Kaasujalka

Akkuasiat kuntoon talvikeleille

Julkaissut:

|

6.2.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Akkuasiat kuntoon talvikeleille

Auton akku ja Suomen talvi ei aina ole se kaikkein ideaalein yhdistelmä. Jäiset kelit kuluttavat autojen akkuja ja koettelevat autoilijoiden hermoja. Mikä siis avuksi? Miten auton akkua voisi valmistaa tuleviin pakkaskeleihin?

Monille tuttu tilanne pakkasella on, että käynnistäessä autosta kuuluu korkeintaan pientä pihinää, eivätkä edes ajovalot jaksa syttyä. Akku on päässyt loppumaan, eikä lähistöllä ole kaveria auton ja starttikaapeleiden kanssa pelastamassa tilannetta.

Lisäksi huomioimisen arvoista on, että läheskään kaikkia autoja ei ole suositeltavaa käynnistää käynnistyskaapeleilla. Tämä kannattaa selvittää etukäteen oman auton osalta.

Lyhyet matkat myrkkyä

Kylmällä säällä etenkin lyhyet ajomatkat ovat myrkkyä auton akulle, sillä akkuun ei ehdi latautumaan edes käynnistämiseen tarvittavaa virtaa, puhumattakaan ikkunoiden ja penkkien lämmittämiseen vaadittavasta virrasta.

Nykyaikaisissa autoissa on peruslämmityksen lisäksi myös paljon muita virtaa tarvitsevia kohteita kuten laadukkaat stereot, peruutuskamera, navigaatiojärjestelmä ja suuri joukko muita elektronisia herkkuja. Nämä kaikki lisäominaisuudet asettavat myös omat vaatimuksensa auton akulle.

Kun lyhyet siirtymät ovat toistuvia, alkaa akun varaustila pikkuhiljaa putoamaan, mikä johtaa pakkasilla siihen, ettei auto lähdekään enää käyntiin. Kylmän akun kyky vastaanottaa virtaa on heikko, joten akun latautuminen ajon aikana on hitaampaa.

Lämpötila vaikuttaa alentavasti myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Eli jos akussa on heikosti virtaa ilman vielä ollessa plussan puolella, löytyy sitä pakkasella enää murto-osa. Jos siis haluat saada pakkasella akun ladattua ajamalla, tulee sinun ajaa huomattavasti pidempiä, yhtäjaksoisia matkoja, niin akku kerkeää latautumaan.

Laturit avuksi

Akun latautumista nopeuttaa myös se, että kaikki ylimääräiset, akkua kuluttavat järjestelmät, kuten stereot ja navigointi, ovat poissa päältä ajon aikana. Paras tapa varmistaa auton käynnistyminen talvipakkasilla on tarkistaa tai tarkistuttaa akun kunto säännöllisesti.

Jos et jaksa ajella turhanpäiten pitkin kyliä ”latausajeluilla”, mutta haluat välttyä ikäviltä akkuyllätyksiltä, kannattaa autoon hankkia akkulaturi.

Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen, älykäs malli, joka kytkeytyy automaattisesti ylläpitojännitteelle, kun akku on latautunut täyteen. Nykyajan akkulatureita ei siis tarvitse enää valvoa, vaan ne itse älyävät lopettaa lataamisen. Tämä myös pidentää akun käyttöikää. Laadukkaita ylläpitolatureita ovat mm. Deca, Ctek, Exide ja Bosch.

Akkulaturi voidaan asentaa autoon myös kiinteästi. Auton lohkolämmittimen kanssa samaan järjestelmään asennettavalla ylläpitolaturilla akku latautuu samalla kun autoa lämmitetään.  laturi on asennettu, sen käyttäminen on erittäin helppoa. Akku alkaa latautua heti, kun lämmitysjärjestelmän johto on kytkettynä sähkötolppaan.

Mikäli sähkötolpassa on ajastin, akku latautuu sinä aikana, mikä ajastimeen on asetettu. Lämmitysjärjestelmään kiinteästi asennettavia latureita valmistaa Calix.

Huollettu kestää pidempään

Kun talvi alkaa kolkutella ovelle, on hyvä tarkistuttaa akun kunto. Jos akku ei ole kunnossa, on parempi vaihtaa se hyvissä ajoin, niin autosi ei hyydy parkkipaikalle heti, kun kunnon pakkaset koittavat. Maksimoidaksesi akkusi käyttöiän on siitä muutenkin pidettävä huolta.

Pitkään käyttämättöminä olleet akut on syytä irrottaa sähköjärjestelmästä, sillä jo pienenpieni virrankulutus, kuten ajoneuvon kello tai varashälytin, purkaa ja rikkoo akun ajan kuluessa.

Akkuahan ei saisi koskaan päästää purkaantumaan täysin tyhjäksi, mutta jos niin on päässyt käymään, älä säilytä sitä kylmässä. Purkaantunut akku saattaa jäätyä, ja jäätymään päässyt akku on käyttökelvoton. Purkautuneita akkuja saa usein elvytettyä latureilla, mutta parhaat keinot akusta huolehtimiseen ovat ajoneuvolla ajaminen, akun varaustason tarkkailu ja säännöllinen lataaminen.

Koitetaan siis välttää surullisen kuuloiset inahdukset autoa käynnistettäessä ja huolehditaan autojemme akuista. Talviautoilu on nimittäin mukavampaa, kun ei tarvitse joka kerta stressata auton käynnistymisestä parkkipaikkaa kohti kävellessä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *