Kaasujalka

Vaihto-Ceed’in ostaja vähemmän kriittinen malliuudistuksille

Julkaissut:

|

20.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihto-Ceed’in ostaja vähemmän kriittinen malliuudistuksille

Kun Kia Ceed’istä rinnakkain laitetaan toisiaan vastaavat vanhempi ja uudempi korimalli vuosimallia 2012, haluttavuus määräytyy enemmän matkamittarilukeman ja kunnon kuin ulkonäön mukaan.

Siitä tuskin ollaan eri mieltä, että vuonna 2012 uudistunut Kia Ceed’ on selvästi houkuttelevamman näköinen kuin saman vuoden vanhentunut korimalli.

Edeltäjä oli kohtuuhintainen ja luotettavaksi havaittu mutta muodoltaan tylsä uudistuneeseen Ceed’iin verrattuna.

Pitkulaisemmat ja kiilamaisemmat ajovalot edessä ja myös peräpään vaakasuorat valot entisten pystyjen sijaan tekivät vaikutelmasta trendikkään. Kun hinta kuitenkin pysyi kilpailukykyisenä C-segmentin autojen sarjassa, ei ihme, että 7 vuoden takuun kera Ceed’ oli kahdeksanneksi eniten rekisteröity henkilöautomalli vuonna 2012.

Silti sen myyntikäyrä vuonna 2012 näytti 25,5 prosenttia miinusta vuoteen 2011 ja myös vuonna 2013 käyrä oli 1,7 prosenttia alaspäin. Ja vuonna 2014 Ceed’jä myytiin jälleen 22,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2013.

Sen sijaan vuodesta 2015 lähtien myyntikäyrät ovat taas lähteneet selvästi nousuun. Lieneekö syynä se, että 7 vuoden takuiden umpeuduttua vanhempien Ceed’ien omistajat ovat päivittäneet autonsa uuteen?

Järkiauto

Kia Ceed’ejä myydään edelleen parituhatta yksilöä vuodessa ja se on mahtunut myydyimpien automallien listalle, esimerkiksi vuonna 2015 se oli kahdeksanneksi myydyin automalli Suomessa. Tosin viime aikoina pienempi Kia Rio on selvästi kiilannut sen edellä.

Kia Ceed’ on kaikesta päätellen järkiauto, jonka mallimuutoksia sen ostajakunto ei odota ”kieli pitkällä”: korimallin vanhenemisella ei ole niin väliä, kunhan takuu ja huolto pelaavat.¨
– Jos rinnakkain myydään vaikkapa vuosimallin 2012 vanhempaa ja uudempaa mallia Ceed’istä, niin pääsääntöisesti kunto ja mittarilukema vaikuttavat menekkiin enemmän kuin ulkonäkö. Helposti otetaan se vanhempi malli, jos sillä on ajettu selkeästi vähemmän. Toki, jos kunto ja mittarilukema ovat samat, niin moni on valmis laittamaan pari tuhatta euroa enemmän saadakseen sen uudemman mallin, sanoo paikallisjohtaja Marko Hiltunen Tampereen Rinta-Joupista.

Hiltunenkin vahvistaa käsityksen, että käytetyn Kia Ceed’in ostaja hakee ennen kaikkea luotettavaa peruskäyttöautoa, eikä ole niin kriittinen korimallille kuin premium-automerkeillä ajavat.

Nettiautoa selaillessakin kiinnittää huomiota siihen, että vaihto-Cee’deissä korimallilla on yllättävän vähän vaikutusta hintaan.  Pääsääntöisesti selkeästi vähemmän ajettu vanhakorinen Ceed’ vuosimallia 2012 on hinnoiteltu kalliimmaksi kuin uudistunut malli, vaikka siinä tuoreemmassakin mittarilukema jäisi alle 100 000 kilometrin.

Teksti Timo Kiiski

Autosilta Espoossa myi vuosimallin 2012 vanhakorista, mutta vain 54 000 kilometriä ajettua ja manuaalivaihteista KIA Cee’d 1.6 ACTIVE SW:tä automaatti-ilmastoinnin kera 14 799 eurolla.  Tehoa 1.6-litraisesta bensamoottorista irtoaa 125 hevosvoimaa.

Vanhakorinen, 99 000 km ajettu ja manuaalivaihteinen KIA Cee’d 1,6 ISG Active SW EcoDynamics vuosimallia 2012 olisi lähtenyt SAKA – Suomen Autokauppa Oy:stä Helsingin Herttoniemestä 9 900 eurolla.

Uusikorinen, manuaalivaihteinen ja vain 31 000 kilometriä ajettu KIA Cee’d 1,6 ISG EX SW EcoDynamics vuosimallia 2012 oli myynnissä Käyttöautossa Tampereella hintaan 14 900 €. Tehoa uudistuneen Ceed’in 1.6-litraisessa bensamoottorissa on 135 hevosvoimaa.

 

Uusikorinen, mutta jo 100 000 kilometriä ajettu ja manuaalivaihteinen KIA Cee’d 1,6 ISG EX SW EcoDynamics  vuosimallia 2012 oli myynnissä Oulun Delta Autossa 14 690 eurolla.

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Suurvertailussa 15 000 euron minibussit
Alemman keskiluokan bensa-sedanit
Selkeästi oma malli teki Superbista suositumman

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *