Kaasujalka

BMW Motorsportin johtaja Kaasujalan erikoishaastattelussa

Julkaissut:

|

26.11.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW Motorsportin johtaja Kaasujalan erikoishaastattelussa

BMW teki odotetun liikkeen ja lähtee mukaan ABB Formula E -sähköautojen FIA -sarjaan. BMW osallistuu uudella iFE.18 -autolla sarjan viidennelle kaudelle. Kaasujalka oli paikalla ainoana suomalaismediana uunituoreen BMW i Andretti Motorsport -tiimin esittelytilaisuudessa Saksan Münchenissä.

 

Tapasimme BMW:n moottoriurheilujohtajan Jens Marquardtin. Saksalainen oli ylpeänä tehtaan uudesta formula -autosta.

”Formula E -sarjan uusi i.FE18 -auto on kiehtova yhteistyöprojekti ja BMW:lle suuri virstanpylväs. Tämä on meille erityinen päivä”, Jens Marquardt riemuitsi.

Edellisen kerran BMW esitteli uuden yksipaikkaisen formula -auton kaudella 2009. Tuolloin tehdas kilpaili Sauber -tallin kanssa Formula 1 -sarjassa. Auton mallimerkintä oli FI.09.

”Kaikkiaan uuden kilpa-auton rakennusprojekti on kestänyt lähes kolme vuotta. Koskaan aikaisemmin moottoriurheiluosasto ei ole tehty näin tiivistä yhteistyötä tehtaan tuotantoinsinöörien kanssa.”

Samaiset insinöörit ovat suunnitelleet muun muassa BMW i3 -sähköauton voimansiirron.

”Sähköinen Formula E -projekti on kaikista merkittävintä teknologian vaihtoa sarjatuotannon ja moottoriurheilujaoston välillä BMW:n historiassa. Jatkossa tästä yhteistyöstä saadaan suurta teknistä hyötyä katuautojen kehittämiseen”, moottoriurheilujohtaja jatkaa.

Yhteistyössä jenkkitallin kanssa

ABB Formula E Championship on maailman ensimmäinen täysin sähköinen kilpasarja. Taustalla on kansainvälinen autoliitto FIA. Sarjan ensimmäinen osakilpailu ajettiin Kiinan Pekingissä 2014. Sittemmin tämä suosittu formula -paketti on lunastanut paikkansa sähköisen moottoriurheilun ykkössarjana.

Kilpasarjan viidenteen kauteen osallistuu kymmenen tiimiä ja 20 kuljettajaa, jotka kilpailevat kahdessatoista kaupungissa viidellä mantereella. Tuleva kausi avataan joulukuussa 2018 Saudi-Arabiassa ja se päätetään heinäkuussa 2019 New Yorkissa.

BMW -tehdas tekee Formula E -sarjassa yhteistyötä amerikkalaisen Andretti Motorsportin kanssa. Kuljettajina toimivat brittiläinen Alexander Sims ja Portugalin António Félix da Costa.

”Andretti -talli on perinteisesti menestynyt kaikissa sarjoissa mihin he ovat osallistuneet. Kokemusta ja taitoa löytyy. Omistaja Michael Andretti on intohimoinen moottoriurheilumies. He ovat olleet mukana Formula E -sarjassa alusta saakka. Luotamme siihen, että menestymme yhdessä”, Marquardt toteaa.

”Ensimmäinen kausi on luonnollisesti suuri haaste. Uskon, että pääsemme nopeasti kiinni hyviin tuloksiin. BMW on lähtenyt mukaan Formula E -sarjaan voitto mielessä.”

Uusi yleisö ja suuret kaupungit

Formula E -sarja poikkeaa monin tavoin autourheilun kuninkuusluokasta. Kilpailut ajetaan suurten kaupunkien keskustoissa ja yleisöprofili on selkeästi nuorempaa kuin ykkösissä. Kilpailupaikoilla nähdään runsaasti nuoria perheitä.

”Tämä sarja tuo sähköautot ihmisten luokse suuriin metropoleihin. Näissä ympäristöissä käytetään muutenkin paljon sähkö- ja hybridiautoja. Sähköautolla ajaminen on jännittävää ja dynaamista. On sitten kysymyksessä kilpailut tai siviiliautoilu”, Marqurdt sanoo.

”Formula E -sarja on BMW:lle testilaboratorio. Kilpailutoiminta antaa mahdollisuuden kokeilla uusia materiaaleja ja kehittää uusia tietokoneohjelmia. Tämän lähemmäksi tuotantoautoja ei moottoriurheilun avulla voi päästä.”

ABB Formula E

Sähkökäyttöisille kilpa-autoille tarkoitettu FIA:n Formula -sarja.

Muistuttavat ulkoisesti Formula 1 -autoja, mutta ovat täysin sähkökäyttöisiä.

Formula E -mestaruussarja koostuu kuljettajien sekä valmistajien mestaruuksista.

Kiihtyvyys 2.8 sekuntia nollasta sataan.

Huippunopeus 225 km/h.

Sarja käsittää kaksitoista osakilpailua yhdeksässä eri maassa.

Mukana on kymmenen tallia ja 20 autoa.

Renkaat toimittaa ranskalainen Michelin.

Tulevalla kaudella sarjassa on mukana Audi, BMW, Jaguar, Nissan ja PSA-konserni.

Kaudella kuusi mukaan liittyvät myös saksalaismerkit Mercedes-Benz ja Porsche.

Joulukuussa 2018 alkava kausi on historian viides.

Osakilpailut ajetaan kaupunkien keskustoissa katuradoilla.

Kilpailupaikkoina toimivat muun muassa Hong Kong, Pariisi, Mexico City, New York, Monaco, Rooma ja Berlin.

 

Mauri Nurmi

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Mersu paskaksi routakuopassa – vakuutus ei korvaa
Ääripäät korostuvat autoilusta väitellessä
Miksi ette sitten osta dieseleitä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *