Kaasujalka

Koeajo käytetty Mitsubishi Outlander PHEV – Ladattava iso maasturi 20 000 €

Julkaissut:

|

27.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mitsubishi Outlander PHEV  – Ladattava iso maasturi 20 000 €

Vaihtoautomarkkinoilla ladattavia Plug-in Hybdirejä on niukasti, varsinkin isoja maastureita. Siksi vain 164 000 km ajettu Mitsubishi Outlander PHEV vuosimallia 2014  tehnee nopeasti kauppansa.

Koeajoin itse tällaisen Outlanderin vuosia sitten uutena. Koska omakotitalossa oli mahdollisuus pistää auto lataukseen aina ajon jälkeen ja ajo koostui enimmäkseen taajama- ja kaupunkiajosta, selvisin koko viikosta muistaakseni 18 euron bensakuluilla.

Kun täyssähköautot vasta tekevät tuloaan, on juuri polttomoottoria ja ladattavaa sähkö käyttävät plug-in-hybridit tällä hetkellä erittäin kysyttyjä. Farmari-, sedan- ja hatchback –korimalleissa niiden kysyntän kasvaa koko ajan, mutta isommissa maastureissa tarjonta on vielä hyvin rajattua. Siksi seinästä ladattavia plug-in- hybridejä on vaihtoautomarkkinoillakin tarjolla vielä hyvin vähän.

Plug-in-hybridin suurin etu perus-hybrideihin verrattuna on mahdollisuus ajaa pelkällä sähkölläkin kymmeniä kilometrejä. Pelkkää jarrujen latausenergiaa hyödyntävät hybridit puolestaan siirtyvät käyttämään polttomoottoria melko alhaisissa nopeuksissa.

Juuri plug-in-hybrideissä on nyt melko kova hypetys päällä. Ne ovat olleet kuitenkin markkinoilla vasta melko lyhyen ajan ja siksi valikoima on rajattua. Perus-hybridejä sen sijaan on ollut markkinoilla pitkään ja niitä on tarjolla vaihtoautomarkkinoillakin runsaammin.  

– Seinästä ladattava Outlander plug-in-hybrid menee käytettynä hyvin kaupaksi, koska se on ainoa iso 4-vetoinen maasturi, jonka tässä sarjassa saa kohtuuhintaan. Isommissa premiumluokan plug-in-hybrideissä hinta on käytettyinäkin selvästi korkeampi, sanoo myyntipäällikkö Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.

Vaikka ladattavissa plug-in-hybrideissä sen enempää kuin perus-hybrideissäkään tekniikka kestää sen minkä tavallisissa polttomoottoriautoissakin, tavallisilla kuluttajilla saattaa vielä olla jonkun verran ennakkoluuloja niitä kohtaan.

–Siksi olemme koittaneet välttää ottamasta valikoimiimme yli 150 000 kilometriä ajettuja autoja. Kuluttaja luulee niiden tekniikkaa erikoisemmaksi kuin se onkaan. Onneksi kuitenkin netistä löytyy jo niiden luotettavuutta kehuvia kommentteja, joten uskon, että tilanne muuttuu melko pian.

Pistokkeesta ladattava Outlander voi olla hyvä vaihtoehto dieselille esimerkiksi siksi, että sillä säästää dieselmoottorin ison dieselveron, joka on jopa 800 euroa vuodessa.

Ajossa lataussähköä ja bensaa käyttävä Outlander on 164 000 kilometriä ajettunakin miellyttävän hiljainen jos vertaa sitä rouheasti käyvään Outlander dieseliin. Miellyttävintä onkin  juuri ladattavan Outlanderin käynti. Itäkeskuksen kaduilla pyöritellessä ajossa ei huomannut, milloin se kulkee bensalla, milloin sähköllä.

Suuresta koosta huolimatta plug-in-maasturi on helppo käänneltävä ahtaammissakin paikoissa, kiitos peruutuskameran ja sen selkeän näytön.

Automaattivaihteisto toimii miellyttävästi. Nupista löytyy perus D-pykälän lisäksi myös hybrideistä tuttu B-pykälä. Siinä on normaalia suurempi moottorijarru, joten siksi se säästää mäkisissä paikoissa jarruja. 

Markkinoille vuonna 2014 tullessaan Outlander PHEV oli käsittääkseni maailman ensimmäinen ladattava nelivetohybridi. 

Polttomoottorin on kaksilitrainen bensakone, ja siitä irtoaa tehoa 121 hevosvoimaa, vääntöä löytyy 190 Nm. Sähkömoottorissa on tehoa  82 hevosvoimaa ja vääntöä137 Newtonia.

Hybriditekniikka syö tavaratilaa 14 litran verran verrattuna polttomoottoriversioon. Matkustamossa tilaa on ruhtinaallisesti niin etu- kuin takapenkkiläisillekin.

Mitsubishi Outlander PHEV on plug-in-hybridien pioneereja isommissa maastureissa.  Kun omat ajot jäävät n. 20 000 kilometriin vuodessa, ottaisin Outlanderin ehdottomasti mieluummin ladattavana plug-in-hybridinä kuin dieselinä.

Koeajettu Mitsubishi Outlander PHEV Intense Plus 4 WD
Vuosimalli: 2014
Mittarilukema:: 169 000 km
Katsastettu: 10-2017
Moottori: 1 998 cm3
Polttoaine: bensa/sähkö (pistokehybridi)
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Teho: 121 hv
Etusähkömoottori: teho 60 kW, vääntö 137 Nm, takasähkömoottori: teho 60 kW, vääntö 195 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,0 s
Huippunopeus: 170 km/h (rajoitettu)
Co2-päätös: 44 g/km (latauksella), ilman latausta 136 g/km
Sähköllä ajon toimintasäde (täysladattuna): 52 km
Yhdistetty kulutus: 1.9 l/100 km (sähköllä ja bensalla, valmistajan ilmoittama)
Mitat: pituus 4665 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1650 mm, akseliväli 2670 mm, tavaratila 463- 1472 l.
Myyjä: Toyota Itäkeskus, Helsinki
Hinta: 21 500 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Kia Sportage – karu, mutta vankka
Koeajo käytetty Saab 9-3 – Helmi vai pommi?
Koeajo Opel Meriva vm.2013  – Lähes täysiverinen tila-auto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *