Kaasujalka

Iso coupe sopii tyyliä hakevalle perheelle

Julkaissut:

|

26.11.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Iso coupe sopii tyyliä hakevalle perheelle

Neliovinen Mercedes-Benz CLS on tehty samalle pohjalle kuin Mersun E-sarjan taksimalli. Sporttisemman ulkonäön takia se vetoaa kuitenkin melko lailla erilaiseen ostajakuntaan. Kuvan MB 320 CDI A on vuosimallia 2008. 3-litrainen dieselmoottori yhdistää 224 hevosvoiman tehot taloudellisuuteen, vääntöäkin on peräti 540 Nm. Isoksi diesel-Mersuksi mittarilukema on kohtuullinen, 191 000 km. STS Car Center Tuusulassa pyytää autosta 19 500 €.

15 000 – 20 000 eurolla vaihtoautoliikkeestä tyyliä hakeva perheellinen saa tilavan ja perussedania näyttävämmän, neljälle rekisteröidyn coupen.

Coupe tarkoittaa alun perin urheilullisesti muotoiltua 2- tai 3-ovista hatchbackiä eli viistoperäistä autoa. Toisaalta se on myös yhtä kuin matalakattoinen ja 2- tai 3-ovinen auton kori, joten sen ei välttämättä pidä olla viistoperäinen. Joistakin automalleista on olemassa porrasperäinenkin coupé-versio.

Coupen määrittely on tänä päivänä melko väljää ja eri valmistajat käyttävät sanaa kirjavasti. Kun syöttää Nettiauto.comissa hakusanaksi coupe, tulee tarjolle paljon isoja perheautojakin, joita voitaisiin hyvin markkinoida myös sedaneina. Esimerkiksi Passat CC on tilava ja neliovinen perheauto, jonka kattolinja vain on pikkuisen viistompi kuin porrasperäisessä perus-Passatissa.

Eikä Mercedes-Benz CLS:kään mikään coupe ole: alun perin taksina suositun E-mallin korisarjan pohjalle luotuna se voi olla myös fastback-sedan.

Kattotila rajallisempi

Iso coupe on tyylikäs ja virtaviivainen vaihtoehto tylsälle porrasperälle, varsinkin iäkkäämmälle pariskunnalle tai lapsiperheelle.

Tyylikäs ja viistompi kattolinja kuitenkin yleensä rokottaa sen verran pään tilaa takapenkillä, että pitkä mies voi joutua istumaan kumarassa. Tosin esimerkiksi Passat CC:ssä tämäkään ongelma ei kovin helposti tule vastaan.

Samoin Audi A5:ssä pääntilaa on tehty madaltamalla takaistuinta ja sitä on riittävästi noin 180-senttiselle, mutta pidemmät joutuvat sopeuttamaan istuma-asentoaan. Myös edessä istuin on pidettävä urheilullisen alhaalla, koska pääntilaa on rajallisesti.

Niinikään BMW:n 3-sarjan coupe –malleissa takapenkin tilat ovat  hyvät vielä kahdelle normaalimittaiselle aikuiselle, mutta pitkillä ihmisillä saattaa kuitenkin takana loppua pääntila.

Pitkä konepelti, kauniisti kaartuva kattolinja sekä lyhyet etu- ja takaylitykset tuovat kuitenkin tyylikkyyttä, joten oikein hinnoiteltuina nelipaikkaiset coupet eivät joudu vaihtoautohalleissa happanemaan.

Edullisia löytöjä

Ostajajoukko on kuitenkin rajallinen, joten verrattuna saman mallin perussedaniin voi ison coupen ostaja tehdä löytöjä hyvin edullisesti, jos suhteuttaa vaihtoauton hinnan saman auton uusihankintahintaan. Coupe-versio on uutena kuitenkin tuntuvasti kalliimpi kuin saman auton porrasperäversio.

Kovin paljon näitä tilavampia, neljälle rekisteröityjä premium-merkkien coupe-malleja ei Suomessa ole tarjolla. Virallisten maahantuojien valikoimiin niistä kuuluvat tai ovat kuuluneet ainakin aiemmin vain Audi A5, BMW:n 3-sarjan coupet, Mercedeksen CLS-malli, Volkswagen Passat CC ja Volvo C70.

–Tilavammat ja neljälle rekisteröidyt coupet ovat ihan hyviä myytäviä. Uusina ne ovat olleet kalliita autoja ja kun hinta on käytettynä painunut 15 000-20 000 euron luokkaan, rahalla saa alle näyttävän ja mukavan auton. Suurperheellisellähän nämä eivät oikein sovi tilojensa puolesta, kun pääntila coupessa on aina vähän rajallisempi. Jos lapset ovat pienempiä, niin 4-ovinen coupe sopii kuitenkin lapsiperheellekin, sanoo johtaja Ilkka Häkkänen Suur-Savon Autokeskuksen Mikkelin toimipisteestä.

Valttina monikäyttöisyys

Nelipaikkaiset coupet puhuttelevat monenlaisia asiakkaita.

– Ei niiden ostajia voi jakaa vanhempaan tai nuorempaan polveen. Molemmista asiakasryhmistä löytyy niitä, jotka hakevat sporttisempaa ulkonäköä, Häkkänen sanoo.

Jos joutuukin isommassa coupessa tinkimään pääntilasta takana, niin vastaavasti taas usein tavaratila on perussedania tilavampi.

– Lisäksi tavaratila on coupessa usein myös monikäyttöisempi kuin tavallisessa porrasperäversiossa, kun takaluukku aukeaa puskurista kattoon asti. sanoo J. Rinta-Joupin Tampereen liikkeiden paikallisjohtaja Marko Hiltunen.

Neljälle rekisteröity Volvo C70 2,4 (170 hv) Summum automaatti vuosimallia 2006 muuntuu niin avoautoksi kuin lapsiperheen coupeksikin. Kuvan Volvo C70 automaattivaihteisena ja 170-hevosvoimaisella 2,4 litran bensamoottorilla on vuosimallia 2006 ja sillä on ajettu 160 000 kilometriä. Hintapyyntö Mikkelin Ajovaunussa oli 14 900 €.

 

Volkswagen Passat CC on ehkä vertailuautoista lähimpänä saman auton porrasperäversiota. Viisto kattolinja tekee siitä kuitenkin sporttisemman. Kuvan 2.0 Tsi:n 2-litraisessa bensamoottorissa on tehoa 200 hevosvoimaa ja DSG-automaattilaatikko lisää matkanteon vaivattomuutta. Auto on vuosimallia 2012 ja mittarilukema on vain 79 500 kilometeriä. Raisiolaisen AFV Oy:n hintapyyntö on 16 800 €.

 

Viistokattoista Audi A5 –mallia saa 4-ovisena Sportbackina ja 2-ovisena coupéna. Molemmat versiot on rekisteröity kuitenkin 4:lle. Kuvan Audi A5  1.8 TFSI on 2-ovinen coupe ja varustettu 170-hevosvoimaisella ja 1.8-litraisella bensaturbolla. Mittarilukema on 187 000 ja vuosimallin 2008 auto on myynnissä espoolaisessa Autosillassa hintaan 14 799 €.

BMW 645 Ci Coupe 2d A on iso ja 2-ovinen, mutta 4:lle rekisteröity coupe. Kuvan auto on iäkäs, vuosimallia 2004, mutta vastaavasti mittarilukema on kohtuullinen, 174 000 km. 4.4-litraisesta bensamoottorista irtoaa tehoa peräti 333 hevosvoimaa ja vääntöä 450 Nm. Pohjois-Karjalan Joensuussa AutoTeddyn hintapyyntö on 16 800 €.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Edustus-Volvot S90 ja S80 vertailussa
Suurvertailussa 15 000 euron minibussit
Alemman keskiluokan bensa-sedanit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *