Kaasujalka

Keskiluokan käytetyt 4-vetoiset katumaasturit

Julkaissut:

|

24.8.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Keskiluokan käytetyt 4-vetoiset katumaasturit

Käytettyjä Ford Kuga katumaastureita juhannuksena Nettiauto.comissa tarjolla 317 autoa, niistä peräti 274 oli nelivetoisia. Kuvan Ford Kuga 2,0TDCi 140 hv 4WD Titanium S PowerShift –automaattilaatikolla vuosimallia 2012 oli kuntotarkastettu ja mittarilukema 151 000 km, joten sen luulisi olevan kohtuuvaivatonta myytävää. Hintapyyntö Hämeenlinnan LänsiAutossa oli 18 800 €.

Kun hintaa on vajaat 20 000 euroa ja matkamittarissa vähintään 150 000 kilometriä, ovat 6-8 –vuotiaat nelivetoiset keskiluokan katumaasturit ja crossoverit hankalassa raossa vaihtoautomarkkinoilla.

Pääasiassa tämän koko- ja ikäluokan crossoverit ovat kiinnostaneet suurinta yleisöä etuvetoisina.

–Ehkä ne nelivetoiset ovat hiukan sellaisia markkinointikukkasia. Tietysti, kun markkinataloudessa eletään, niin mielikuvat ovat tärkeitä: valmistajien pitää tarjota mallistoissaan runsaasti eri vaihtoehtoja, myös nelivetoversioita, sanoo Jani Huovinen espoolaisesta Autoplaneetasta.

Myynti on hieman hitaampaa, kun moni oikeasti nelivetoa tarvitseva käytettynä ostava pitäytyy mieluummin perinteisissä ja ”oikeissa” nelivetoautoissa, vaikka autosta ollaan valmiita maksamaan parikymmentätuhatta euroa: vaikkapa Toyota Land Cruiserissa, Volkswagen Touaregissa, Mercedes-Benz ML:ssa ja Mitsubishi Pajerossa. Ja mikä yllättävää, tuohon joukkoon kuuluu, myös Porsche Cayenne, puhumattakaan myös Land Roverista.

–Nelivetoista Kia-maasturia etsivä ostaa iäkkäämpää nelivetoista etsiessään mieluummin ehkä isomman Kia Sorenton, Huovinen sanoo.

Tämän koko- ja hintaluokan maastureissa suurelle yleisölle on ratkaissut enemmän auton tunnelma kuin tarve saada nelivetoa: ne näyttävät jyhkeiltä ja niissä istutaan korkealla.

Myyntitilastojen hittiä Nissan Qashqaita on myyty nelivetoisina todella vähän, ja tänä päivänä sitä saakin uutena vain etuvetoisena: nelivetoa etsivät on ostettava pykälää suurempi Nissan X-trail.

–Qashqain ostaja ehkä ajattelee  saavansa autonsa mukana hiukan enemmän maavaraa, vaikka sitä todellisuudessa ei niin ihmeellisesti olekaan.

Nelivetoisina tämän kokoluokan crossovereita on vaihtoautomarkkinoilla rajatusti eikä hintaeroakaan vastaavaan etuvetomalliin ole suuresti. Volkswagen Tiguan eroaa monista kilpailijoistaan siinä, että sitä haetaan enemmän nelivetoisena. Nelivetoiset Toyota RAV4  ja Honda CR-V ovat hyviä myytäviä niin bensa- kuin dieselmoottorisinakin. Tiguan sen sijaan halutaan dieselinä, turboahdettuja bensaversioita autokauppiaat suorastaan karttavatkin.

Erittäin hyvä myytävä nelivetoisena on käytetty Skoda Yeti, vaikka onkin hiukan pienempää kokoa.

–Sitähän kehui Top Gear –autoiluohjelman Jeremy Clarksonkin, Huovinen naurahtaa.

Teksti Timo Kiiski

Nelivetoinen KIA Sportage 2,0 AWD CRDi-R EX A vuosimallia 2011 on haastava myytävä. Oikeaa nelivetoa etsivät Kia-autoilijat ottavat usein mieluummin isomman Kia Sorento –mallin. Kuvan 2-litraisella diesel-Sportagella on ajettu 146 000 km ja hintapyyntö Rinta-Joupin Autoliikkeessä Jyväskylässä on 18 880 euroa.

Hyundai ix35 4wd 2012 lienee 2-litraisen bensamoottorinsa ja nelivetoisuutensa takia yhtä haastava myydä kuin ”maanmiehensä” Kia Sportagekin. Valtteja lienevät pienehkö 106 000 km:n mittarilukema, automaattivaihteet sekä 163 hevosvoiman tehot. Hyrylän Autotalo Tuusulassa pyytää kuvan autosta 18 800 €.

Volkswagen Tiguan SPORT & STYLE 2.0 TSI 4MOTION AUTOMATIC vuosimallia 2011 olisi muuten tämän sarjan hittejä, mutta nelivetoinen Tiguan halutaan nimenomaan dieselinä ja kuvan autossa on 2-litrainen turboahdettu bensamoottori. Mittarilukema on 143 000 km. Espoolaisen Autosillan hintapyyntö on 19 099 euroa.

Toyota RAV4 on hyvää myytävää niin bensiinimoottorilla kuin dieselinäkin. Kuvan RAV4 on 2-litraisella bensamoottorilla varustettu  Valvematic 4WD Luxury vuosimallia 2012. Mittarilukema on jo melko suuri, 184 000 km, toisaalta Toyotassa se ei vielä ole kauhistus. Tämä RAV4 on joukon harvoja manuaalilaatikkoisia. Hintapyyntö Espoon LänsiAutossa on 18 880 €.

Nelivetoinen 2,2 HDI Intense Business –diesel vuosimallia 2010 ja automaattilaatikolla oli myynnissä Lahden Kamuxissa 18 800 eurolla. Ikää autolla toki jo on, mutta mittarilukema oli vain 108 000 km.

Honda CR-V on vaihtoautokauppiaan mukaan hyvää myytävää, käypä se sitten bensalla tai dieselillä.  Kuvan nelivetoinen 2,2 i-DTEC Elegance –diesel automaattilaatikolla ja vuosimallia 2010 tehnee kahdeksan vuoden iästään huolimatta kauppansa, kun mittarilukema on vain 152 000 km. Hondan moottoria eräs autokauppias kehui hienoksi kuin ”sveitsiläinen kello”. Rinta-Joupin autoliike myy kuvan CR-V:tä 18 800 eurolla.

 

Nissan Qashqai  on ollut pitkään myyntitilastojen hittejä, mutta se halutaan voittopuolisesti etuvetoisena.  Qashgai –malleja oli Nettiauto.comissa tarjolla juhannuksena 986 autoa, niistä nelivetoisia oli vain 114. Kuvan  nelivetoinen Nissan Qashqai+2 2,0L Acenta 4WD 6M/T vuosimallia 2012 oli bensamoottorinen ja manuaalivaihteinen. Mittarilukema oli vasta 104 700 ja hintapyyntö Hyrylän Autotalossa Tuusulassa 18 900 €.

Skoda Yeti asettuu muita jutun esimerkkiautoja pienempään sarjassaan, mutta omassa kokoluokassaan se on sikäli erikoinen, että se on vaihtoautokauppiaan mukaan hyvin haluttu nelivetoisena.  Nelivetoista Yetia kehui Top Gear –ohjelman Jeremy Clarksonkin. Kuvan bensamoottorinen ja manuaalivaihteinen , mutta nelivetoinen Skoda Yeti 1,8 TSI 4×4 Active vuosimallia 2011 oli vasta 105 000 km ajettu ja hintapyyntö Raision AutoBaijerissa 14 990 €.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Selkeästi oma malli teki Superbista suositumman
Pikkuautot muodostavat prosenttijengin
Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *