisuudet ovat riittävät, ennenkaikkea lumisina talvina. Omassa käytössäni on tänä talvena ollut kaksi erilaista perus-nelivetoa, jotka eivät kuitenkaan ole varsinaisia ”maastureita”. Kyllä niilläkin omakotitalon pihasta sankan lumipyryn jälkeen ja lumiauran ulostulon eteen työntämän kinoksen läpi mennään niin että heilahtaa, toisin kuin takavetoisella C-sarjan bensa-Mersulla. Rouva on sillä meidän Mersulla jäänytkin kahdesti sutimaan tyhjää.

–Tällainen runsasluminen talvi tietysti saa monet kaupunki-ihmisetkin haikailemaan nelivetoa. Mutta jos sille ei ole juuri muulloin käyttöä, niin monesti se valinta päätyy pelkkään etuvetoon. Nelivetoisuus kuitenkin nostaa hintaa tuhansia eutoja. Kun aletaan laskemaan ylläpitokustannuksia ja joissakin merkeissä vakuutusmaksujakin, niin nelivetoisuus tulee selvästi  arvokkaammaksi kuin saman automallin etuvetoinen versio, sanoo FordStore Lahden myyntipäällikkö Pasi Lagerblom.

– Yleisesti ehkä uskotaan, että näiden katumaastureiden ostajista vähiten merkkiuskollisia ovat korealaisten merkkien omistajat, vaikka autot ovatkin hyviä ja laadukkaita. Sen sijaan kaksi muuta ryhmää ovat paljon maanosa- ja merkkiuskollisempia. Uskollinen Volkswagen-autoilija voi harkita niinikään eurooppalaista Fordia, mutta harvemmin korealaista tai japanilaista merkkiä.

Merkkiuskolliset Toyota-kuskit

Myös japanilaismerkeistä erityisesti Toyota-omistajat ovat hyvin merkki- ja maauskollisia: Toyota RAV4:n omistaja päätyy pääsääntöisesti uuteen Toyotaan, mutta voi myös harkita Honda CRV:täkin, mutta harvemmin hän vaihtaa euroopalaiseen tai korealaiseen merkkiin.

–Kian ja Hyundain ostaneet ovat vielä toistaiseksi vähemmän sitoutuneita. Mielenkiintoista tässä onkin, että jako voidaan tehdä eurooppalaisiin, japanilaisiin ja korealaisiin merkkeihin, vaikka voisi luulla, että kilpailua käytäisiin vain eurooppalaisten ja yleisesti ottaen aasialaisten merkkien välillä. Tosin Toyota-ostajat ovat niin merkkiuskollisia, että hyvin harvoin vaihtavat edes toiseen japanilaiseen merkkiin.

Lagerblom on kuitenkin huomannut, että pikkuhiljaa myös korelaismerkit Kia ja Hyundai ovat saaneet yhä enemmän merkkiuskollisia asioita. Se on helppo uskoa, sillä katumaastureiden sarjaan Kiat ja Hyundait alkoivat rynniä todenteolla vasta 2000-luvun puolivälissä. Sen sijaan esimerkiksi Toyota RAV4:n ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo 10 vuotta aiemmin, samoin Honda CR-V.

Korealaiset tunnetaan myös pitkistä, 7 vuoden takuista.

–Nykyään saa myös eurooppalaisiin pitkiä takuita, kylläkin lisähintaan. Jos on käytettyä crossoveria ostamassa, niin kannattaa aina varmuuden vuoksi kysyä, onko takuita jäljellä, Lagerblom sanoo.

Kaasujalka vertaili tämän sarjan tarjontaa n. 20 000 euron hintaluokassa. Sillä saa jo melko vähän ajetun keskikokoisen katumaasturin.

–Hintaero etuvetoisen ja nelivetoisen välillä on iso. Jos haluaa vaikkapa Ford Kugan nelivetoisena, niin hintaero etuvetoiseen pompsahtaa jo alkumetreillä 10 000 euroa korkeammaksi. 20 000 euron hintaluokassa saa melkoi uuden ja vähän ajetun etuvetoisen, nelivetoisessa pitää tyytyä iäkkäämpän ja enemmän ajettuun.

Diesel jarruttaa kysyntää

Lagerblom sanoo, että jos 20 000 euron hintaluokassa tarjolla olisi nelivetoisia ja automaattivaihteisia keskikokoisia katumaastureita bensamoottorilla, ne eivät juuri päivää kauempaa joutuisi hallissa pölyttymään.

– Diesel jarruttaa nykyään enemmän myyntiä kuin nelivetoisuus. Moni ei aja niin paljon, että diesel tulisi kannattavaksi, mutta haluavat kuitenkin nelivedon näiden yllätystalvien varalle, Lagerblom sanoo.

Asiaan vaikuttaa myös dieseleiden ympärillä käyty keskustelu. Mediassa yhä enemmän näkee kannanottoja, joissa dieseleitä vaaditaan kiellettäviksi. Liikenneministeri Anne Berner totesi viime syksynä Suomen Kuvalehdessä, että ”jollakin aikavälillä diesel kielletään”. Toisin oli vielä 2010-luvun alussa, silloin dieselin ostoa pidettiin suorastaan ekotekona. Pahimpana ympäristötuhona pidettiin silloin bensa-maasturia.

Takavuosien katumaasturisuosikki oli Honda CR-V.

– Se ei enää ole sama tavalla hitti. Tähän varmaan vaikuttaa pitkälti se, että korkean hinnan takia CR-V:tä myydään nykyään uutenakin vähän.

Teksti Timo Kiiski

KIA Sportage 2,0 AWD EX panorama-lasikatolla ja 75 000 kilometrin mittarilukemalla vuosimallia 2013 oli myynnissä Helsingissä Konalan Autokeskuksessa  hintaan 21 490 €. Nelivetoisia bensa-Sportageja tammikuun lopulla ja hintaluokassa 18 000-25 000 € oli tarjolla Nettiauto.comissa tammikuun lopulla vain 9, kun pelkästään etuvetoisia bensa-Sportageja samassa hintaluokassa oli myynnissä 28. Diesel-nelivetoja myynnissä samassa hintaluokassa oli 37.

Toyota RAV4 2.0 VVTi 4WD BUSINESS AUTOMATIC nahkasisustuksella ja vuosimallia 2010 löytää tarkuuvarmasti ostajan, kun autolla on ajettu vain 97 000 km ja vuosimalli on 2010.  Autosilta Espoossa pyytää kuvan autosta 18 699 €. Hintaluokassa 18 000 – 25 000 € oli tammikuun lopulla Nettiauto.comissa myynnissä 43 RAV4:ää, ja vain yksi niistä oli etuvetoinen. Bensamoottorisia RAV4 -malleja hintaluokassa oli kuitenkin vain 15, lopult oli dieseleitä.

Hyundai ix35 4wd 2,0 120kW 6AT Style vuosimallia 2011 ja mittarilukemalla 93 000 löytänee ostajansa, vaikka ix35 -malli ei mikään nelivetoisten hitti olekaan. Kuvan 4-vetoisesta bensa-Hyundaista automaattilaatikolla Autopale Oy Jyväskylässä pyytää 19 980 €. Nelivetoisia ja bensamoottorisia ix35 -malleja Nettiauto.comissa oli hintaluokassa 18 000-25 000 € myynnissä tammikuun lopulla vain 6 autoa.

Vain 73 000 km ajettu vuosimallin 2012 Honda CR-V 2.0 Nordic 4 x 4 bensamoottorilla lähtisi J. Rinta-Joupilta Tampereella hintaan 20 400 €. Hintaluokassa 18 000-25 000 € Honda CR-V:tä oli tammikuun lopulla Nettiauto.comissa myynnissä yhteensä 77 kappaletta, niistä 24 oli nelivetoisia ja autoista valtaosa oli dieseleitä.

Ford Kuga 2,5T 200 hv 4WD Titanium automaatti tarjoaa voimaa ja vääntöä. Kuvan 4-vetoisella bensa-Kugalla vuosimallia 2011 on ajettu vain 86 000 km ja oululaisen JK-Import Ky:n hintapyyntö on 19 900 €. Nettiauto.comissa Kugia hintaluokassa 18 000-25 000 € oli tarjolla 64 autoa, joista 4-vetoisia ja bensamoottorisia oli vain 5.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Vähän ajettua premiumia 15 000 eurolla
Hintavertailussa käytetyt premiumfarmarit 20 000 eurolla
Uusi Mitsubishi Outlander PHEV vs. käytetty Outlander

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *