Kaasujalka

Edustus-Volvot S90 ja S80 vertailussa

Julkaissut:

|

4.12.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Edustus-Volvot S90 ja S80 vertailussa

Kaasujalka vertaili Volvon nykyistä edustusluokan S90 –sedania edeltäjäänsä S80-malliin.

Ulospäin S90 on selvästi ylellisempi edustusauto kuin edeltäjänsä. Siinä missä S90 näyttää korkean tason bisnesmiesten limusiinilta, näyttää viimeisen polven S80 enemmän everstien ja kenraalien kaltaisen virkamieseliitin autolta.

S90:n kaarevat muodot tuovat mieleen Jaguarin kalliimmat XJ-mallit.  Se näyttäisi olevan kaltaisessaan seurassa myös vaikkapa 7-sarjan BMW:n ja S-sarjan Mersun rinnalla, vaikka onkin niitä huomattavasti edullisempi.

S80 taas näyttäisi olevan enemmän kotonaan 7-sarjan Bemaria vaatimattomamman 5-sarjan BMW:n rinnalla.

Myös sisältä S90 on tyystin erilainen ja modernimpi kuin edeltäjänsä. Tyylikkyydessä se ei häviä kalliimmillekaan premiumautoille.

Vaikka muodot ovat sulavat, niin tilaa riittää reilusti niin edessä matkustaville kuin takapenkkiläisillekin. Etupenkit tarjoavat kuljettajalle ja apukuskille täydellisen tuen ja säätömahdollisuudetkin ovat kattavat.

S90 selkeästi tilavampi

S90:n pitkän akselivälin ansiosta sisätilat ovat takanakin selkeästi paremmat kuin S80-mallissa. Takaistuimella reilusti yli 180-senttinenkin hujoppi istuu nyt mukavasti, vaikka etumatkustaja olisi työntänyt penkkinsä taimmaiseen asentoon.

Koeajoon saatu S90 D4 henkii myös perusmallia enemmän urheilullisuutta R-Design –varustelun myötä. tunnusta kantavan designinsa ansiosta.

Kiiltomustat R-Design korielementit, 18/19-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä integroidut pakoputket erottavat koeajoauton perusmallin S90:stä. Sisätiloissa urheilullista ilmettä korovtavat R-Design Contour -istuimet, urheilullinen ohjauspyörä sekä sisustuksen metal mesh –koristus.

Urheilualustan tiukempi jousitus, alempi ajokorkeus sekä uudelleenkalibroitu ohjaus auttavat kiristämään auton reagointia sekä mukautuvuutta. R-Design -istuimet sekä viimeistelty tikkaus tekevät auton sisätilasta täysin ainutlaatuisen.

D4:n dieselmoottori on 2-litrainen ja 4-pyttyinen. Tässä kohtaa kyllä itse tunsin S80:n 5-pyttyisen dieselin hörinän kotoisammaksi. Oma isä osti 1980-luvun alussa Volvon ensimmäisiin dieseleihin kuuluneen 244 D6:n, siis kuusisylinterisen diesel-Volvon. Liekö nostalgiaa vai mitä, mutta 5-pyttyisen ”hurlutus” sai ikävöimään menneitä aikoja.

Vanha kunnon 5-pyttyinen

Tänä päivänä S90:n D5-mallinkin dieselmoottori on nelisylinterinen. Koeajetussa S80 D5:ssä taas tuo D5 viittaat nimenomaan dieselmoottorin 5-sylinterisyyteen.

Tämä taitaa kuitenkin olla enemmän fiilisasioita. 190 hevosvoimaa kahdella turboahtimella  kiidättävät S90 D4:ää ripeästi ja juuri tämä moottorivaihtoehto tuntuu omimmalta Suomen teille. Käyntiääni on kuitenkin hieman S80:n 5-pyttyistä karkeampi.

Isot ja näyttävät vanteet tekevät S90:n menosta hieman tärisevää epätasaisemmilla teillä. Myös rengasmelu erottuu karkeilla teillä. Kaikkiaan S90 kuitenkin etenee varsinkin matka-ajossa kuin juna. Automaattivaihteistokin pelaa sulavasti, eivätkä pienet nykäykset kiihdytyksissä tunnu häiritseviltä.

Tosin juuri matka-ajossa eroa edeltäjään ei tavallisessa ajossa edes huomaa. Jos tavallisessa maantieajossa pystyisi sulkemaan silmänsä, niin matka-ajossa S90:n ja S80:n erot ovat käytännössä olemattomat.

S90:ssä lähes kaikkia auton toimintoja ohjataan suuresta, 9,3-tuumaisesta kosketusnäytöstä, kun taas S80:ssä se tehdään melkoisessa nappulaviidakossa seikkaillen. Oikean alavalikon löytäminen teettää kuitenkin melkoisesti perehtymistä toimintoihin etukäteen.

S90 käynnistyy keskikonsolissa olevaa kiekkoa kääntäen, S80 taas käynnistyy perinteisemmin kojelaudan start&stop –nappia painaen.

S80:kin oli edistyksellinen

Koeajettu S80 D5 oli vuosimallia 2014, ja siten mallisarjansa viimeisiä autoja. Tosin se oli rekisteröity vuoden 2013 lopulla. 5-sylinterisessä dieselmoottorissa on tehoa 215 hevosvoimaa ja vääntöä 440 Nm.

Toisen polven S80 esiteltiin jo vuonna 2008, mutta vuosien varrella se koko pari pientä faceliftiä ja useita teknisiä uudistuksia. Vuoden 2011 uudistuksessa siitä tuli entistä taloudellisempi: polttoaineen kulutus putosi jopa 8 %:lla.

Geneven autonäyttelyssä keväällä 2013 esiteltiin kertaalleen uudistetut S80- ja V70-mallit. S80 sai silloin kasvojenkohotuksessa uudelleenmuotoillut puskurit ja etusäleikön, jossa oli uusi aiempaa suurempi Volvon logo.

Vuonna 2008 esiteltyyn toisen polven S80-malliin tehtiin paljon edistyksellisiä ratkaisuja: siinä oli kaksoisturboteknikka, keraamiset hehkutulpat ja pietsosähköiset suuttimet. 2,4 litran D5-turbodieselmoottori oli segmenttinsä taloudellisimpia voimanlähteitä. Se oli samalla myös luokkansa ensimmäinen Euro 5 -yhteensopiva moottori.

Pietsosähköisiä suuttimia käyttävä edistyksellinen ruiskutustekniikka oli toinen edistyksellinen ominaisuus, joka varmisti polttoaineen tarkan jakelun palotilaan. Tämä edistää polttoaineen tehokasta palamista ja vähäisiä päästöjä. Ruiskutustekniikka ja kehittynyt palojärjestelmä synnyttävät yhdessä myös miellyttävän käyntiäänen.

6-lovinen automaattilaatikko toimii hyvin, lähes huomaamatta. Tosin ruuhkissa sen yhteistyö moottorin kanssa joskus takeltelee ja nyökkii kiihdytyksissä.

Moottoriääni on kuulostaa miellyttävältä hörinältä, karkea käyntiääni pysyy korin ulkopuolelle ja silloinkin sen kuulee vain tyhjäkäynnillä. Tuplaturbolla varustetun D5 moottorin kulutus valmistajan mukaan yhdistetty ajossa on manuaalivaihteilla 4,6 litraa/100 km.

Ohjaus on tarkka ja vasteeltaan laadukas sekä oikuttelematon. Tosin varsinkin S90:een verrattuna S80:n ohjaus myös melko raskas, varsinkaan pikkuteillä kurvailu ei ole hirveän riemukasta. Parhaimmillaan S80 onkin matka-ajossa.

Vaikka S80 on selkeästi S90:ää konservatiivisemmin muotoiltu Volvo, niin silti se voi olla hyvä vaihtoehto. Koska sedan-korimalli ei ole nyt varsinkaan nuoren väen keskuudessa hitti, niin jykevää porrasperää etsivä voi tehdä hyvät kaupat edullisesti. 26 450 euroa on kohtuullinen pyynti vain 90 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2014 isosta Volvosta.  Koeajoyksilö oli elokuussa juuri katsastettu ja huollettu.

Volvo S80 D5 Business Summum A
Vuosimalli: 2014 (ensirek.06-2013)
Mittarilukema: 90 000 km
Moottori: 2400 cm3, R5
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Vetotapa: etuveto
Tehot: 215 hv
Vääntö: 440 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.1 l/100 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s
Huippunopeus: 225 km/h
Co2-päästöt: 159 g/km
Mitat: pituus 4854 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 2835 mm
Matkatavarasäiliön vähimmäistilavuus: 480 l.
Myyjä: Bilar99e Oy, Vantaa Kaivoksela
Hinta: 26 450 €

Volvo S90 D4 Business R-Design automaatti
Vuosimalli: 2018 (uusi)
Moottori: 1969 cm3, R4
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 8-lovinen automaatti
Vääntö: 400 Nm
Teho: 190 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.2 s
Huippunopeus: 230 km/h
Yhdistetty kulutus: 4.4 l/100 km
Co2-päästöt: 116 g/km
Mitat: pituus 4963 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli
Matkatavaratilan vähimmäistilavuus 500 l
Kokonaishinta: 59 889 €

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Iso coupe sopii tyyliä hakevalle perheelle
Suurvertailussa 15 000 euron minibussit
Alemman keskiluokan bensa-sedanit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *