Kaasujalka

Huoltojen laiminlyönti tulee kalliiksi

Julkaissut:

|

7.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Huoltojen laiminlyönti tulee kalliiksi

Jos Kaasujalan testi-Peugeotin rikki mennyt vetoakselin suojakumi olisi aikoinaan vaihdettu huollossa, lasku olisi voinut jäädä sataseen. Nyt vetoakseli joudutaan uusimaan ja kustannus nousee 400 euroon.

Kaasujalan testiautoksi tullut Peugeot käykin hyvästä esimerkistä siitä, miten voi käydä, kun autoon tehdään vain pakolliset huollot, jos niitäkään. Itse asiassa tässä tapauksessa edellinen omistaja oli täysin laiminlyönyt huoltotoimenpiteet todella pitkältä ajalta. Ajotietokoneen huoltonäyttö kertoi huollon menneen pitkäksi peräti 75 000km.
–Käytännössä sille ei ole taidettu tehdä muuta kuin öljynvaihdot, arvelee Tero Kolunsarka autokorjaamo Fixus Suomenojasta.

Noudata huolto-ohjelmaa

Kolunsarka korostaakin, että auton huolto-ohjelmaa oikeasti kannattaa noudattaa tarkasti senkin jälkeen, kun takuut ovat menneet umpeen.
– Eivät autonvalmistajan ja maahantuojat niitä pilanpäiten ole tehneet, se on rakennettu silmälläpitäen auton koko elinkaarta. Huolto-ohjelmasta luistaminen voi tulla lopulta todella kalliiksi. Mieluummin auto kannattaa huoltaa etukäteen, ennen kuin siihen tulee korjattavaa. Pelkkä öljyjen vaihtaminen ei tosiaankaan riitä.

Jos Kaasujalan Peugeot olisi aikoinaan nostettu ylös, olisi vetoakselin suojakumin kunto ollut helppo tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa: silloin olisi joko siirretty tai vältytty kokonaan koko vetoakselin uusimiselta.

Herkistä jarrut ajoissa

Myös jarrut kannattaa herkistää säännöllisesti, ettei käy niin ikävästi, että matkanteko keskeytyy, kun jarrupalan kulutuspinta on loppu ja ottaa jarrulevyyn kiinni: silloin joudutaan vaihtamaan jarrupalojen lisäksi myös jarrulevyt.

Varsinkin Peugeotit ovat siitä arkoja, että jarrujen herkistämisen laiminlyönti voi tulla hyvinkin kalliiksi.
– Jarrujen herkistys maksaa sellaiset 60 euroa ja jos selvitään pelkällä herkistyksellä, voidaan helposti 120 euroa maksavaa jarrupalojen vaihtoa siirtää paljon myöhemmäksi. Jos jarrujen huoltoa on laiminlyönti niin paljon, että jarrulevyt ovat ruostuneet rikki, ollaan kustannuksissa jo 260 euron hujakoilla.

Pahimmillaan joudutaan uusimaan vielä jarrusatulatkin.
–  Jos jarrusatulat ajetaan huollot laiminlyöden niin loppuun, että jarrunesteet tulevat ulos, tulee kustannuksia helposti 220-250 euroa per puoli.

Kaasujalan testi-Peugeotin sytytystulpatkin olivat jo finaalissa.
– Vähältä piti, ettei jouduttu vaihtamaan katalysaattoria, koska huonosti käyneellä autolla oli ajettu niin pitkään. Kun auto käy huonosti, polttoaineen kulutus kasvaa ja samalla autosta voi tuhoutua muitakin osia.

Pelkkä öljynvaihto ei riitä

Kolunsarka neuvoo käytetyn auton ostajaakin käyttämään autoaan vaikkapa Autotohtorilla, vaikka liikkeessä huoltokirjaan olisi lyötykin tuore leima.  Hän sanoo törmänneensä erittäin usein siihen, että asiakas ehdottaa autoa huoltoon tuodessaan, että siihen tehdään vain minimitoimenpiteet.
–  Jopa puolet tapauksista on sellaisia. Me voimme tehdä pelkän öljyvaihtohuollon, mutta silloin emme kyllä laita huoltokirjaan leimaa. Harmittavan usein joutuu selittämään, että huolto-ohjelma on kehitetty koko auton elinkaaren ajaksi ja sen tarkka noudattaminen säästää lopulta asiakkaalle rahaa. Onneksi moni ymmärtää lopulta, että neljä vuotta vanhaan autoon ei ole järkevää tehdä pelkkää öljynvaihtoa.

Maahantuojien suositukset huoltoväleistä vaihtelevat, toisissa autoissa se on vuosi, toisissa kaksi vuotta tai esimerkiksi 30 000 kilometriä.
–Mekin uskomme maahantuojien ja autonvalmistajien suosittelemia huoltovälejä. Kuitenkin suosittelemme, että autolle tehtäisiin suppeampi välihuolto siinä välissä, vaikka virallinen määräaikaishuoltoväli olisikin kaksi vuotta. Kerran vuodessa on hyvä käydä läpi mm. teknisesti nesteiden pakkaskestävyydet ja tasot sekä vararenkaiden, jarrujen, nivelien ja pakoputken kunto.

Kaikesta sovitaan etukäteen

Fixus Suomenoja pitää kiinni kuitenkin siitä, että asiakkaan kanssa kaikki tehtävät toimenpiteet sovitaan etukäteen.
– Meiltä asiakas saa tarkasti tietää, miten paljon mistäkin maksaa.  Jos huollon aikana ilmenee tarpeita lisäkorjauksista, soitamme asiakkaalle ja sovimme etukäteen, mitä tehdään ja kerromme kustannukset.  Asiakas on 100-prosenttisesti tietoinen tänne tullessaan, mitä autolle tullaan tekemään ja lähtiessään 100-prosenttisen tietoinen siitä, mitä autolle on tehty.

Fixus-ketjun korjaamona Fixus Suomenoja hyötyy nopeista varaosatoimituksista ja ketjun takaamista koulutuksista.
– Koulutukset kaikkiin sähköisen huoltokirjan tapaisiin teknisiin uudistuksiin tulee ketjun puolelta. Meiltä löytyvät sähköiset huoltokirjat kaikkiin yleisiin automalleihin.

Kaasujalan testi-Peugeot oli vielä juttua tehdessä ”pajalla” Fixus Suomenojalla. Ensi numerossa kerromme tarkemmin, mitä sen korjaaminen lopulta tuli maksamaan ja mitä kaikkea siinä piti laittaa uusiksi.
–Sen verran voin sanoa, että sitä autoa on korjattu kuin Iisakin kirkkoa, Kolunsarka naurahtaa.

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *