Aika ajaa jo perhesedanien ohi
Crossoverien aikakaudella keskikokoisten ja melko tuoreiden perhesedanien kysyntä alkaa olla vaihtoautoliikkeissä jo selvästi aiempaa vaatimattomampaa. Sen sijaan 5-oviset viistoperät pitävät vielä melko hyvin pintansa.
Uusien autojen ensirekisteröintitilastot puhuvat selvää kieltä. Viime vuoden hitti oli Skoda Octavia ja kakkosena tuli crossover Nissan Qashqai.
Octavia ei ole crossover, mutta sitä ei myöskään saa 4-ovisena porrasperänä vaan farmarina tai hatchbackina, jonka takaluukku aukeaa katon rajasta puskuriin asti.
Puhtaasti porrasperäisistä Toyota Avensis on selvä ykkönen. Sitä saa vain farmarina tai porrasperäisenä sedanina, jonka tavaratila on selkeästi erotettu muusta matkustamosta.
Ford Mondeokin voi ulospäin näyttää monen silmissä perinteiseltä sedanilta, mutta sitäkään ei nykyään enää saa kuin farmarina tai 5-ovisena ja viistoperäisenä hatchbackina.
–Harvat markkinoilla olevat keskikokoiset sedanit alkavat selkeästi olla jo vanhemman ostajakunnan valintoja. Hatcbackin suosiota puoltaa se, että se on farmarin ja porrasperäsen välimuoto: ulkonäkö muistuttaa sedania mutta tilaa penkit kaatamalla saa lähes yhtä paljon kuin farmariinkin, sanoo vaihtoautopäällikkö Ari Latvasalo Autokeskuksen Helsingin Konalan toimipisteestä.
Vaikka ulkonäkö voikin hämätä, niin asiakkaat ovat jo liikkeeseen astuessaan melko hyvin tietoisia vaihtoautojen tilaratkaisuista.
–Toyota Avensis ei kuulu omiin merkkeihimme, mutta uskoisin sen olevan vahva suosikki silloin, kun halutaan ostaa nimenomaan vähän ajettu ja suhteellisen tuore porrasperäinen auto. Toyotan ostajat ovat merkkiuskollisia ja arvostavat merkkinsä luotettavuutta. Varsinkin uudempien ja hinnakkaampien porrasperäisten myynti on melko takkuista, hän sanoo.
Latvasalo myöntääkin, että aika näyttää jo ajaneen perinnesedanien ohi.
-Lastausalue jää kuitenkin perinteisessä konttiperässä kuitenkin sen verran rajatummaksi, vaikka sedanissa olisikin kaadettavat takapenkit. 5-ovisessa saa yleensä hattuhyllynkin siirrettyä tarvittaessa sivuun ja tavarankuljetukselle saadaan silloin jättitilat, hän sanoo.
Koska keskikokoluokan perhesedan ei ole ns. trendivalinta, se myöskään kilpaile ostajista samanhintaisten, mutta hieman iäkkäämpien, Audi A4:n, Mercedes-Benzin C-sarjan tai BMW:n 3-sarjan konttiperäversioiden kanssa.
– Keskikokoisia perhesedaneja voisi kai kuvata hiukan konservatiivien järki-ihmisten luotettaviksi valinnoiksi, Latvasalo sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa