Kaasujalka

Mercedes-Benzin A-sarja täydentyy sedanilla

Julkaissut:

|

26.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benzin A-sarja täydentyy sedanilla

Mercedes-Benz täydentää  kompaktikokoluokan mallistoaan A-sarjan neliovisella sedan-mallilla. Auto esitellään ensi kertaa yleisölle Pariisin autonäyttelyssä lokakuun alussa.

Uutta A-sarjan sedania valmistetaan ensi vaiheessa USA:n markkinoita varten Meksikossa Aguascalientesin tehtaalla, ja tuotanto laajenee ensi vuoden aikana Saksan Rastattiin. Suomeen uutuus saapuu keväällä 2019. Pariisissa esiteltävän sedanin lisäksi Kiinassa valmistetaan erikoispitkää A-sedan L –mallia, joka on tarkoitettu yksinomaan paikallisille markkinoille.

”A-sarjan ensimmäinen sedan on vastaus monien asiakkaidemme toiveisiin. Se on oivallinen valinta kenelle tahansa, joka etsii kompaktia ja urheilullista sedan-mallin autoa, sillä saatavana on nyt myös riittävästi tavaratilaa ja kuljetuskykyä” Mercedes-Benzin myynti- ja markkinointijohtaja Britta Seegerluonnehtii.

A-sarjan sedanin käytettävyys on huipputasolla. Hartia-, kyynärpää- ja päätilaa on segmentissään keskimääräistä enemmän, ja kulku takaistuimelle on helppoa. Päätilaa takaistuimella on eniten tässä kokoluokassa, 944 milliä. Tavaratilaa on 420 litraa, ja sen käytettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Tavaratilan lastausaukon leveys on 950 milliä, ja aukon korkeus kannen lukosta takaikkunan alareunaan on 462 milliä.

Ilmanvastuskertoimen suhteen A-sarjan sedan yltää maailmanennätystasolle yhdessä CLA Coupén kanssa, sillä mallien Cd-arvo on ainoastaan 0.22. A-sarjan hatchback-mallin vastaava arvo on 0.25. Sedanin otsapinta-ala on 2,19 neliömetrin suuruinen eli pienempi kuin CLA Coupéssa. Ilmanvastusta on pienennetty esimerkiksi parantamalla etuvaloumpioiden saumausta ja kattamalla koko alusta yhtenäisellä muovipaneloinnilla.

A-sarjan sedan on saatavana lanseerausvaiheessa kahdella polttomoottorivaihtoehdolla:

  • A 200 (120 kW/163 hv, 250 Nm) ja 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto (yhd. kulutus 5,2–5,4 l/100 km, CO2-päästöt 119–124 g/km)
  • A 180 d (85 kW/116 hv, 260 Nm ja 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteisto (yhd. kulutus 4,0–4,3 l/100 km, CO2-päästöt 107–113 g/km)

MBUX-käyttöliittymä tarjolla jo aloitusmallissa

Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi oppiva, ääniohjattava ja kustomoitava MBUX-infotainment-järjestelmä (Mercedes-Benz User Experience), aktiivinen hätäjarruavustin sekä aktiivinen kaista-avustin, joka toimii 60–200 kilometrin nopeusalueella. Lisävarusteina tarjolla ovat esimerkiksi avaimeton Keyless-Go-järjestelmä sekä takaluukun Hands-Free Access –avaus.

Varustetasot ovat Style, Progressive ja AMG Line; lisäksi saatavana on erillinen Night Package –varustesarja ja muita varustepaketteja. Totuttuun tapaan tarjolla on myös Edition 1-varustelu ensimmäisen mallivuoden ajan.

Mercedes-Benzin uusi A-sarja kykenee tietyissä tilanteissa puoliautomaattiseen ajamiseen lisävarusteena saatavan Driving Assistance –varustepaketin avulla. S-sarjasta peräisin oleva teknologia perustuu Distronic-Plus etäisyysvakionopeusavustimen, aktiivisen hätäjarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen yhteistoimintaan. Kamera- ja tutkajärjestelmänsä avulla auto näkee jopa 500 metrin päähän eteenpäin, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla.

Sisäilmeen voi viimeistellä esimerkiksi lisävarusteena saatavalla 64-sävyisellä tunnelmavalaistuksella. Kojelaudan näyttöratkaisuun on tarjolla kolme vaihtoehtoa:

  • 2 x 7 tuuman (17,78 cm) näyttöä
  • 7- ja 10,25-tuumaiset (26 cm) näytöt
  • 2 x 10,25 tuuman laajakuvanäyttö

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa
Uusi Mitsubishi Outlander PHEV tekee paluun Eurooppaan
Kirkkonummen Motonet -tavaratalo avasi ovensa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *