Kaasujalka

Audi Q8 loppuvuodesta markkinoille

Julkaissut:

|

5.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Audi Q8 loppuvuodesta markkinoille

Audi Q8 lanseerataan Euroopan markkinoille vuoden 2018 kolmannella neljänneksellä.

Audi Q7-sisarmalliin verrattuna SUV-coupe on leveämpi, lyhyempi ja matalampi: Q8 on 4,99 metriä pitkä, 2 metriä leveä ja 1,71 metriä korkea. Auton akseliväli on lähes kolme metriä. Kolmiosaisessa takaistuimessa on säätömahdollisuus pituussuunnassa. Selkänojat taitettuna tavaratilan koko on jopa 1755 litraa.

Audi Q8:n kahdeksankulmainen Singleframe-säleikkö kertoo Q-perheen uudesta olemuksesta. Vankka jäähdyttimen säleikkö on pystyasennossa ja yhdessä etuspoilerin sekä suurten,  ilmanottoaukkojen kanssa. Elegantisti kallistettu kattolinja kaartuu kevyesti kalteviin D-pilareihin ja  muotoiltuihin, jopa 22-tuuman vanteita suojaaviin pyöränkaariin. Off-road-ulkoasua korostavat kontrastivärinen spoileri, pyöränkaaren reunat, ovilistat ja diffuusori.

Audi Q8:ssa on vakiona led-ajovalot ja lisävarusteena on saatavana HD Matrix led -valot. Sekä päiväajovalojen että takavalojen kolmiulotteinen kuvio on saanut digitaalisen säväyksen. Takavalot on yhdistetty toisiinsa valonauhalla kuten Audi A8-mallissa. Takavalojen alapuolella kulkee alkuperäisen Audi quattron tapaan mustapintainen somiste. Q8:n omistajat voivat myAudi-sovelluksen avulla älypuhelimellaan aktivoida erilaisia valaistustoimintoja.

Mekaaninen keskitasauspyörästö jakaa normaalisti voimaa etu- ja taka-akselille suhteessa 40:60. Ajotilanteen niin vaatiessa voimaa välitetään enemmän sille akselille, jolla on parempi pito. quattro-neliveto yhdessä 254 millin maavaran, lyhyiden etu- ja takaylitysten sekä alamäkiavustimen kanssa tarkoittavat sitä, että Audi Q8 jatkaa etenemistä vielä silloinkin, kun asfaltti loppuu. Säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu jousitus on vakiona. Lisävarusteena on tarjolla mukautuva ja säädettävä ilmajousitus, jonka voi säätää urheilulliseksi tai mukavuuspainotteiseksi. Ilmajousitus säätää jousituksen korkeutta jopa 90 millimetrillä ajotilanteen ja ajajan toivomusten mukaan.

Vakiona on myös progressiivinen ohjaus, jossa ohjauksen vaste muuttuu yhä suoremmaksi ohjauskulman kasvaessa. Audi tarjoaa lisävarusteena myös nelipyöräohjauksen. Takapyörät voivat kääntyä jopa viisi astetta – alhaisilla nopeuksilla kääntymissuuntaa vastaan ketteryyden lisäämiseksi ja suurilla nopeuksilla kääntymissuuntaan paremman vakauden saavuttamiseksi.

Kaikissa moottoreissa on erityisen hyvä hyötysuhde uuden kevythybridijärjestelmän (MHEV) ansiosta. 48 voltin pääsähköjärjestelmän tärkeät osat ovat litiumioniakku ja hihnalla toimivan laturi-starttimoottori, joka jarrutuksen aikana lataa akkua jopa 12 kW:n teholla. MHEV-järjestelmä mahdollistaa pitkät rullausvaiheet moottori sammutettuna. Start-stop-toiminto aktivoituu alle 22 km/h nopeudessa.

Uuden Audi Q8 -mallin MMI-kosketusnäytön lähes kaikki toiminnot ovat käytettävissä kahden suuren näytön kautta. Yläosan 10,1-tuuman näyttöä käytetään infotainment-järjestelmän sekä navigointijärjestelmän ohjaamiseen. Lämmitys- ja ilmastointitoimintoja, mukavuustoimintoja sekä tekstinsyöttöä ohjataan alemmalla 8,6-tuuman näytöllä, jota käytettäessä kuljettajan ranne lepää mukavasti ja ergonomisesti vaihteenvalitsimen päällä. Kosketusnäytön käyttö on nopeaa ja yksinkertaista: kun toiminto aktivoidaan sormella, napsautus sekä tuntuu että kuuluu.

Toiminnot näytetään virtuaalisessa Audi virtual cockpit -mittaristossa. Sen korkean resoluution 12,3-tuuman näyttöä voidaan vaihtaa kahden näkymän välillä monitoimiohjauspyörän kautta. Plus-versio (lisävaruste) sisältää kolmannen, erityisen urheilullisen näkymän. Head-up display -tuulilasinäyttö tuo tuulilasiin tärkeimpiä tietoja, mukaan lukien yksityiskohtaiset navigoinnin kaistaohjaukset.

Saksassa Audi Q8:ssa on vakiovarusteena huippuluokan infotainment-järjestelmä, MMI Navigointi Plus. Se sisältää Audi connect -tiedonsiirtomoduulin LTE Advanced -standardilla ja WiFi-tukiaseman. Navigointijärjestelmä tunnistaa kuljettajan mieltymykset aikaisempien matkojen perusteella ja pystyy sen perusteella tekemään älykkäitä ehdotuksia. Audi connectin verkkopalvelut lisäävät ennakoivia ominaisuuksia reittisuunnitteluun. Audin parviälyä hyödyntävä Car-to-X tarjoaa liikennemerkki- ja vaaratietoja. Audi connect key -toiminnon (lisävaruste) avulla kuljettaja voi avata ja lukita ajoneuvon yhteensopivan Android-älypuhelimen avulla. Yksittäiset käyttäjäprofiilit mahdollistavat peräti 400 valittua asetusta, jotka voi taltioida eri kuljettajille. myAudi-sovelluksen avulla kuljettajat voivat myös valita omia matkakohteitaan navigointijärjestelmään sekä striimata musiikkia tai siirtää älypuhelimen kalenterin MMI-järjestelmään.

Audi Q8 on huipputasolla äänen ja liitettävyyden suhteen Audi phone boxin, VoLTE-puheluiden sekä Bang & Olufsen Advanced Sound -järjestelmän ansiosta, joka tarjoaa korkeusinformaation sisältävää 3D-ääntä kaikille viidelle istuinpaikalle. Musiikki soi juuri samanlaisena kuin se on taltioitu.

Audi Q8 avustaa kuljettajaa monissa tilanteissa, niin pysäköitäessä kuin kaupunki- ja maantieajossakin. Mukana ovat Audi adaptive cruise assist -järjestelmä, taloudellisuusavustin, risteysavustin, kaistanvaihtovaroitin, katukiveysvaroitin sekä 360 asteen kamerat. Vuoden 2019 alusta on saatavana Audi remote garage pilot -järjestelmä, joka kuljettajan valvonnassa ohjaa auton autonomisesti autotalliin ja pois sieltä. Kuljettaja nousee pois autosta ja aktivoi toiminnon älypuhelimensa myAudi -sovelluksella. Audi remote parking pilot tarjoaa samanlaista mukavuutta. Näiden toimintojen taustalla on avustinjärjestelmien ohjauskeskus, joka analysoi jatkuvasti ympäristöstä saatavia tietoja ja käyttää niitä avustinjärjestelmien hallintaan. Tarvittavat tiedot saadaan – valituista vaihtoehdoista riippuen – viidestä tutka-anturista, kuudesta kamerasta, kahdestatoista ultraäänianturista ja laserskannerista.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Uusi MB A35 AMG on edullisin AMG-malli
Audi e-tron alkuvuodesta 2019 Suomeen
Paahteinen kesä ei aiheuttanut odotettua onnettomuuspiikkiä liikenteessä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *