Kaasujalka

Aika ajaa jo perhesedanien ohi

Julkaissut:

|

29.5.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Aika ajaa jo perhesedanien ohi

Skoda Suberbia moni luulee 4-oviseksi perinnesedaniksi, vaikka se oikeasti on 5-ovinen ja viistoperäinen liftback: läytännössä takaluukku ukeaa takaikkunaa myöten, jolloin autoon on saatu sedanin muodot, mutta suuri lastausaukko. Kuvan Skoda Superb 1,8 TSI Ambition Business DSG vm. 2015 ja 36 000 km ajettuna oli myynnissä Secto Vaihtoautoissa Espoossa 22 890 eurolla. 9418565

Crossoverien aikakaudella keskikokoisten ja melko tuoreiden perhesedanien kysyntä alkaa olla vaihtoautoliikkeissä jo selvästi aiempaa vaatimattomampaa. Sen sijaan 5-oviset viistoperät pitävät vielä melko hyvin pintansa.

Uusien autojen ensirekisteröintitilastot puhuvat selvää kieltä. Viime vuoden hitti oli Skoda Octavia ja kakkosena tuli crossover Nissan Qashqai.

Octavia ei ole crossover, mutta sitä ei myöskään saa 4-ovisena porrasperänä vaan farmarina tai hatchbackina, jonka takaluukku aukeaa katon rajasta puskuriin asti.

Puhtaasti porrasperäisistä Toyota Avensis on selvä ykkönen. Sitä saa vain farmarina tai porrasperäisenä sedanina, jonka tavaratila on selkeästi erotettu muusta matkustamosta.

Ford Mondeokin voi ulospäin näyttää monen silmissä perinteiseltä sedanilta, mutta sitäkään ei nykyään enää saa kuin farmarina tai 5-ovisena ja viistoperäisenä hatchbackina.
–Harvat markkinoilla olevat keskikokoiset sedanit alkavat selkeästi olla jo vanhemman ostajakunnan valintoja. Hatcbackin suosiota puoltaa se, että se on farmarin ja porrasperäsen välimuoto: ulkonäkö muistuttaa sedania mutta tilaa penkit kaatamalla saa lähes yhtä paljon kuin farmariinkin, sanoo vaihtoautopäällikkö Ari Latvasalo Autokeskuksen Helsingin Konalan toimipisteestä.

Vaikka ulkonäkö voikin hämätä, niin asiakkaat ovat jo liikkeeseen astuessaan melko hyvin tietoisia vaihtoautojen tilaratkaisuista.
–Toyota Avensis ei kuulu omiin merkkeihimme, mutta uskoisin sen olevan vahva suosikki silloin, kun halutaan ostaa nimenomaan vähän ajettu ja suhteellisen tuore porrasperäinen auto. Toyotan ostajat ovat merkkiuskollisia ja arvostavat merkkinsä luotettavuutta.  Varsinkin uudempien ja hinnakkaampien porrasperäisten myynti on melko takkuista, hän sanoo.

Latvasalo myöntääkin, että aika näyttää jo ajaneen perinnesedanien ohi.
-Lastausalue jää kuitenkin perinteisessä konttiperässä kuitenkin sen verran rajatummaksi, vaikka sedanissa olisikin kaadettavat takapenkit. 5-ovisessa saa yleensä hattuhyllynkin siirrettyä tarvittaessa sivuun ja tavarankuljetukselle saadaan silloin jättitilat, hän sanoo.

Koska keskikokoluokan perhesedan ei ole ns. trendivalinta, se myöskään kilpaile ostajista samanhintaisten, mutta hieman iäkkäämpien, Audi A4:n, Mercedes-Benzin C-sarjan tai BMW:n 3-sarjan konttiperäversioiden kanssa.
– Keskikokoisia perhesedaneja voisi kai kuvata hiukan konservatiivien järki-ihmisten luotettaviksi valinnoiksi, Latvasalo sanoo.

 

Toyota Avensis 1,6 Valvematic Life Sedan on keskikokoluokan perinnesedanin suosijalle yksi harvoja  mahdollisia valintoja: siinä on vielä selkeästi muusta matkustamosta erotettu tavaratila. Kuvan Avensiksella vuosimallia 2015 on ajettu vasta 22 000 km. Toyota Airport Vantaalla pyytää siitä 21 850 euroa. 9475968

Myös Mazda 6 sedanissa on edelleen perinteisesti 4 ovea ja muusta matkustamosta erotettu peräkontti. Kuvan Mazda 6 Sedan 2,0 (165) SKYACTIV-G Premium Plus Business on vuosimallia 2014 ja 104 000 km ajettu.  Volkswagen Center Espoossa hintapyyntö on 22 800 €. 9423555

Tämän päivän Ford Mondeo on hyvä  esimerkki autosta, joka ulospäin voi näyttää perinnesedanilta, mutta on kuitenkin 5-ovinen viistoperäinen hatchback. Kuvan Ford Mondeo Titanium Business 1.5 Ecoboost 160hv:lla vuosimallia 2015 on ajettu 66 687 km ja hintapyyntö LeasePlanissa Vantaalla on 22 750 €. 9532635.

 

Kia Optima on yksi harvoista ehdoista 4-ovisista perinnesedaneista, vaikka  nykymuodin mukaisesti sitäkin moni saattaa luulla 5-oviseksi hatchbackiksi. Neliovisen korin lastausaukko onkin saanut hiukan pyyhkeitä rajallisuudestaan. Kuvan Kia Optima 2.0 EX vm. 2015 ja 75 000 km ajettuna oli myynnissä 21 700 eurolla Hämeenlinnan Delta Autossa. 9391517

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Alemman keskiluokan bensa-sedanit
Selkeästi oma malli teki Superbista suositumman
Keskiluokan käytetyt 4-vetoiset katumaasturit

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *