Alle 100 000 km ajettu porrasperä kymppitonnilla
Pienet ja alemman keskikokoluokan sedanit eivät ole kovassa huudossa vaihtoautokaupassa. 10 000 euron hintaluokassa on tarjolla runsaasti jopa reilusti alle 100 000 kilometriä ajettuja yksilöitä.
Pienen sedanin eli porrasperän heikkous on hatcbackia tai farmaria heikompi muunneltavuus. Matkustamosta kiinteällä seinällä erotettuun takakonttiin eivät lastenvaunutkaan tahdo mahtua pyöriä erikseen purkamatta.
Lastaaminenkin on hatchbackissa tai farmarissa helpompaa, kun ovia on 5 ja peräluukku aukeaa puskurinrajasta pystysuunnassa kattoon asti.
Sedania muistuttavat liftbackit
Jotkut autovalmistajat ovat keksineet lisätä pikkuautotarjontaansa myös ns. liftback-mallin. Esimerkiksi Seat Toledon ja Skoda Rapidin ulkoisesti sedania muistuttavat mallit ovat käytännössä 5-ovisia hatchbackeja. Vaikka niissä ulkoisesti näyttäisi olevan erilliset tavaratilat, niiden peräluukut kuitenkin aukeavat takapuskurista katonrajaan asti. Lisäksi niissä on takapenkit pystyasennossakin kokoluokassaan runsaat, peräti 550 litran tavaratilat.
Kun takapenkit kaataa kumoon, yhtenäistä tavaratilaa tulee pituussuunnassa yhtä runsaasti kuin kilpailijoiden farmarimalleissakin. Ja Skoda Rapidin saa sedanin lisäksi myös 5-ovisena pystyperäisenä mallina eli Spacebackina.
Esimerkiksi Seat Toledo ei kuitenkaan ole yhtä suosittu kuin Seatin samankokoinen viistoperämalli Seat Ibiza. 5-ovista Seat Ibizaa ensirekisteröitiin 404 autoa vuonna 2017, sedanin näköistä Seat Toledoa 163 autoa.
Porrasperä on hiljaisempi
Pienen porrasperäauton plussapuoliin taas kuuluu monien mielestä ennen kaikkea hatcbackia tai farmaria tyylikkäämpi ulkonäkö. Myös kyyti on äänettömämpää: matkustamosta kiinteästi erotettu tavaratila pitää takarenkaiden rahinat ja ropinat vaimeina.
10 000 eurolla löytää runsaasti myös pykälän verran isompia ns. C-segmentin eli alemman keskiluokan sedaneita vähillä kilometreillä, tosin ne ovat myös pieniä B-segmentin sedaneita muutaman vuoden iäkkäämpiä. Samalla kymppitonnilla voi löytää niin 70 000 kilometriä ajetun vuosimallin 2010 C-segmentin Toyota Corollan kuin saman verran ajetun, mutta pykälää pienempään kokoluokkaan kuuluvan Seat Toledon vuosimallia 2013.
Nämä C- ja B-segmentin porrasperäautot eivät kuitenkaan ole kovinkaan usein vaihtoehtoja toisilleen. Niiden ostajien profiilit ovat hyvin erilaiset.
– Melko tavallista on, että uudemman B-segmentin pienen porrasperän ostaa lapsiperhe kakkosautoksi tai lapseton nuoripari ykkösautoksikin, se menee usein myös kaupunkipyöritykseen. Saman verran ajetun ja saman hintaisen, mutta pykälää isomman C-segmentin auton taas ostaa yleensä iäkkäämpi ihminen. Tyypillisesti ne menevät autoltaan enemmän mukavuutta pidemmillekin matkoille hakevat eläkeläispariskunnat, sanoo Vaihtoautomaan Keski-Suomen myyntipäällikkö Antti Peltola.
Corolla C-segmentin hitti
Juuri koskaan ei käy niin, että vaikkapa alle 100 000 kilometriä ajettua Toyota Corolla -sedania katsellut asiakas yhtäkkiä muuttaisikin mielensä ja kiinnostuisi saman verran ajetusta ja saman verran maksavasta, mutta vuosia uudemmasta ja pienemmästä porrasperästä.
C-segmentin käytetty sedan myydään pienen matkamittarilukeman lisäksi myös hyvällä huolto- ja omistushistorialla, ei niinkään vuosilla. Pienemmissä B-segmentin sedaneissa taas vuodetkin ratkaisevat enemmän. Ylipäätään varttuneemmille ostajille huolto-ja omistushistoria, ja samalla myös luotettavuus ja varmuus, ratkaisevat paljon enemmän kuin vuodet, Peltola sanoo.
C-segmentin vaihtosedaneista ylivoimaisesti helpoin myytävä on Toyota Corolla.
– Se on todella hyvää myytävää, jos huoltohistoria on aukoton ja aikaisempia omistajia on vain kaksi, ehkä vain yksikin. Corolla on kokoluokkansa autojen joukossa ihan oma lukunsa, Peltola kehuu.
Sen sijaan esimerkiksi C-segmentin porrasperäinen Volkswagen Jetta on muihin Volkswagen-malleihin nähden kaikkein vähiten haluttu. Jos minun pitäisi valita samalla hinnalla ja samalla kaupan rakenteella varastoon Jetta tai vaikkapa vuosia tuoreempi Skoda Rapid, niin ehdottomasti ottaisin Rapidin.
–Myös mm. Ford Focukseen pätee sama kuin Jettaankin: porrasperä on Focus-hatchbackia selkeästi vähemmän suosittu.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa