Kaasujalka

Uusi Toyota Prius on nelivetoinen

Julkaissut:

|

28.11.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Toyota Prius on nelivetoinen

Ensimmäinen Prius esiteltiin 1997 lähtien ja nyt ensi vuonna Suomeen saapuva uusin versio on nelivetoinen.

Jatkaakseen edelläkävijän roolissa Prius on uudistuksensa myötä ensimmäinen Toyota-malli, jossa hyödynnetään AWD-i -nelivetojärjestelmää, joka auttaa kuljettajaa niin liikkeellelähdöissä kuin dynaamisessa ajossa.

Älykkäästi ohjattu järjestelmä käyttää omaa, taka-akselille sijoitettua sähkömoottoria. Sen korkea vääntömomentti auttaa normaalisti etuvetoista autoa aina liikkeellelähdössä ja liukkaissa olosuhteissa aina 70 km/h nopeuteen asti. Takasähkömoottori on erittäin kevyt, eikä edellytä esimerkiksi keskitasauspyörästön tai kardaaniakselin käyttöä, joten sen vaikutus Prius-mallin erinomaiseen kokonaistaloudellisuuteen sekä esimerkiksi tavaratilan kokoon on hyvin pieni.

Uudistuksen tärkeimmät ulkopuoliset elementit löytyvät auton keulalta sekä perästä. Ulkoväreihin tulee kaksi lisäystä, kun syvän punainen Emotional Red sekä  sininen Aqua Breeze tulevat värivalikoimaan. Ne korostavat uutta designia 17”-kevytmetallivanteiden sekä 15”-kevytmetallivanteiden koristekapseleissa.

Verhoilumateriaalit ovat muuttuneet entistä pehmeämmiksi. Pieniä muutoksia ovat kokeneet myös esimerkiksi langattoman latauksen alusta, jonka kokoa on kasvatettu älypuhelimien koon kasvun myötä. Tuulilasin HUD-näyttö kertoo jatkossa myös navigoinnin käännös-käännökseltä -ohjeet ja uusittu Toyota Touch 2 -mediakeskus on entistä suoraviivaisempi ja intuitiivisempi käyttää älypuhelinten käyttöön tottuneille käyttäjille.

Uudistunut Toyota Prius nähdään Euroopassa ensimmäisen kerran Brysselin autonäyttelyssä tammikuussa ja Suomeen uusi malli rantautuu maaliskuussa 2019. Suomen tuontiohjelmaan kuuluu jatkossa vain AWD-i -järjestelmällä varustettuja malleja.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Uudenlainen autokauppa Jyväskylän Palokan kauppakeskuksessa
Pohjois-Karjalasta palvelua saa nyt vapaa-ajanlaitteillekin
Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 2020

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *