Kaasujalka

Selkeästi oma malli teki Superbista suositumman

Julkaissut:

|

2.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Selkeästi oma malli teki Superbista suositumman

Skoda Superbia näytti vuosina 2001-2008 luksus-Passatilta. Vuonna 2008 siitä tuli omannäköisensä premiumauto ja se näkyy myös vaihto-Superbien hintapyynneissä.

Superb mallinimenä ei ollut uusi, kun se palasi Skodan mallistoon vuonna 2001. Ensimmäinen Superb tuli markkinoille 2,5-litraisella, 55 hv:n rivikuutosella varustettuna vuonna 1934. Suberbeja valmistettiin samanaikaisesti rinnan erikokoisilla ja -tehoisilla kuusisylinterisillä moottoreilla. Suberbin tarina katkesi vuonna 1949, kun kommunistit edellisenä vuonna kaappasivat Tšekkoslovakiassa vallan ja liittivät maan sosialistiseen leiriin.

Uusi tuleminen 2001 

Ensimmäinen nykysukupolvien uusi Superb esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2001. Se perustui vuosina 2000-2005 tuotannossa olleen Passatin tekniikkaan.

Ominaista Superbille oli pitkä akseliväli, jonka myötä tilat takapenkillä olivat muihin saman kokoluokan autoihin verrattuna suuret.

Rekisteröintimäärät Suomessa jäivät kuitenkin vaatimattomiksi, esimerkiksi vuonna 2003 Suberbia ensirekisteröitiin Suomessa vain 172 autoa, kun Passatin 3BG-mallia ensirekisteröitiin samana vuonna peräti 3061 autoa.

Auto sinänsä sai kyllä kehuja. Esimerkiksi Helsingin Sanomat kehui marraskuussa 2002 Superb Comfort 1.9 TDI PD Dieselin vuolaasti: ”Pitkä 4,8-metrinen Škoda Superb tarjoaa leppoisaa ison autonajotunnelmaa, runsaan varustelun ja hulppeat jalkatilat takapenkillä. Dieselkone kuluttaa vähän ja kuljettaa hyvin”.

Myyntikäyrät nousuun 

Luultavasti Skoda vielä 2000-luvun alkuvuosina kärsi vanhasta maineestaan ”itäblokin autona”.  Jo vuonna 2009 maailma ja VAG-konsernin omistama Skoda olivat menneet sen verran eteenpäin, että toisen polven Suberb menestyi selkeästi paremmin. Ulkonäöltään se ei enää ollut ”kopio-Passat” vaan omannäköisensä Skoda-malliston lippulaiva.

Jo vuonna 2009 toisen polven Suberbia ensirekisteröitiin Suomessa 1032 autoa, 1748 autoa vuonna 2011 ja 1455 autoa vuonna 2012. Muutkin kuin autotoimittajat olivat jo valmiita myöntämään, että Škoda Superb oli tilava ja tyylikäs matkavaunu.

Erityisen suosituksi osoittautui farmarimalli. Uusi kikka oli myös sedanin kaksiosainen takaluukku. Sedan-muotoilusta huolimatta tavaratilan kansi aukesi haluttaessa hatchback-tyylisesti: tämä paransi tuntuvasti tavaratilan käytettävyyttä.

Sisätilat olivat uudenkin Superbin valtti: vaikka akseliväli oli selvästi lyhyempi kuin vaikkapa Mondeossa tai C5:ssä, niin tilaa oli saatu loihdittua selvästi enemmän.

Hintaero 1000-2000 € 

Vuonna 2015 Superbista esiteltiin jo kolmas sukupolvi. Selvin ero on kuitenkin ensimmäisen ja toisen polven autojen välillä. Vaihtoautomarkkinoilla on myynnissä jonkun verran viimeisiä ensimmäisen polven Suberbeja, joiden ensirekisteröimisvuosi on 2008. Enemmän on tarjolla uusia toisen polven Superbeja, jotka on rekisteröity samana vuonna.

–Jos rinnakkain laitetaan samanikäiset, saman verran ajatetut sekä varustelultaan ja moottoreiltaan toisiaan vastaavat ensimmäisen ja toisen polven Superbit, niin uudempi malli hinnoitellaan karkeasti ottaen 1000-2000 euroa kalliimmaksi. Aina tietysti joku haluaa vähemmän ajetun, vaikka se olisi vanhempaakin mallia, sanoo autokauppias Jori Tarvonen Autokari Oy:n Varkauden liikkeestä.

Ensimmäisen sukupolven Suberbia ei saanut farmarina, se laski sen kiinnostavuutta lapsiperheiden keskuudessa. Toisen polven Suberbia saa farmarina ja se heijastuu kysyntäänkin. Tavaratila on korkea, sinne sopii jopa neljä isoa matkalaukkua tai lastenvaunut kokonaisena. 

–Uudemmissa Suberb-farmareissa tila etu- ja takapenkkien välissä on lapsiperheitä ajatellen ainutlaatuinen.  Kahden lapsen perheet arvostavat, että takapenkille saa vaivattomasti kaksikin turvaistuinta. Muilla autoilla ei ole tarjota samaa etua, sanoo Tarvonen.

Ensimmäisen polven Superbista vuosimallia 2008 voi kuitenkin saada todella vähän ajetun ja ison auton edullisella hinnalla. Nettiautossa vertailuesimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.


Vanhakorinen Skoda Superb 2,0 TDI Comfort vuosimallia 2008 oli myynnissä 4850 eurolla Käyttöauto Oy:ssä Kokkolassa. Autolla oli ajettu 236 000 km ja turbodieselmoottorista irtoaa tehoa 140 hevosvoimaa. Hintaan on saattanut jonkun verran vaikuttaa myös ison auton manuaalilaatikko.

SAKA Tuusula pyytää vuosimallin 2008 uudempikorisesta Skoda Superb 2,0 TDI Ambitionista DSG-automaattilaatikolla 4900 €, vaikka auton mittarilukema on jo 492 000 km. Tehoa 2-litraisesta turbodiesel-moottorista irtoaa 140 hevosvoimaa.

 

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Suurvertailussa 15 000 euron minibussit
Alemman keskiluokan bensa-sedanit
Keskiluokan käytetyt 4-vetoiset katumaasturit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *