Kaasujalka

Uusi Audi A6 Avant syksyllä Suomeen

Julkaissut:

|

12.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Audi A6 Avant syksyllä Suomeen

Uudet Audi A6 Avantit saapuvat Suomen Audi-jälleenmyyjille alkusyksystä. Hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Uusi Audi A6 Avant on 4,94 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,47 metriä korkea. Sisätilat ovat suuremmat kuin edeltävässä mallissa ja lisätilaa on etu- ja takaistuimilla sekä takaistuinten jalkatilassa. Urheilullisesta olemuksesta huolimatta uusi A6 Avant on säilyttänyt tavaratilakapasiteettinsa ennallaan. Tavaratilan leveys on 1 050 mm ja tilavuus 565 litraa. Takaselkänojat taittamalla tavaratilan tilavuus kasvaa 1 680 litraan.

Audi A6 Avantissa on kattava turvallisuusvarustus mukaan lukien valoteknologian, kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä passiivisen turvallisuuden. Vakiona led-ajovalot. Saatavana on kolme versiota, huippuversiona on saatavilla korkean resoluution HD Matrix led -ajovalot. A6-perheen ominaispiirteitä korostavat dynaamiset valot sekä sykkivä saattovalo. Lisävarusteena saatavilla oleva laajennettu led sisävalo-paketti tuo lisätunnelmaa sisätiloihin.

A6 Avant tarjoaa laajan valikoiman kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on jaettu Teknologia-pakett ”City” ja ”Tour” paketteihin. Vakiona Audi pre sense eteen -hätäjarrutusavustin sekä Audi pre sense basic -järjestelmä. Teknologia-paketti ”Tour” sisältää myös mukautuvan Audi adaptive cruise assist -järjestelmän. Adaptive cruise assist tukee auton pitkittäis- ja poikittaissuuntaista hallintaa pysähtelevässä liikenteessä ja jopa 250 kilometrin tuntinopeuteen asti avustaen kuljettajaa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa.

Adaptive cruise assist -järjestelmä sisältää myös taloudellisuusavustimen, jonka avulla järjestelmä auttaa kuljettajaa ennakoimaan nopeusrajoitukset, kaarteet, liikenneympyrät ja – reittiohjauksen ollessa aktiivinen – myös kääntymiset, osana nopeudensäätötoimintoa. Näyttötietojen lisäksi järjestelmä tuottaa myös haptisen palautteen aktiiviselle kaasupolkimelle. Yhdessä MHEV-järjestelmän kanssa nämä järjestelmät auttavat vähentämään polttoaineenkulutusta.

Emergency Assist -hätäavustin lisää turvallisuutta tunnistamalla, jos kuljettaja ei ole aktiivinen ja varoittaa tätä akustisesti tai haptisesti. Mikäli kuljettaja ei edelleenkään reagoi, järjestelmä ottaa tilanteen haltuun, aktivoi hätävilkut ja pysäyttää automaattisesti auton omalle kaistalleen.

Kaikissa moottoreissa kevythybriditekniikka

Kaikissa moottoreissa on vakiona kevythybridijärjestelmä, joka lisää entisestään mukavuutta ja tehokkuutta ja vähentää polttoaineenkulutusta. Hihnalla toimiva laturi-starttimoottori, MHEV-järjestelmän sydän, lataa jarrutuksen aikana erillistä 48 V litiumioniakkua jopa 12 kW:n teholla. Kevythybridijärjestelmän avulla auto rullaa moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeuksissa. Todellisessa ajotilanteessa MHEV-teknologia vähentää polttoaineenkulutusta jopa 0,7 l/100 km. Start-stop-toiminto aktivoituu 22 km/h nopeudessa.

Mukavampi ja ketterämpi kuin koskaan

Uuden A6 Avantin jousitus tarjoaa edeltäjäänsä laajemman valinnanvaran dynamiikan ja mukavuuden välillä. Progressiivinen ohjaus on vakiovaruste. Jo alun perin urheilullisen ohjauksen vaste muuttuu yhä suoremmaksi ohjauskulman kasvaessa. Lisävarusteena saatava dynaaminen nelipyöräohjaus tekee autosta entistäkin helpomman käsitellä. Aina 60 km/h nopeuteen saakka takapyörät kääntyvät peräti viisi astetta vastakkaiseen suuntaan. Tämä pienentää kääntösädettä jopa metrillä 11,1 metriin. Olipa kyse pysäköinnistä tai kaupunkiliikenteestä, et huomaa A6 Avantin kokoa arkipäivän tilanteissa.

Jousituksen voi valita neljästä vaihtoehdosta: dynaaminen vakioalusta, urheilualusta, sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet ja mukautuva ilmajousitus myös säädettävällä iskunvaimennuksella. Elektroninen alustaratkaisu (ECP) ohjaa iskunvaimentimien ja ilmajousien lisäksi myös dynaamista nelipyöräohjausta ja päivitettyä quattro sportsdifferential -urheilutakatasauspyörästöä, joka tarvittaessa jakaa aktiivisesti vääntömomenttia takapyörien välillä nopeassa kaarreajossa.

Keskikonsolin alemman näytön tapaan sekin on suunnattu hienovaraisesti kohti kuljettajaa. Asiakkaan toiveista riippuen uuden A6 Avantin sisätilat voivat saada täysin erilaisen persoonallisuuden. Perusversion lisäksi on saatavana neljä eri varustepakettia, joista jokaisella on oma värimaailmansa: sport, design, design selection ja S line sport -paketti. Lisäksi S line -ulkonäköpaketti on saatavana kaikkien varustepakettien yhteydessä.

Kuljettaja ohjaa uuden lähes kaikkia toimintoja kahdella suurella MMI-kosketusnäytöllä. Infotainment-järjestelmää ja navigointia hallitaan ylemmällä suurella 10,1 tuuman näytöllä, jos autoon on tilattu lisävarusteena MMI navigointi plus -järjestelmä. Alempi 8,6-tuumainen näyttö tarjoaa pääsyn ilmastointilaitteen ja mukavuustoimintojen hallintaan sekä tekstinsyöttöön. Näyttöä käyttäessään kuljettaja voi tukea kätensä automaattivaihteiston leveän vaihteenvalitsimen päälle. Haptisen ja akustisen palautteen ansiosta MMI-kosketusnäyttö on nopea ja luotettava. MMI-valikkorakenne on älypuhelinten tapaan looginen ja pelkistetty.

MMI navigointi plus sisältää myös täysin digitaalisen virtual cockpit -mittariston, jonka 12,3 tuuman näyttöä käytetään ohjauspyörän monitoimipainikkeilla. Lisävarusteena on saatava Head-Up Display -tuulilasinäyttö. MMI -järjestelmän vakiovarustus mahdollistaa jopa seitsemän henkilökohtaisen profiilin tallennuksen, joihin kuljettaja voi tallentaa jopa 400 erilaista asetusta.

Lisävarusteena saatava MMI navigointi plus. Sen tiedonsiirtomoduuli tukee LTE Advanced -standardia ja sisältää WiFi-tukiaseman. Navigointijärjestelmä tunnistaa kuljettajan mieltymykset aikaisempien ajojen perusteella ja tarjoaa tämän tiedon perusteella älykkäitä ehdotuksia. Audi connect tarjoaa lukuisia online-palveluita, mukaan lukien Car-to-X-palvelut. Lisävarusteena saatava Audi Connect Key -avaintoiminto lukitsee ja avaa uuden A6 Avantin Android-älypuhelimen avulla. MyAudi-sovellus yhdistää auton omistajansa älypuhelimeen.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Uudenlainen autokauppa Jyväskylän Palokan kauppakeskuksessa
Pohjois-Karjalasta palvelua saa nyt vapaa-ajanlaitteillekin
Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 2020

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *