Kaasujalka

”Vaihtoliisari” 25 000 – 30 000 eurolla

Julkaissut:

|

14.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Vaihtoliisari” 25 000 – 30 000 eurolla

Vuosimallin 2014 BMW 518-farmari 2-litraisella turbodieselmoottorilla ja automaattilaatikolla oli myynnissä Tampereen ALD vaihtoautoissa. Mittarilukema oli 87 000 km ja hintapyyntö 28 900 €. Autolle luvattiin 20 000 km takuu. Kattavaan varustelistaan kuului mm. nahkaverhoilu Dakota, peruutustutkat eteen ja taakse, vakionopeudensäädin ja sadetunnistin. Mukana seuraa sähköisessä muodossa eHuoltokirja.


Leasing-käytöstä palautuneeseen vaihtoautoon liittyy sitkeästi vanha uskomus siitä, että työsuhdeautoa piiskataan huolettomasti. Totuus on pääasiassa toinen: huoltohistoria on moitteeton ja varustetaso kattava.

Keskustelu vaihtoon tulevista leasing-autoista on aina käynyt netissä vilkkaana.

“Uskaltaisitko itse ostaa entisen leasing-auton? Kyseessä siis vm.2006 Volvo S80 2.5T automaatti. Ensin ollut sen 3 vuotta ison yrityksen toimarin leasingautona. Leasingin jälkeen pankki myynyt auton autoliikkeelle, josta auto on päätynyt toiselle yrittäjälle puoleksi vuodeksi. Tämä 2. omistaja myynyt auton takaisin samalle autoliikkeelle, josta kolmas omistaja on sen ostanut keväällä 2012. Tämä kolmaskin omistaja on jonkin sortin yrittäjä, ilmeisesti kiinteistöalalla”, kyselee Sauli-Johannes Suomi24.-sivustolla tammikuussa 2013.

Ehkä kattavimmin ja fiksuimmin Sauli-Johannekselle vastasi nimimerkki ”Yleistykset tyhmiä”: ”Ihmisen ammatti ei kerro yhtään mitään siitä miten hän autonsa pitää. Esimerkiksi jonkun lääkärin auto voi olla huoltamaton ja törkyinen mutta hitsarin auto aina huollettu, siisti ja muutenkin hyvin pidetty. Myös liisariauto saattaa olla hyvä tai huono yksilö. Se selviää vain menemällä itse katsomaan ja tarvittaessa viemällä Autotohtorille”.

Kattavat varusteet

Leasingista palautumisen jälkeen useammalle omistajalle päätyvä auto on tietysti eri asia kuin n. 30 000 euron arvoinen, 3-5 vuotta vanha ”liisari”: mittarilukema on yleensä alle 100 000 kilometriä ja auto on palvellut nämä vuodet useimmiten yhden ja saman firman käytössä.

Tietysti työsuhdeautoilijatkin ovat aina yksilöitä ja suhtautuminen firman autoon vaihtelee. Toinen pitää autonsa viimeisen päälle siistinä ja puhtaana, kun kulut hoitaa firma. Toinen taas voi piiskata sitä huolettomasti, kun auto ei kuitenkaan ole oma eikä päätä tarvitse vaivata hyvityksillä vaihdon hetkellä.

Kun maksajana on firma, huollot on kuitenkin voittopuolisesti hoidettu säntillisesti.

25 000 eurolla saa myös vaihtoautotarjonnassaan leasingeihin keskittyvästä liikkeestä usein lähes uuden veroisen pelin: vaikkapa 62 000 kilometriä ajetun 2014 vuosimallin Skoda Octavia Combi 2.0 TDI RS:n. 5000 euroa lisää, niin saa jo samanikäisen 77 000 kilometriä ajetun ison BMW 518d Turbon.

Kalliita autoja, mutta vastaavien mallien uushankintahintaan verrattuna huokeita. Huoltohistoriat ovat moitteettomia ja varustelista kattava. Nuo lisävarusteethan voivat nostaa hintaa uutena helposti 10 000 eurolla, mutta vaihtoauton ostaja saa ne käytännössä kaupanpäällisinä.

–Jos auto palautuu meille ennenaikaisesti, pääsääntöisesti yritämme jatkojalostaa sen eteenpäin vielä jonkun toisen leasing-käyttäjän. Pyrimme siihen, että kuluttajille vaihtoautoina myytävät autot olisivat kolme vuotta tai iäkkäämpiä ja siten myös hinnaltaan edullisempia, sanoo myyntipäällikkö Jarkko Niemi Vantaan Koivuhaan ALD vaihtoautoista.

Tiedät, mitä saat

Tuoreemmat ja pääsääntöisesti yhden käyttäjän autona palvelleet vaihto-leasingit ovat Niemen mukaan hyvin huollettuja.

 – Huollon tarpeesta muistuttaa nykyään jo auto itsestäänkin. Nykyään asiakas sitoutetaan auton huoltamiseen.

Niemi muistuttaa, että jo alunperinkin Suomeen rekisteröidyn leasing-auton historia löytyy sitä vaihtoautona myyvän leasingyrityksen tietokannasta.

 – Kun ostat yksityiseltä kalliimman puoleisen auton, et välttämättä tiedä, missä se on ollut ja onko sitä vaikka kolaroitu jossain vaiheessa.

Vain 29 833 kilometriä ajettu, vuosimallin 2015 Mercedes-Benz C 200 BlueTec A Premium Business oli myynnissä 30 400 eurolla LeasePlan Finland Oy:ssä Espoossa. Autoon on saatavissa LeasePlan lisähintaan Lisäturva.

 

 

 

Ri-Lease Vantaalla on tavallaan perinteisen vaihtoautoliikkeen ja leasing-firman yhdistelmä. Se vuokraa ja ”liisaa” uusia autoja, mutta myy myös myy myös yksityiskäytössä aiemmin olleita vaihtoautoja. 31 000 km ajettu Ford S-MAX 2,0 TDCi 140 hv PowerShift Sport A6 vm. 2014 oli myynnissä 29 900 eurolla.

 

SectoVaihtoautot Espoossa myi vuosimallin 2015 Audi A6 Sedan Business 2,0 TDI 140 ultra S tronicia 29 890 eurolla. Mittarilukema oli 3-vuotiaaksi autoksi jo kohtuullisen suuri: 108 000 km. Lisäturva 12 kk/20 000 km kuitenkin vakuuttaa.

 

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS vuosimallia 2014 ja 66 000 ajettuna lähtisi Tampereen Lielahden ALD vaihtoautoista 26 900 eurolla. Uutena vastaavan manuaalivaihteisen Octavian kokonaishinta lähtee 36 143 eurosta, mutta uskoisin todella kattavan lisävarustelistan nostavan uusihankintahinnan varovastikin arvioiden ainakin 45 000 euroon. ALD-Takuu 12 kk/20 000 km.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Pikkuautot muodostavat prosenttijengin
Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit
Vaihto-Ceed’in ostaja vähemmän kriittinen malliuudistuksille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *