Kaasujalka

Ajokorttiuudistus puolitti pakollisten ajotuntien määrän – seuraukset pelottavat

Julkaissut:

|

28.3.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Ajokorttiuudistus puolitti pakollisten ajotuntien määrän – seuraukset pelottavat

Autokouluyrittäjä Make Kähkönen pelkää, että ajokorttiuudistuksen myötä puolittunut pakollisen ajo-opetuksen määrä heijastuu vielä rytinään talven liukkailla ja tulevaisuudessa.

Ajokorttiuudistuksen yksi tärkein tavoite oli  autokoulun halpeneminen. Heinäkuussa voimaan tulleessa laissa pakollisen ajo-opetuksen määrä väheni 18 tunnista 10 tuntiin.

Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä väheni ja tutkinnon merkitys kasvoi. Opetusmäärien vähentymisestä johtuen ajokorttiin vaadittavien testien vaatimuksia on tiukennettu. Ajokokeen kestoa on pidennetty ja eri nopeusalueilla myös maantienopeuksissa ajamista on jokaisessa ajokokeessa.

Sääntelyn purkamisen myötä ajokortin suorittaminen on aikaisempaa vaivattomampaa ja yksilöllisempää, koska teoriatunnit voi suorittaa verkossa itselleen sopivimpaan aikaan.

Simulaattori ei vastaa autoa

Lakimuutoksen jälkeen henkilöauton ajokortin suorittamiseen kuuluu pakollinen 8 tunnin riskikoulutus. Koulutuksen voi käydä autokoulussa tai Trafin hyväksymän muun liikenneturvallisuusalan toimijan antamana.

Riskikoulutukseen sisältyy 4 tuntia teoriaopetusta ja 4 tuntia ajo-opetusta, joka voidaan osin antaa myös simulaattorilla.
–Olisi ollut ihan hyvä, että nykyinen riskientunnistamisvaihe olisi ollut vaikka vähän ajokokeen jälkeen. Nythän se on ennen ajokoetta, jolloin sitä ajokokemusta ei vielä hirveästi ole. Tässä on toisaalta sekin ongelma, että osa autokouluista menee yli siitä, missä aita on matalin, tai sitä ei ole ollenkaan. Riskientunnistamiskoulutuksessa ei välttämättä ajeta tuntiakaan oikealla autolla, hymähtää autokouluyrittäjä Make Kähkönen Espoossa ja Kouvolassa toimivasta Maken Autokoulusta.

Enemmänkin on mahdollisuus ajo-opetustunteja ottaa, jos sen katsoo tarpeelliseksi.
–Äärimmäisen vähän tätä on kuitenkin käytetty. Suomalainenhan periaatteessa haluaa kaiken niin halvalla ja helpolla kuin mahdollista. Jos suoraan sanotaan, niin mielellään niin, ettei itse tarvitse tehdä mitään, Kähkönen naurahtaa.

Pysyvä kortti kerralla on riski

Autokoulun ylläpitäminen vaatii yrittäjältä kalliita investointeja.
–Olemme mekin välillä joutuneet lomauttamaan väkeä. Mutta toiminta ja kulurakenne vain pitää sopeuttaa vallitsevaan markkinatilanteeseen.

Aiemmin autokoulujen opetus perustui laajempaan opetussuunnitelmaan, mutta siitä luovuttiin ajokorttiuudistuksessa ja tilalle tuli kevytversio aiemmasta.
– Eihän neljässä tunnissa kaikkea teoriaa ehdikään opettaa ja iso vastuu jää oppilaille, Kähkönen sanoo.

Kun uusi laki astui voimaan, pysyvän ajokortin on saanut kerralla, eikä entistä ajokortin kakkos- ja kolmosvaihetta eli harjoitteluvaihetta ja syventävää vaihetta enää ole vaadittu.

Lain tarkoitus oli keventää ajokorttivaatimuksia. Enää ei tiukasti säädellä lailla, mitä henkilön täytyy osata saadakseen ajokortin. Nykyinen järjestelmä on hyvinkin tutkintopainotteinen.

Ajokortin vaiheisuus mahdollisti oman ajotaidon analysoinnin yhdessä opettajan kanssa siinä vaiheessa, kun ajokokemusta oli jo karttunut jonkin verran. Nyt tämä mahdollisuus on jäänyt pois. Pysyvän ajokortin saa kerralla. Harjoitteluvaiheesta ja syventävästä vaiheesta on luovuttu.

Jotain hyvääkin

Kähkönen pelkää ajo-opetuksen kontrolloimattomuuden näkyvän vielä liikenteessä esimerkiksi talven liukkailla.
– Nythän ei ajokortin suorittaneen ajovarmuutta pystytä kontrolloimaan oikein mitenkään, kun pysyvän ajokortin saa kerralla. Eniten pelottaa, että tämä alkaa näkyä talven liukkaiden yllättäessä ja lopullinen oppi saadaan kolhujen kautta.

Täysin sudeksi Kähkönen ei ajokorttiuudistusta tuomitse.
– On siellä mukana järkeäkin. C1- ja C1E-ajokorttiluokkien opetusvaatimuksia kevennettiin 1.12.2018 alkaen ja se on ihan järkevääkin. Pakollisten tuntimäärien vähentäminen on ihan kohdallaan, koska näillä kuljettajilla on jo perusajotaito kohdallaan. Sitä voidaan jalostaa ja lyhyemmälläkin opetuksella.

C1 ja C1E ovat kevyiden kuorma-autojen ajokorttiluokkia. C1-luokan korttiin vaaditaan enää 2 tuntia teoriaa ja 3 tuntia ajo-opetusta. Peräkärryn vetämiseen oikeuttavaa C1E-korttia ajavilla on edessä 3 teoria- ja 3 ajotuntia. Nämä kortit sopivat henkilöille, joille ajaminen ei ole työ vaan he tarvitsevat korttia työnsä tai harrastuksen takia. Rakennusmiehet, matkailuautoilijat, putkimiehet ja esimerkiksi ralliharrastajat ovat ryhmiä joille kevyen kuorma-auton kortit sopivat hyvin.

 

 

Teksti Timo Kiiski
Kuva Maken Autokoulu

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *