Iso coupe sopii tyyliä hakevalle perheelle
15 000 – 20 000 eurolla vaihtoautoliikkeestä tyyliä hakeva perheellinen saa tilavan ja perussedania näyttävämmän, neljälle rekisteröidyn coupen.
Coupe tarkoittaa alun perin urheilullisesti muotoiltua 2- tai 3-ovista hatchbackiä eli viistoperäistä autoa. Toisaalta se on myös yhtä kuin matalakattoinen ja 2- tai 3-ovinen auton kori, joten sen ei välttämättä pidä olla viistoperäinen. Joistakin automalleista on olemassa porrasperäinenkin coupé-versio.
Coupen määrittely on tänä päivänä melko väljää ja eri valmistajat käyttävät sanaa kirjavasti. Kun syöttää Nettiauto.comissa hakusanaksi coupe, tulee tarjolle paljon isoja perheautojakin, joita voitaisiin hyvin markkinoida myös sedaneina. Esimerkiksi Passat CC on tilava ja neliovinen perheauto, jonka kattolinja vain on pikkuisen viistompi kuin porrasperäisessä perus-Passatissa.
Eikä Mercedes-Benz CLS:kään mikään coupe ole: alun perin taksina suositun E-mallin korisarjan pohjalle luotuna se voi olla myös fastback-sedan.
Kattotila rajallisempi
Iso coupe on tyylikäs ja virtaviivainen vaihtoehto tylsälle porrasperälle, varsinkin iäkkäämmälle pariskunnalle tai lapsiperheelle.
Tyylikäs ja viistompi kattolinja kuitenkin yleensä rokottaa sen verran pään tilaa takapenkillä, että pitkä mies voi joutua istumaan kumarassa. Tosin esimerkiksi Passat CC:ssä tämäkään ongelma ei kovin helposti tule vastaan.
Samoin Audi A5:ssä pääntilaa on tehty madaltamalla takaistuinta ja sitä on riittävästi noin 180-senttiselle, mutta pidemmät joutuvat sopeuttamaan istuma-asentoaan. Myös edessä istuin on pidettävä urheilullisen alhaalla, koska pääntilaa on rajallisesti.
Niinikään BMW:n 3-sarjan coupe –malleissa takapenkin tilat ovat hyvät vielä kahdelle normaalimittaiselle aikuiselle, mutta pitkillä ihmisillä saattaa kuitenkin takana loppua pääntila.
Pitkä konepelti, kauniisti kaartuva kattolinja sekä lyhyet etu- ja takaylitykset tuovat kuitenkin tyylikkyyttä, joten oikein hinnoiteltuina nelipaikkaiset coupet eivät joudu vaihtoautohalleissa happanemaan.
Edullisia löytöjä
Ostajajoukko on kuitenkin rajallinen, joten verrattuna saman mallin perussedaniin voi ison coupen ostaja tehdä löytöjä hyvin edullisesti, jos suhteuttaa vaihtoauton hinnan saman auton uusihankintahintaan. Coupe-versio on uutena kuitenkin tuntuvasti kalliimpi kuin saman auton porrasperäversio.
Kovin paljon näitä tilavampia, neljälle rekisteröityjä premium-merkkien coupe-malleja ei Suomessa ole tarjolla. Virallisten maahantuojien valikoimiin niistä kuuluvat tai ovat kuuluneet ainakin aiemmin vain Audi A5, BMW:n 3-sarjan coupet, Mercedeksen CLS-malli, Volkswagen Passat CC ja Volvo C70.
–Tilavammat ja neljälle rekisteröidyt coupet ovat ihan hyviä myytäviä. Uusina ne ovat olleet kalliita autoja ja kun hinta on käytettynä painunut 15 000-20 000 euron luokkaan, rahalla saa alle näyttävän ja mukavan auton. Suurperheellisellähän nämä eivät oikein sovi tilojensa puolesta, kun pääntila coupessa on aina vähän rajallisempi. Jos lapset ovat pienempiä, niin 4-ovinen coupe sopii kuitenkin lapsiperheellekin, sanoo johtaja Ilkka Häkkänen Suur-Savon Autokeskuksen Mikkelin toimipisteestä.
Valttina monikäyttöisyys
Nelipaikkaiset coupet puhuttelevat monenlaisia asiakkaita.
– Ei niiden ostajia voi jakaa vanhempaan tai nuorempaan polveen. Molemmista asiakasryhmistä löytyy niitä, jotka hakevat sporttisempaa ulkonäköä, Häkkänen sanoo.
Jos joutuukin isommassa coupessa tinkimään pääntilasta takana, niin vastaavasti taas usein tavaratila on perussedania tilavampi.
– Lisäksi tavaratila on coupessa usein myös monikäyttöisempi kuin tavallisessa porrasperäversiossa, kun takaluukku aukeaa puskurista kattoon asti. sanoo J. Rinta-Joupin Tampereen liikkeiden paikallisjohtaja Marko Hiltunen.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa