Kaasujalka

Suurvertailussa 15 000 euron minibussit

Julkaissut:

|

25.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Suurvertailussa 15 000 euron minibussit

Mercedes-Benz Viano VIANO CDI 2.2 automaatti vuosimallia 2006 oli rekisteröity kuskin lisäksi 7 matkustajalle. Tämä Viano tehnee kauppansa, koska mittarilukema on 12 vuoden iästä huolimatta kohtuulliset 257 000 kilometriä. Kuvan auto oli myynnissä Satakunnassa Raumalla Levorannan Autoliikkeessä ja hintapyyntö oli 14 890 €.

Kun isolle perheelle ei riitä edes S-Max tai Volkswagen Sharan, jää vaihtoehdoksi lähes minibussin mitat täyttävä Ford Transit tai Volkswagen Transporter. 15 000 eurollakin niitä saa, tosin melkoisilla mittarilukemilla.

Pikkubussin moottorina toimii yleensä alustana käytetyn pakettiauton diesel- tai bensiinimoottori, ja joihinkin suurimmista pikkubusseista on myös vaihdettu jälkikäteen suurempitilavuuksinen moottori, useimmiten diesel. Alustana toimii yleensä pisin malli tai vain runkokori pakettiautosta, ja sen matkustajatilaan mahtuu yleensä 7–15 henkilöä kuljettaja mukaan lukien.

Pikkubusseja on rakennettu Suomessa mm. Ford Transit-, Toyota Hiace- ja Volkswagen Transporter -pakettiautoista sekä Mercedes-Benzinumpipakettiautomalleista.

Näille isoille, 8-9 hengen tila-autoille löytyy vaihtoautomarkkinoilla yllättävänkin hyvin kysyntää.

– Valitettavasti vain niiden matkamittarilukemat ja hintapyynnöt eivät oikein kohtaa. Moni potentiaalinen ostaja säikähtää vähintään 300 000 kilometrin ajomääriä. Jos kilometrit ovat hyvät, niin sitten pelimerkit eivät tahdo riittää ostamiseen, sanoo myyntipäällikkö Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.

Tilaa tavaroillekin

Huomattavasti helpompaa on Lännistön mukaan myydä vähän ajettu edullisemman hintaluokan alkuperäinen ja pelkistetty tehdasbussi, esimerkiksi Volkswagen Caravelle, kuin vaikkapa erikoisvarusteltu suurikokoinen, mutta taksihistorian vuoksi jo paljon ajettu yksilö, esimerkiksi Volkswagen Crafter.

Näitä tehdasbusseja voi saada kohtuuhinnallakin. Niiden kolmeen riviin asennettuja penkkejä ei käännellä, vaan takapenkkiläisetkin istuvat järkähtämättä kasvot menosuuntaan. Perustila-autoa suuremmissa ja varustellummissa minibusseissa taas takapenkit ovat kääntyviä, muunneltavia ovat myös niin penkkien järjestys kuin määräkin.

Nämä autot ovat uusinakin maksaneet paljon.

–Isoonkin, jopa 7 hengen perustila-autoon verrattuna näiden pakettiautoista muunneltujen 8-9 hengen tila-autojen etu on se, että niihin mahtuu paljon tavaraa senkin jälkeen, kun kaikki kolme penkkiriviä on täytetty istujilla, Lännistö sanoo.

Isot kilometrimäärät selittyvät sillä, että nämä lähes pikkubussin mitat täyttävät tila-autot ovat palvelleet aiemmin takseina.

Vähän ajettu käy kaupaksi

Osaa minibusseista, joihin mahtuu enintään 1+8 matkustajaa, saa kuljettaa joko henkilöauto- tai kuorma-autokorteilla, Monet linja-auto- ja kuljetusyhtiöt tarjoavat asiakkaiden käyttöön pikkubusseja pienemmille seurueille.

Myös monet seurat käyttävät pikkubusseja jäsenten kuljettamiseen muun muassa otteluihin ja muihin tapahtumiin. Taksiautoilijat ovat hankkineet pikkubusseja koululaisten ja opiskelijoiden kuljetuksiin varsinkin haja-asutusalueilla.

Minibussin verrattuna tavalliseen isoon tila-autoon, vaikkapa 7 hengelle rekisteröityyn Ford S-Maxiin tai Ford Galaxyyn on suuri tavaratila: vaikka kaikki yhdeksän penkkiä täytettäisiin istujilla, tilaa jää taakse runsaasti vielä matkalaukuillekin.

–Tämän takia niistä ovat kiinnostuneita myös suurperheelliset yksityishenkilötkin. Monet heistä ovat käyneet sitä ennen katsomassa esimerkiksi Volkswagen Tourania tai Ford S-Maxia. Kun mukaan pitää saada suuren perheen lisäksi myös koiraa ja lastenrattaita, ei enää jää oikein muita vaihtoehtoja kuin minibussi, ja senkin pitäisi olla joku pidempi Volkswagen Krafteri tai Mercedes-Benz Sprintter, Lännistö sanoo.

Kun kilometrit ovat kohdallaan, menee iäkkäämpikin minibussi kaupaksi, vaikka hintakin olisi korkeampi. Lännistöllä itsellään ei ole kokemusta uudenkarhean minibussin myymisestä.

–Seurasin kuitenkin netistä yhden 94 000 kilometriä ajetun, vuosimallin 2010 Volkswagen Caravellen myyntiä. Sen ilmoitus ei kauan ollut netissä, sillä 25 000 euron pyyntihinta oli kyseistä yksilöstä varsin kohtuullinen. Voi olla, että taksiliikenteen vapautumisen myötä osa näistä autoista löytää ostajan myös pienemmän budjetin uusista yrittäjistä.

1+8 hengelle rekisteröity Ford Tourneo 280S 2,2TDCi 140hv Trend FWD vuosimallia 2010 ja 248 000 kilometriä ajettuna oli myynnissä 14 400 eurolla Forssan Laatuautossa. Tehoa 2,2-litraisesta dieselistä irtoaa 140 hevosvoimaa ja vääntöä 350 Nm.

Nelivetoinen  ja 9 hengelle rekisteröity Volkswagen Transporter Shuttle h-a 2.5 TDI 96k vuosimallia 2006 oli myynnissä Tujut – Ajoneuvotori Oy:ssä Porvoossa, hintapyyntö oli 14 490 €.  12 vuoden iästä huolimatta mittarilukema oli kohtuulliset 269 000 km.

Nelivetoinen  ja 9 hengelle rekisteröityToyota Hiace 2.5 D-4D 117 5ov 4wd pitkä PEGABUS vuosimallia 2010 tarjoaa 14 500 euron hinnalla runsaasti tilaa niin ihmisille kuin tavaroillekin. Myyntiaikaa hidastanee kuitenkin suuri matkamittarilukema.  Suomen Hyötyautot Leppäviralla pyytää tästä 540 000 kilometriä ajetusta Hiacesta 14 500 euroa.

Kuvan 9 hengelle rekisteröityOpel Vivaro Combi L1H1 2,0 CDTI ecoFLEX Euro5 A tehnee todella helposti kauppansa. Vuosimalli on niinkin tuore kuin 2012 ja mittarilukema vain 88 000 km. Vivaro oli myynnissä Visa-Autossa Raisiossa 14 990 eurolla.

Rinta-Joupin Autoliikkeessä Jyväskylässä 1+8 hengelle rekisteröity Fiat Scudo Panorama 2,0 Multijet 136 L2 vuosimallia 2010 oli myynnissä 15 880 eurolla. Suurperheelliselle tämä luultavasti on helppo myydä, koska mittarilukema oli vain 101 000 km.

1+8 hengen Citroen Jumpy Combi HDi 163HV Atlante L2 –minibussi vuosimallia 2012 oli myynnissä Novoset Oy:ssä Lempäälässä. Hintapyyntö oli 15 790 €. Tehokkaan, 163-hevosvoimaisen dieselmoottorin ja 133 000 kilometrin mittarilukeman myötä tämä Jumpy löytänee helposti ostajan.

Rinta-Joupin Autoliikkeessä Jyväskylässä 1+8 hengelle rekisteröity Fiat Scudo Panorama 2,0 Multijet 136 L2 vuosimallia 2010 oli myynnissä 15 880 eurolla. Suurperheelliselle tämä luultavasti on helppo myydä, koska mittarilukema oli vain 101 000 km.

8:lle rekisteröity Ford Tourneo Custom 300 2,2TDCi 125 Limited L1H1 vm. 2013 oli myynnissä 16 500 eurolla Saimaan Auto-Aritassa Lappeenrannassa. Myyntiä hidastaa luultavasti korkea, 377 000 km:n mittarilukema.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Alemman keskiluokan bensa-sedanit
Selkeästi oma malli teki Superbista suositumman
Keskiluokan käytetyt 4-vetoiset katumaasturit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *