Kaasujalka

Toyotan öljynkulutus kuriin

Julkaissut:

|

22.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Toyotan öljynkulutus kuriin

Korsolainen Jouko Hietala lähti hakemaan apua Toyota Urban Cruiserinsa bensamoottorin suureen öljynkulutukseen Finntestin BG Performance –huollosta. Kokemus 2000 kilometrin jälkeen oli lupaava.

Hietalan Toyota Urban Cruiser käy 1,3-litraisella ja vapaasti hengittävällä bensamoottorilla. Matkamittarilukema on tällä hetkellä n. 150 000 kilometriä ja öljynkulutus on ollut melko suurta..

-Viimeisen 4000 kilometrin aikana sitä on kulunut n. 1,5-2 litraa. Edellisestä huollosta on nyt kulunut hieman reilut 15 000 kilometriä. Edelliset kaksi autoani eivät kuluttaneet huoltovälien aikana yhtään öljyä, kun tarkastin asian öljytikusta, Hietala sanoi tuodessaan autoaan huoltoon Motonet-korjaamo Helsinkiin, Konalan Autohuolto Mobiiliin.

Myös tehot tuntuvat olevan hiukan hukassa. Niinpä Hietala päätti teettää autolleen normaalin öljynvaihtohuollon yhteydessä myös Finntestin BG Performance-huollon. Konalan Autohuolto Mobiili on pioneereja BG-huoltojen tekijänä.

Puhdistaa täydellisesti moottorin

BG Performance –huollossa korkealaatuiset ja autoalan ammattilaisten suosittelemat tuotteet puhdistavat moottorin polttoainejärjestelmän ja huollon pitäisi palauttaa moottorin suorituskyky ja taloudellisuus.

BG Performance –huolto on tarkoitettu sekä bensiini- , että dieselmoottoreille. Se poistaa karstaa venttiileistä ja palpotiloista, liuottaa likaa ja hartsia, irrottaa vaikeasti puhdistettavat öljyn jäämät, palauttaa moottorin käynnin ja tasaisuuden ennalleen, pidentää sytytystulppien käyttöikää ja parantaa moottorin puristuksia.

Hietalan auto ei ole suorasuihkutusmoottorinen, mutta sellaisissa BG Performance –huolto palauttaa myös moottorin mikrotarkat kanavat.

-Kaikki karsta liukenee käsittelyn aikana öljyn sekaan. Eli se ei siis irrota mitään isoja paakkuja, kuten jotkut liuotinpohjaiset ja polttoainepohjaiset: tämä on turvallista kemiaa, joka puhdistaa männänrengasurat ylä- ja alapuolelta. Lopputulos on se, että puristukset ovat käsittelyn jälkeen sillä tasolla kuin ne ovat olleet autossa uutenakin, sanoo Finntestin myyntipäällikkö Karl-Johan Stolpe.

Stolpen mukaan kyseisellä huollolla saatiin R1-luokan kilpamoottoripyörään 12 hevosvoimaa lisää tehoa dynamometrilla mitattuna: vertailu tehtiin ennen ja jälkeen huollon.

Pidentää moottorin käyttöikää

Stolpe uskoo, että käsittelyn jälkeen Hietalan Urban Cruiserin öljyn- ja polttoaineen kulutuslukemat paranevat ja tehokkuus palautuu alkuperäiselle tasolle.

-Sen lisäksi myös vääntömomentit paranevat. Puristusten palautuessa ennalleen tehokkuus ja taloudellisuus paranevat, koska kaasupedaalia ei tarvitse enää painaa yhtä raskaasti kuin ennen käsittelyä. Kun palotilat on puhdistettu, kaikki palaminen on optimaalista.

BG Performance –huolto tehdään aina normaalin öljynvaihdon yhteydessä.

-Esimerkiksi BG Performance –huollossa öljyn sekaan lisättävä MOA –moottoriöljyntehostinaine tehostaa niitä ominaisuuksia, joita moottoriöljyssä on jo ennestään. Se myös pitää öljyjärjestelmän puhtaana ja parantaa voitelua sekä ehkäisee öljyn paksuuntumista vaativimmissakin autoissa. Se auttaa myös ylläpitämään välttämättömät voiteluominaisuudet kaikkein äärimmäisissäkin lämpötiloissa. Ennen kaikkea se tarjoaa ylivertaisen pitkään kestävän suojan moottorin käyttöiän pidentämiseksi, Stolpe esittelee.

Öljynkulutus laski selvästi

Stolpe suosittelee BG Performance –huoltoa autoihin, joissa on pitkät öljynvaihtovälit.

-Kun moottorilla ajetaan 30 000 kilometriä, on öljytila niin likainen, että tämä on ihan ehdoton. Sitä kautta tulee myös karstaisuus mäntään ja männänrenkaisiin, aiheuttaen tehokkuuden häviämisen myötä öljynkulutuksen kasvun.

Stolpen mukaan esimerkiksi Performance -huoltoja tekevälle A-katsastukselle on tullut paljon palautetta siitä, että tasaisin väliajoin moottorivikaa viestineet varoitusvalot ovat hävinneet pelkästään näillä aineilla.

 -Nämä puhdistavat ihan kaiken tankista pakoputkenpäähän, anturit ja muut. Ne lisäävät kaikkien komponenttien ikää.

BG-Performance kustantaa 130 euroa normaalin öljyn- ja suodattimen vaihdon päälle. Kaasujalka seuraa kevään aikana Hietalan Urban Cruiserin moottorin käyttäytymistä huollon jälkeen. Tähän mennessä Urban Cruiserin matkamittariin on huollon jälkeen kertynyt n. 2000 kilometriä.

Tulos on rohkaiseva.

-Öljynpinta on laskenut ylärajasta vain pari millimetriä, ja sen se tietämäni mukaan tehdäkin.  Arvioisin, että kulutus on ollut alle neljäsosa litran, kun ennen samalla matkalla Toyota sai öljyä n. puolitoista litraa. Jo heti huollon jälkeen moottori tuntui myös käyvän selvästi aiempaa pirteämmin. Se pirteys on pysynyt käynnissä tähänkin asti, Hietala sanoo.

Kaasujalka seuraa Hietalan Urban Cruiserin öljynkulutusta jatkossakin, seuraavan kerran raportoimme kun autolla on ajettu 4000-5000 kilometriä.

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Raikkaasti ja kiiltäen kesään
Auto MHR panostaa taksituontiin Saksasta
Erikoisvanteet viimeistelevät autokaunottaren

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *