Kaasujalka

Uusi BMW 330e Plug-in Hybrid tehokkaampi ja taloudellisempi

Julkaissut:

|

21.11.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi BMW 330e Plug-in Hybrid tehokkaampi ja taloudellisempi

BMW 330e Sedanin toinen sukupolvi ensiesitellään kesällä 2019. Entistä tehokkaampi eDrive-voimansiirto kasvattaa auton toimintamatkaa 50 prosentilla jopa 60 kilometriin* vähentäen samalla hiilidioksidipäästöjä yli kymmenen prosenttia.

Autossa on ensimmäistä kertaa vakiona täysin uusi XtraBoost-tehostustoiminto, joka lisää hetkellisesti auton vakioteholukemaa (185 kW ja 252 hv) 30 kw:n/41 hv:n verran. Tämän ansiosta BMW 330e Sedan kiihtyy nollasta sataan 6,0 sekunnissa ja huippunopeus kirjataan lukemin 230 km/h. HYBRID-tilassa auton huippunopeus on 110 km/h pelkällä sähköllä ajettaessa eli 30 km/h enemmän kuin edellismallissa. ELECTRIC-tilassa täysin paikallispäästötöntä ajoa voi jatkaa 140 km/h asti, kun aikaisempi sähköisen ajon huippunopeus oli 120 km/h.

Tämän lisäksi myös uutuusmallin toimintamatka on kasvanut 50 prosentilla edeltäjästä. Nyt autolla voi ajaa jopa 60 kilometriä pelkällä sähkömoottorilla päästöttömästi. Polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat pienentyneet yli 10 prosenttia 1,7 litraan ja 39 grammaan kilometrille.

Xtraboost -toiminto

Pistokehybridijärjestelmän 2-litrainen polttomoottori ja siinä käytetty BMW:n TwinPower Turbo -teknologia tuottavat 135 kw/184 hv tehoa. Sähkömoottorin jatkuva teho on 50 kW/68 hv ja väliaikainen huipputeho 83 kW/113 hv. Yhdistetty jatkuva teholukema on 185 kw/252 hv ja maksimivääntö 420 Nm.

Sähkömoottorille lisätehoa antavaa XtraBoost-ominaisuutta on helppo hyödyntää valitsemalla SPORT-ajotila. 30 kW:n lisäteho parantaa auton ajotuntumaa ja kiihtyvyyttä. Ajotuntumaa on kohennettu myös tuomalla ensimmäistä kertaa BMW:n hybridimalliin urheilullista ja tarkkaa ajamista tukeva kaasupolkimen liikerata sekä erityinen vaihteisto-ohjelmointi Steptronic-automaattivaihteistoon. XtraBoost-ominaisuutta voi käyttää korkeajänniteakun matalimpaan varaustasoon saakka, kickdown-kiihdytyksissä sekä vaihteiston ollessa SPORT-asennossa. Urheilulliseen ajokokemukseen kuuluu olennaisena osansa myös mallikohtainen aktiivinen äänisuunnittelu.

BMW 330e Sedanin litiumakun energiasisältö on 12,0 kWh. Akku on sijoitettu takapenkin alle ja bensiinitankki lähelle taka-akselia. Näin auton tavaratilan koko on vain hieman pienempi kuin vastaavan polttomoottoriversion. 375 litran tavaratilaa voi laajentaa avaamalla 40:20:40-suhteessa kääntyvät takaistuimet.

Lähes koko 3-sarjan lisävarustevalikoima on tarjolla myös hybridimalliin. Business-mallin lisäksi tarjolla ovat Business Sport-, Business Luxury- ja Business M Sport -mallit. Lisävarusteena on saatavilla esimerkiksi adaptiivinen M Sport -alusta sekä M Sport -jarrut. Kuljettajaa avustamaan on tarjolla esimerkiksi ohjauksen ja kaistalla pysymisen avustin, pysäköintiavustin ja peruutusavustin. Autossa on myös vakiovarusteena sisätilojen esilämmitys tai ilmastointi ohjataan kätevästi BMW Connected -matkapuhelinsovelluksen avulla.

Polttoaineen kulutus, CO2-päästöt ja tehonkulutus on laskettu EU-asetuksen 715/2007 nykyisessä versiossa määritellyillä mittausmenetelmillä. Tiedot ovat autosta, jossa on saksalainen perusvarustelu. Vaihteluväleissä on otettu huomioon kokoerot valituissa pyörissä ja renkaissa sekä valinnaiset laitteet. Välit voivat muuttua auton kokoonpanoa valittaessa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa
Uusi Mitsubishi Outlander PHEV tekee paluun Eurooppaan
Kirkkonummen Motonet -tavaratalo avasi ovensa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *