Vaihtoautovertailu – Litran 3-pyttyiset
Sukupolvien kuilu näkyy edelleen vaihtoautokaupassa: vanhempi väki suhtautuu nuorempia epäilevämmin autoihin, jotka käyvät 3-pyttyisellä litran moottorilla.
Vielä viitisen vuotta sitten perheauto 3-pyttyisellä ja 1000 cm3:n moottorilla oli ihmetyksen aihe. Kun ennen oli totuttu ajattelemaan, että moottorin kuutiotilavuus on suoraan verrannollinen sen pitkäikäisyyteen, moni luonnollisesti epäili pörisevän yksilitraisen kestävyyttä. Lisäksi jo niiden pörisevää käyntiääntä saatettiin vierastaa.
Turbolla niistä saatiin kuitenkin tehoa saman verran kuin entisistä 1.6-litraisista vapaasti hengittävistä. Ja ennen kaikkea niitä mainostettiin taloudellisina.
Nyt näitä 1-litraisia ja 3-pyttyisiä löytyy jo useamman autovalmistajan eri malleista. Ja melkoinen määrä niitä on ehtinyt jo vaihtoautohalleihinkin. Ja onpa joillakin niistä taitettu matkaakin jo 200 000 kilometrin verran.
Harva osaa kysyä
Automyyjä Jarno Nieminen loimaalaisesta autoliike AKR:stä sanoo, että harva pienen pikkuauton ostaja osaa edes kysellä sylinterien määrää tai litratilavuutta.
– Tietysti jos hänellä on mukanaan joku teknisistä asioista paremmin perillä oleva asiantuntija, aiheesta tulee keskusteltua. Kuulehan tuon 3-sylinterisyyden jo auton käyntiäänestäkin. Nuoremmalle väelle litran moottori kolmella sylinterillä voi olla myyntivalttikin: ne kuluttavat vähemmän ja päästöt ovat pienemmät, ja myös ajoneuvovero on pienempi.
Tampereen J. Rinta-Joupin paikallisjohtaja Marko Hiltunen sanoo, että edelleen varsinkin iäkkäämpi väki karsastaa pientä moottoritilavuutta ja 3-pyttyisyyttä.
– Heille autossa edelleen olla mieluiten 1.6- tai vähintään 1.2-litrainen moottori. Paitsi kestävyyttä, he epäilevät ennen kaikkea niiden tehojen riittävyyttä. Mieli muuttuu usein siinä vaiheessa suopeammaksi, kun selventää heille, että tämän päivän 1-litraisissa 3-sylinterisissä bensaturboissa on yhtä paljon hevosvoimia kuin entisissä 1.6-litraisissa ja vapaasti hengittävissä.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa