Kaasujalka

Vaihtoautovertailu – Litran 3-pyttyiset

Julkaissut:

|

12.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailu – Litran 3-pyttyiset

Kuvan 5-ovinen Ford Fiesta 1,0 65 Start/Stop Trend on vuosimallia 2013 ja mittarilukema 92 000 km. Hintapyyntö järvenpääläisessä Mäkelän Autossa on 9800 €. Tehoja tämän Fiestan moottorista irtoaa 65 hevosvoimaa, 5 hevosvoimaa enemmän kuin 1.3-litraisessa ja vapaasti hengittävässä vuosimallin 1999 Fiestassa.

Sukupolvien kuilu näkyy edelleen vaihtoautokaupassa: vanhempi väki suhtautuu nuorempia epäilevämmin autoihin, jotka käyvät 3-pyttyisellä litran moottorilla.

Vielä viitisen vuotta sitten perheauto 3-pyttyisellä ja 1000 cm3:n moottorilla oli ihmetyksen aihe. Kun ennen oli totuttu ajattelemaan, että moottorin kuutiotilavuus on suoraan verrannollinen sen pitkäikäisyyteen, moni luonnollisesti epäili pörisevän yksilitraisen kestävyyttä. Lisäksi jo niiden pörisevää käyntiääntä saatettiin vierastaa.

Turbolla niistä saatiin kuitenkin tehoa saman verran kuin entisistä 1.6-litraisista vapaasti hengittävistä. Ja ennen kaikkea niitä mainostettiin taloudellisina.

Nyt näitä 1-litraisia ja 3-pyttyisiä löytyy jo useamman autovalmistajan eri malleista. Ja melkoinen määrä niitä on ehtinyt jo vaihtoautohalleihinkin. Ja onpa joillakin niistä taitettu matkaakin jo 200 000 kilometrin verran.

Harva osaa kysyä

Automyyjä Jarno Nieminen loimaalaisesta autoliike AKR:stä sanoo, että harva pienen pikkuauton ostaja osaa edes kysellä sylinterien määrää tai litratilavuutta.

– Tietysti jos hänellä on mukanaan joku teknisistä asioista paremmin perillä oleva asiantuntija, aiheesta tulee keskusteltua. Kuulehan tuon 3-sylinterisyyden jo auton käyntiäänestäkin. Nuoremmalle väelle litran moottori kolmella sylinterillä voi olla myyntivalttikin: ne kuluttavat vähemmän ja päästöt ovat pienemmät, ja myös ajoneuvovero on pienempi.

Tampereen J. Rinta-Joupin paikallisjohtaja Marko Hiltunen sanoo, että edelleen varsinkin iäkkäämpi väki karsastaa pientä moottoritilavuutta ja 3-pyttyisyyttä.

– Heille autossa edelleen olla mieluiten 1.6- tai vähintään 1.2-litrainen moottori. Paitsi kestävyyttä, he epäilevät ennen kaikkea niiden tehojen riittävyyttä. Mieli muuttuu usein siinä vaiheessa suopeammaksi, kun selventää heille, että tämän päivän 1-litraisissa 3-sylinterisissä bensaturboissa on yhtä paljon hevosvoimia kuin entisissä 1.6-litraisissa ja vapaasti hengittävissä.

Renault Clio Sport Tourer Energy TCe 90 Navi Stylen 1-litraisesta ja 3-sylinterisestä turbomoottorista on saatu irti tehoja 90 hevosvoimaa: 20 hevosvoimaa enemmän kuin esimerkiksi 1.4-litraisesta vapaasti hengittävästä vuosimallin 1999 Cliosta. Kuvan auto on vuosimallia 2014 ja mittarilukema 88 000 km, Lohjanportin Auton hintapyynti on 9850 €.

Tämä Toyota Yaris 1,0 VVT-i Life vuosimallia 2014 on kerännyt matkamittariin jo 97 000 kilometriä. Tehoa siitä irtoaa 69 hevosvoimaa. Toyota Kaivokselassa Vantaalla hintapyyntö on 10 900 €.

Peugeot 208 Motion VTi:n 1-litraisesta bensamoottorista on onnistuttu repimään tehoja 68 hevosvoimaa ja kiihtyy nollasta sataan 14 sekunnissa: yhtä nopeasti kuin isompi 1.6-litrainen perusauto takavuosina. Kuvan auto on vuosimallia 2014 ja sen mittarilukema on 86 700 €. Autovälitys H. Maunula Keski-Pohjanmaan Toholammilla pyytää siitä 9800 €.

Ford C-MAX Grand 1.0-litraisella ecoboost-moottorilla ei tässä sarjassa liene se helpoin myytävä, kun auto on jo vähän isompi ja mittarilukemakin 127 000 km. Tehoja sen pienestä moottorista on kuitenkin saatu revittyä peräti 125 hevosvoimaa ja ne riittävät kiidättämään sen 185 kilometrin tuntinopeuteen. Kuvan auto on vuosimallia 2013 ja hintapyyntö lahtelaisessa JSV-Autossa on 11 900 €.

Skoda Octaviastakin rantautui markkinoille 1-litrainen ja 3-pyttyinen bensaturbo elokuussa 2016. Siksi vaihtoautohalleista löytyvät yksilöt ovat pääsääntöisesti vasta alle 20 000 km ajettuja ja hinnaltaankin yli 20 000 €. Kuvan Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition on vuosimallia 2017 ja mittarilukema on 23 000 km. Hyvinkään Kamuxin hintapyyntö on 20 900 €.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *