Kaasujalka

Parivertailu uusikorinen vs. vanhakorinen Seat Ibiza

Julkaissut:

|

8.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Parivertailu uusikorinen vs. vanhakorinen Seat Ibiza

Uusi Seat Ibiza 1.0-litraisella Eco TSI-moottorilla DSG-automaattilaatikon kera muuttaa jälleen käsityksiä pikkuautoista, tietysti positiiviseen suuntaan.

Heti alkuun on myönnettävä, että näissä autoista kirjoittavan toimittajan hommissa todellisuudentaju tuppaa joskus hämärtymään. Kun ajat ensin 50 000 -60 000 euroa maksavalla premiumluokan autolla ja saat sen jälkeen alle halvemman luokan pikkuauton, annat tyrmäyksen liian helposti.

Niin tein itsekin. Kun päätoimittaja heti uuden Ibizan alle saatuani kysyi, miltä se maistui, totesin tylysti: “No tällainen 3-pyttyinen äänekäs päristinhän tämä on”.

En siitä pääse mihinkään, että edelleenkään en meinaa tottua näiden 3-pyttyisten kaasun hiukan kumimaiseen reagointiin pedaalia polkaistessa. Enkä ihan meinaa tottua siihen pörisevään ääneenkään kiihdytyksissä.

Ei ihan pikkuauto

Mutta sitten kun asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja miettii tämän uudistuneen 1-litraisen Ibizan perusmallin 15 000 euron lähtöhintaa, niin jo muutamassa päivässä ymmärtää, että tämähän on omassa sarjassaan vähintään  ”soiva peli”,

Kun mietitään sitä, että saman auton  riisutulla varustuksella, mutta samalla ajovaikutelmalla saa jo n. 15 000 eurolla, niin puhutaan erinomaisesta autosta. Ja toisethan antavat niille lisävarusteille enemmänkin arvoa.

Ibiza on myös kasvanut samankokoiseksi kuin takavuosien C-segmentin Volkswagen Golf. Lisää tilaa siihen tuo uusi pohjalevy.

Akseliväli on kasvanut 95 mm ja samalla pyörät ovat siirtyneet kauemmas kulmiin. Väljyyttä tuo myös leveyden kasvaminen 87 mm:llä.

Hyvännäköinen

Kolmionmuotoiset led-ajovalot ja keulan muotoleikkaukset tekevät ilmeestä houkuttelevan. Takaa Ibiza onkin jo hiukan tylsempi, vaan ei missään nimessä ruma.

Parasta uudistuneessa Ibizassa ovat ajo-ominaisuudet: se on maantieajossa vakaa, sen ohjaus on tunnokas ja juuri sopivasti tehostettu.

Jousitus on tukeva, mukavuuden siitä kuitenkaan kärsimättä. Kuoppiin ajaessa ei tärähdä ahterissa.

Kun tottuu pörinään kiihdytyksissä, voi kehua äänieristystäkin. Pintakaasulla  “losotellessa”  moottorin ääni pysyy vaimeana.  Toki karkeilla pinnoilla Ibiza muistuttaa siitä, että se on sittenkin pikkuauto.

Koeajetun Ibizan varustelutaso oli Xcellence, jossa on painotettu mukavuutta. Mittaristo on selkeä ja ilmeeltään pirteä.

700 euron arvoinen Xcellence Pack –lisävarustepaketti sisältää Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto –palvelut ja kaikkia niitä käytetään integroidulla, kahden tuuman kosketusnäytöllä.

Sisustuksessa Xcellence-varustelu tarkoittaa myös mm. tyylikästä verhoilua koristeellisilla yksityiskohdilla. Ohjauspyörän ja istuinten tikkaukset ovat urheilullisen värikkäät. Uusi kojelauta on sulavalinjainen ja tunnelmavalaistusta voi säätää.

Litran 3-sylinterisessä moottorissa riittää yllättävästi voimaa: 115 hevosvoimaa riittävät tarjoamaan riittävän suorituskyvyn taloudellisuuden kera. Moottori vetää tasaisesti alemmillakin kierroksilla ja 7-lovinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti tekee sen kanssa hyvää yhteistyötä.

Trendikkäästi muotoiltu järkiauto. Niin tiivistäisin vaikutelman uudesta Ibizasta.

Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 115 Xcellence DSG 
Koeajoauton kokonaishinta 23 947 €
Moottori: 999 cm3, turbo
Polttoaine: bensiini
Teho: 115 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.3 s
Huippunopeus: 193 km/h
Vääntö: 200 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.7 l/100 km
Co2: 108 g/km
Mitat: pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm.
Malliston hinnat alk. 15 083 €.

 

Vuosimalli 2011 – karu, mutta yhä toimiva

DSG-automaatteja iäkkäämmistä vaihto-Ibizoista löytyy niukasti. Siksi Kaasujalankin vertailussa vanhempi Ibiza on farmari. Se on uutta muovisempi ja karumpi, mutta yhä ihan kelpo käyttöauto.

6. sukupolven Seat Ibiza tuli markkinoille 5-ovisena vuonna 2008 ja ST-farmarina vuonna 2010. Farmari oli peräti 18 senttimetriä 5-ovista pidempi.

Ulkonäkö sai aikoinaan kehuja: vuonna 2010 uudistunutta Ibizaa kehuttiin lähes yhtä vuolain sanoin kuin tänä vuonna markkinoille neljännen polvenkin Izibaa.

Grillimaski keulassa on korkeampi ja pyöreämpi, kun se uudessa on matalampi ja enemmän vaakatasossa. Kun uuden Ibizan ilmettä muutenkin hallitsee särmikkyys, tämä vanha on joka suhteessa muotoiltu pyöreämmäksi. Eritoten pyöreys korostuu vanhemman ST-farmarin peräpäässä.

Sisustus karun muovisine kojelautoineen on pelkistetty, mutta kuitenkin toimiva edelleen: kun härpäkkeitä on vähemmän, myös niiden hallinta on heti autoon istuessa helppo oppia.

Monitoiminäyttöä ei tämän ikäisestä Ibizasta vielä löydy, joten lämpötilaa ja ja ilmastointia säädellään manuaalisesti kolmesta suurikokoisesta nappulasta. Askeettisen näköiset tuuletusaukot kojelaudassa ovat pyöreät ja suuret.

Käytännössä lähes Polo

Näitä vanhakorisia Ibizoja saa kuitenkin kohtuukilometreillä kohtuuhintaan. Sitkeässä elävät tietysti edelleen jo vanhentuneet uskomukset ”etelän ilmojen autosta”. Kuitenkin jo toisen polven Ibiza valmistettiin Volkswagen-konsernin alaisuudessa ja perustui monelta osin Volkswagen Poloon.

Enemmän ratkaisee suunnittelijan ja valmistajan kotimaa kuin se, missä auto kootaan.

Seat Ibiza –farmari 1.2 TSI DSG-kaksoiskytkinautomaatilla on uuteen verrattuna pikkuauto, niin hyvässä kuin huonommassakin. Se on parhaimmillaan kaupunkiajossa, mutta maantieajossa häviää selkeästi uutukaiselle.

Farmarikori tuo sopivasti tavaratilaa perheellisellä, aiemmassa 5-ovisessahan oli pieni takakontti.

Edessä tilat ovat pikkuautoksi hyvät, takamatkustajilla sen sijaan on selvästi rajoitetummin tilaa kuin uudessa Ibizassa: jalkatilan puolesta siellä matkustaa kohtuullisesti vain kaksi normaalikokoista aikuista. Tosin, pääntilaa heilläkin jää reilusti.

Kuskinpenkillä säädöt eivät kesken lopu, ja ohjauspyöränkin nelisäätö oli aikoinaan vakiovaruste.

Vanhakin Ibiza ST on etuvetoiselle tyypillisesti johdonmukainen ajettava ja menee kaarteisiin luontevasti. Sillä on helppo ajaa vähän kokemattomammankin. Iskunvaimennus ja jousitus ovat yhä riittävän jämäkät, mukavuuden siitä kärsimättä.

Tehoa vanhan Ibizan 1.2-litraisesta ja 4-sylinteristä bensaturbosta irtoaa 105 hevosvoimaa, kun uudessa saatu puristettua 200 kuutiota pienemmästä tilavuudesta huolimatta 115 hevosvoimaa.

Pärjää katsastuksissa

Rengasmelu oli tässäkin mallissa kehittynyt selvästi vähäisemmäksi kuin edeltäjässä: ei tarvitse korottaa ääntään kuin hiukan tullakseen kuulluksi takapenkilläkin.

Koeajettu ST vuosimallia 2011 oli vähän ajettu, huippuhyvin huollettu ja äärimmäisen siististi muutenkin pidetty, mutta ei siinä samanlaista isomman auton tuntua tullut kuin uudessa nyky-Ibizassa.

Vaan onpa se hintakin toinen, vaikka itse en enää aikoihin ole suhtautunut epäillen Ibizan luotettavuuteen. Koeajettu Ibiza oli hyvin siististi pidetty. Viimeisin huoltokin oli tehty 17. Lokakuuta 2017, kun mittarilukema oli 100 295 km.

A-katsastuksen vuoden 2015 tilastoissa viisi vuotta vanhat Ibizat pärjäsivät reilusti keskiarvoa paremmin: sijaluku oli 82 eri automallin joukossa 27. Myöskään mitkään yksittäiset syyt eivät nousseet Ibizasta tehdyissä hylkäämisluvuissa esille.

Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport DSG
Vuosimalli: 2011
Mittarilukema: 101 000 km
Moottori: 1197 cm3, turbo
Polttoaine: bensiini
Teho: 105 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 7-lovinen DSG-automaatti
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s
Huippunopeus: 190 km/h
Yhdistetty kulutus 5.3 l/100 km (valmistajan ilmoittama)
Co2: 124 g/km
Mitat: pituus 4227 mm, leveys 1693 mm, korkeus 1445 mm.
Myyjä: MetroAuto, Espoo
Hinta: 8 890 € 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Pikkuautot muodostavat prosenttijengin
Hintavertailussa 20 000 euron roadsterit
Vaihto-Ceed’in ostaja vähemmän kriittinen malliuudistuksille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *