Suurvertailussa 15 000 euron minibussit
Kun isolle perheelle ei riitä edes S-Max tai Volkswagen Sharan, jää vaihtoehdoksi lähes minibussin mitat täyttävä Ford Transit tai Volkswagen Transporter. 15 000 eurollakin niitä saa, tosin melkoisilla mittarilukemilla.
Pikkubussin moottorina toimii yleensä alustana käytetyn pakettiauton diesel- tai bensiinimoottori, ja joihinkin suurimmista pikkubusseista on myös vaihdettu jälkikäteen suurempitilavuuksinen moottori, useimmiten diesel. Alustana toimii yleensä pisin malli tai vain runkokori pakettiautosta, ja sen matkustajatilaan mahtuu yleensä 7–15 henkilöä kuljettaja mukaan lukien.
Pikkubusseja on rakennettu Suomessa mm. Ford Transit-, Toyota Hiace- ja Volkswagen Transporter -pakettiautoista sekä Mercedes-Benzinumpipakettiautomalleista.
Näille isoille, 8-9 hengen tila-autoille löytyy vaihtoautomarkkinoilla yllättävänkin hyvin kysyntää.
– Valitettavasti vain niiden matkamittarilukemat ja hintapyynnöt eivät oikein kohtaa. Moni potentiaalinen ostaja säikähtää vähintään 300 000 kilometrin ajomääriä. Jos kilometrit ovat hyvät, niin sitten pelimerkit eivät tahdo riittää ostamiseen, sanoo myyntipäällikkö Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.
Tilaa tavaroillekin
Huomattavasti helpompaa on Lännistön mukaan myydä vähän ajettu edullisemman hintaluokan alkuperäinen ja pelkistetty tehdasbussi, esimerkiksi Volkswagen Caravelle, kuin vaikkapa erikoisvarusteltu suurikokoinen, mutta taksihistorian vuoksi jo paljon ajettu yksilö, esimerkiksi Volkswagen Crafter.
Näitä tehdasbusseja voi saada kohtuuhinnallakin. Niiden kolmeen riviin asennettuja penkkejä ei käännellä, vaan takapenkkiläisetkin istuvat järkähtämättä kasvot menosuuntaan. Perustila-autoa suuremmissa ja varustellummissa minibusseissa taas takapenkit ovat kääntyviä, muunneltavia ovat myös niin penkkien järjestys kuin määräkin.
Nämä autot ovat uusinakin maksaneet paljon.
–Isoonkin, jopa 7 hengen perustila-autoon verrattuna näiden pakettiautoista muunneltujen 8-9 hengen tila-autojen etu on se, että niihin mahtuu paljon tavaraa senkin jälkeen, kun kaikki kolme penkkiriviä on täytetty istujilla, Lännistö sanoo.
Isot kilometrimäärät selittyvät sillä, että nämä lähes pikkubussin mitat täyttävät tila-autot ovat palvelleet aiemmin takseina.
Vähän ajettu käy kaupaksi
Osaa minibusseista, joihin mahtuu enintään 1+8 matkustajaa, saa kuljettaa joko henkilöauto- tai kuorma-autokorteilla, Monet linja-auto- ja kuljetusyhtiöt tarjoavat asiakkaiden käyttöön pikkubusseja pienemmille seurueille.
Myös monet seurat käyttävät pikkubusseja jäsenten kuljettamiseen muun muassa otteluihin ja muihin tapahtumiin. Taksiautoilijat ovat hankkineet pikkubusseja koululaisten ja opiskelijoiden kuljetuksiin varsinkin haja-asutusalueilla.
Minibussin verrattuna tavalliseen isoon tila-autoon, vaikkapa 7 hengelle rekisteröityyn Ford S-Maxiin tai Ford Galaxyyn on suuri tavaratila: vaikka kaikki yhdeksän penkkiä täytettäisiin istujilla, tilaa jää taakse runsaasti vielä matkalaukuillekin.
–Tämän takia niistä ovat kiinnostuneita myös suurperheelliset yksityishenkilötkin. Monet heistä ovat käyneet sitä ennen katsomassa esimerkiksi Volkswagen Tourania tai Ford S-Maxia. Kun mukaan pitää saada suuren perheen lisäksi myös koiraa ja lastenrattaita, ei enää jää oikein muita vaihtoehtoja kuin minibussi, ja senkin pitäisi olla joku pidempi Volkswagen Krafteri tai Mercedes-Benz Sprintter, Lännistö sanoo.
Kun kilometrit ovat kohdallaan, menee iäkkäämpikin minibussi kaupaksi, vaikka hintakin olisi korkeampi. Lännistöllä itsellään ei ole kokemusta uudenkarhean minibussin myymisestä.
–Seurasin kuitenkin netistä yhden 94 000 kilometriä ajetun, vuosimallin 2010 Volkswagen Caravellen myyntiä. Sen ilmoitus ei kauan ollut netissä, sillä 25 000 euron pyyntihinta oli kyseistä yksilöstä varsin kohtuullinen. Voi olla, että taksiliikenteen vapautumisen myötä osa näistä autoista löytää ostajan myös pienemmän budjetin uusista yrittäjistä.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa