Kaasujalka

Uusi Mercedes-Benz C-sarja esitellään Geneven autonäyttelyssä

Julkaissut:

|

14.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Mercedes-Benz C-sarja esitellään Geneven autonäyttelyssä

 

Uudistuneessa C-sarjassa nähdään monia varusteita ja ominaisuuksia, jotka aiemmin on esitelty isommissa E- ja S-sarjoissa. Uusi C-sarja nähdään ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä maalikuun alussa. Suomeen auto saapuu toisella vuosipuoliskolla.

Nykyisen sukupolven C-sarja on neljän vuoden ajan ollut Mercedes-Benzin eniten myyty automalli. Vuonna 2017 C-sarjan autoja myytiin yhteensä yli 415 000 kappaletta.

Saksan Bremenin tehtaan lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja Kiinan Pekingissä. Viime vuonna C-sarjan tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten myös C-sarjan pidennettyä lang-versiota.

Uusittu keula sekä ajo- ja takavalodesign

C-sarjan muotoilumuutokset keskittyvät auton keulaan sekä ajo- ja takavalojen designiin. Vakiovarusteena ovat halogeeniajovalot ja integroidut LED-huomiovalot. Lisävarusteena tarjolla ovat LED High Performance -ajovalot, Multibeam Led -ajovalot sekä Ultra Range -kaukovalot (ks. yksityiskohdat jäljempänä). Uusia ulkovärejä ovat mojavenhopea- ja smaragdinvihreä-metallivärit.

AMG Line -varustepakettiin kuuluu vakiona timanttikuvioinen jäähdyttimen säleikkö. Etupuskurin muotoilu on kokonaan uusi, ja myös takapuskurin alaosaa on uudistettu auton kulloisenkin varustelun ja muotoilun mukaiseksi.

Uudet sisävärivaihtoehdot ovat magmanharmaa/musta ja satulanruskea sisätilan AMG Line -paketin yhteydessä.

Keyless-Go Start -toiminto on vakiovaruste, ja start-stop-näppäin on muotoiltu turbiinimaiseksi. Auton avaimen muotoilu on niin ikään uudistunut, ja asiakas voi valita kolmesta vaihtoehdosta: musta korkeakiiltoisella kromikehyksellä, valkoinen kromikehyksellä ja valkoinen mattakromikehyksellä.

C-sarjan uusi varuste on monitoimi-istuin, jonka sivuosien ja ristiseläntuen antamaa tukea voi säätää sähkötoimisesti. Ristiselän alueella tuntuva hierontatoiminto syntyy, kun istuimen ilmakammiot tyhjenevät ja täyttyvät vuorotellen. Istuimen pneumaattisia toimintoja käytetään multimediajärjestelmän kautta.

Saatavana tarkka laajakuvanäyttö 16:9-kuvasuhteella

Mittaristo: C-sarjaan on saatavana nykyisestä S-sarjasta tuttu näyttökonsepti. Vakiovarusteena on klassinen tuplaputkimittaristo ja putkien välissä 5,5-tuumainen värinäyttö, jonka resoluutio on 383 x 600 pikseliä. Lisävarusteena saatavana on täysin digitaalinen mittaristonäyttö, jonka koko on 12,3 tuumaa ja resoluutio 1920 x 720 pikseliä. Tällöin käytettävissä on kolme näyttötyyliä: Classic, Sport ja Progressive. Näyttönäkymään voi valita haluamansa valikot, esimerkiksi matka- tai kulutustiedot, navigoinnin tai ECO-taloudellisuusnäytön.

Keskikonsolin yläpuolisen multimedianäytön voi niin ikään valita kahdessa eri koossa. Vakiovarusteena olevan Audio 20 -multimediajärjestelmän näytön peruskoko on 7 tuumaa ja tarkkuus 960 x 540 pikseliä. Saatavana on myös tarkka laajakuvanäyttö, jonka kuvasuhde on 16:9, koko 10,25 tuumaa ja tarkkuus 1920 x 720 pikseliä. Laajakuvanäyttö on vakiovaruste Comand-järjestelmän yhteydessä, ja käytössä ovat em. kolme eri näyttötyyliä.

Uudessa S-sarjassa ensiesitellyssä ohjauspyörässä on touch-kosketusnäppäimet, jotka reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin. Niiden avulla mittariston toimintoja ja koko infotainment-järjestelmää voi ohjata intuitiivisesti irrottamatta käsiä ohjauspyörästä. Uutuutena myös Distronic-etäisyysavustinta ja Tempomat-vakionopeussäädintä käytetään ohjauspyörän näppäimillä. Tietoviihdejärjestelmää voidaan käyttää joko keskikonsolin Touchpad-kosketuslevyllä tai Linguatronic-puheohjauksella. Istuinlämmitystäkin voi nyt säätää puheohjauksella.

C-sarja osaa ajaa osittain automaattisesti

Uudistuneessa C-sarjassa kuljettajan tukena ovat uusimmat turvallisuus- ja avustinjärjestelmät. C-sarja pystyy tietyissä tilanteissa ajamaan osittain automaattisesti. Liikenneympäristöä tarkkaillaan kamera- ja tutkajärjestelmillä. Tutka tunnistaa ajoympäristön jopa 250 metrin päähän eteenpäin, 40 metriä sivuille ja 80 metrin päähän auton taakse. Kamera valvoo ympäristöä 500 metrin etäisyydelle auton eteen, josta 90 metrin matkan kolmiulotteisesti.

Aktiivinen Distronic-etäisyysavustin pystyy kartta- ja paikkatietojen perusteella avustamaan kuljettajaa monissa eri tilanteissa ja sovittamaan ajonopeuden ennakoiden saavuttaessa kaarteeseen, risteykseen tai liikenneympyrään. Sitä täydentävät aktiivisen ohjausavustimen uudet toiminnot kuten intuitiivisesti ymmärrettävä aktiivinen kaistanvaihtoavustin ja aktiivinen hätäpysäytysavustin.

Uudistuneen C-sarjan vakiovarusteena on laajennettu aktiivinen jarrutusavustin. Se auttaa välttämään peräänajot edellä hitaasti ajavaan, pysähtyvään tai paikallaan seisovaan ajoneuvoon. Jarruavustimen tuella voidaan myös lieventää törmäystä tietä ylittävään jalankulkijaan tai pyöräilijään tai jopa välttää koko kolari.

Multibeam LED -ajovalot

C-sarjaan saa uutena lisävarusteena Multibeam LED -ajovalot, jolloin kummassakin valoyksikössä on S-sarjan tapaan  84 erikseen ohjattavaa lediä. Niiden ansiosta ajovalot sopeutuvat erittäin nopeasti ja tarkasti kulloiseenkin liikennetilanteeseen. Aiempiin LED Intelligent Light System -valoihin verrattuna uusia toimintoja ovat risteysvalot, liikenneympyrävalot, City Light -taajama-ajovalot sekä huononsäänvalot.

Kaukovaloajotilassa adaptiivinen kaukovaloavustin Plus valaisee joka hetki ajorataa leveältä alalta, muita tienkäyttäjiä kuitenkaan häikäisemättä. Ultra Range -kaukovalot kytkeytyvät toimintaan automaattisesti, kun järjestelmä ei tunnista muita tienkäyttäjiä, ajorata on suora ja nopeus yli 40 km/h. Valot tuottavat tällöin lain salliman maksimivoimakkuuden, jolloin kaukovalojen kirkkaus alittaa yhden luksin referenssiarvon vasta yli 650 metrin päässä. Kun vastaan tulee ajoneuvo tai edellä ajava saavutetaan, kaukovalomoduulien ledit kytketään osittain pois päältä, jolloin syntyy U-kirjaimen muotoinen kaukovalokuvio (osakaukovalot). Ultra Range -kaukovalot ovat aina aktiivisina vain, kun kaukovalotila on kytketty päälle manuaalisesti.

Energizing-mukavuusjärjestelmä

Lisävarusteena saatava Energizing-järjestelmä verkottaa auton eri mukavuusjärjestelmät yhteen. Se hyödyntää kohdennetusti ilmastointilaitteen toimintoja ja parfymointia, istuintoimintoja (lämmitys, tuuletus, hieronta) sekä valaistus- ja musiikkiasetuksia. Lisäksi käyttöön voi valita Wellness-asetuksen oman mielialan ja tarpeiden mukaan.

Auton varustuksesta riippuen käytössä on kuusi ohjelmaa, joista jokainen kestää kymmenen minuuttia. Ne visualisoidaan keskusnäytössä väreillä ja graafisesti, ja niitä täydentää sopiva musiikki. Kunkin ohjelman yhteyteen on tallennettu viisi musiikkikappaletta, jotka esimerkiksi Vitality-ohjelmassa edustavat nopearytmistä ja iskevää musiikkia. Matkustajien oma musiikki analysoidaan taustatoimintona Media Interface -toiminnon kautta ja tarvittaessa kohdistetaan tiettyyn ohjelmaan sen rytmin mukaisesti. Energizing-järjestelmään liittyy myös tunnelmavalaistus, jossa on 64 värisävyvaihtoehtoa.

Multimediajärjestelmät

C-sarjassa on vakiovarusteena Audio 20 -multimediajärjestelmä, jossa on kaksi USB-liitäntää, SD-muistikorttipaikka, Bluetooth-yhteys ja Media Interface. Lisävarusteena on tarjolla uusimman sukupolven Comand Online, joka tarjoaa nopean 3D-kiintolevynavigoinnin, rakennusten valokuvantarkan 3D-esityksen ja kartan 3d-liikkeet. Navigoinnin karttanäkymässä näytetään reaaliaikaisen liikennetiheyden lisäksi esimerkiksi Car-to-X-varoitusviestit, säätila, huoltoasemat hintatietoineen ja vapaat pysäköintipaikat.

Vakioäänentoiston ja Burmester Surround-Soundsystem -äänentoistojärjestelmän väliin sijoittuu C-sarjan uusi äänentoistojärjestelmä. Sen teho on 225 wattia (2 x etubasso teholtaan 50 W, muut viisi kanavaa kukin 25 W), ja ääntä välittää yhdeksän kaiutinta.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *