Kaasujalka

”Ajokorttiuudistus potkii nilkoille”

Julkaissut:

|

20.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Ajokorttiuudistus potkii nilkoille”

Make Kähkönen on paitsi autokouluyrittäjä myös liikenneturvallisuustyöntekijä. Siksi hän kritisoi ajokorttiuudistusta: ”Miten liikenneturvallisuus kasvaa, jos opetusta vähennetään?”, hän kysyy.

Hallitus jätti lokakuussa eduskunnalle esityksen ajokorttiuudistuksesta. Opetusta ollaan viemässä Ruotsin suuntaan.

Uudistus vapauttaisi ajo-opetusta ja helpottaisi opetusluvalla opettamista. Nykyistä B-luokan ajokortin edellyttämää kolmivaiheista, vähintään 24 tuntia sekä teoria- että ajo-opetusta sisältävää järjestelmää ollaan hylkäämässä.

Pakolliset teoriatunnit vähenevät neljään, nyt niitä on 19. Pakolliset ajotunnit vähenevät kymmeneen, nyt niitä on 18. Tavoitteena on laskea samalla ajokortin hankkimisen hintaa. Lisäksi uudistus sisältää 8 tuntia riskienhallintakoulutusta.

Yksityiskohtaisista opetussuunnitelmista luovuttaisiin, ja teoriaopintojen määrä ja tapa olisi vapaasti valittavissa. Päämääränä on siirtää sääntelyn painopistettä koulutuksesta ajokokeeseen ja tavoitteena on laskea samalla laskea ajokortin hintaa.

Suomen maine vaarassa

33 vuotta ajo-opetusta antanut ja vuodesta 1995 lähtien autokouluyrittäjänä toiminut Maken Autokoulun Make Kähkönen ihmettelee ja myös kritisoi uudistuksen keskeisiä kohtia.
–Tosin, nythän ei ole tullut tietoa, missä vaiheessa uudistuksessa ollaan. Näillä näkymin muutos tulee voimaan 1. elokuuta, hän sanoo.

Kähkösen mukaan uudistus potkii muutamassa kohdassa pahasti nilkoille.
– Puhutaan turvallisuuden lisäämisestä, mutta samalla vähennetään opetusta. Suomi on kuitenkin tähän päivään asti ollut ajo-opetuksen suhteen aika hyvässä maineessa ja liikenneturvallisuus kovalla tasolla, hän sanoo.

Simulaattorista liukkaille

Kähkönen antaa haastattelua päivänä, jolloin liikenne on sankan lumisateen takia sekaisin.
-Kun katsoo ikkunasta nyt ulos, niin aika hirvittävältä tuntuu, että simulaattorin ääressä istumisen jälkeen lähdetään tuohon lumipuuroon. Mitä tapahtuu silloin kuljettajalle, joka ensimmäistä kertaa ajaa oikeassa lumessa? Nykyiset ajovakaudenhallintajärjestelmät ja luistonestot eivät välttämättä ehdi mukaan, kun kokematon kuljettaja menettää ajoneuvon hallinnan.  Vaikka ajokoe olisi kuinka monen tunnin mittainen, ei se vastaa sitä koulutusta, jota nyt annetaan autokoulussa teoriaopetuksen tukemana. Hyvä kysymys sekin, mitä se 8 tunnin riskienhallintakoulutus sisältää.

Kähkösen mielestä uudistusta on ollut suunnittelemassa porukka, joka ei ole oikeasti viitsinyt edes kuunnella asiantuntijoita.
–He ovat vain väkisin runnoneet uudistusta läpi. Vaihtoehtoja varmasti tulee ajokortin suorittamiseen, mutta turvallisuus on kyllä heitetty pesuveden mukana.

Hyvääkin Kähkönen kuitenkin uudistuksesta löytää.
– Esimerkiksi se, että ihminen saa valita sen opetusvaihtoehdon, joka hänelle parhaiten sopii ja kuinka paljon hän sitä oikeasti tarvitsee. Mutta tiettyjen perusasioiden pitäisi kuitenkin sisältyä opetukseen edelleen. Esimerkiksi liukkaalla ja vaikeissa olosuhteissa ajaminen: yleisempää tietoa siitä kuin se, että ajetaan vähän simulaattorilla ja katsotaan joku video.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *