Kaasujalka

Koeajo VW Crafter – Täysin uusi malli

Julkaissut:

|

17.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo VW Crafter – Täysin uusi malli

Volkswagen Crafter on uudistunut, sillä ei ole enää mitään yhteistä MB Spinterin kanssa. Etuveto ja VW:n tehokas kaksilitrainen tuplaturbodiesel manuaalina olivat tämän isokorisen koeajoauton voimalinjana.

Crafter tuntuu heti kättelyssä ihan kunnon työkalulta. Siinä missä Transporter tuntuu henkilöautomaiselta ajaa, tämä pitkä ja korkea Crafter muistuttaa jo kevyttä kuorma-autoa. Ohjaamon sisustus on muovinen ja tavaratilaakin umpikorisesta löytyy yli 14 kuutiota. Pitkä akseliväli on jo pakko ottaa huomioon ahtaissa paikoissa oikomisen johdosta. 

Hyvä ajaa

Ajettavuudeltaan Crafter on merkille ominaiseen tapaan mukavan tunnokas ja tukeva. Maantiellä suuntaa ei juuri tarvitse korjailla, mutta voimakas sivutuuli kyllä heiluttaa isoa koria. Puhtia riittää myös kivasti, ohituskiihtyvyydeksi välillä 50-100 km/h mittasin 6.8 sekuntia. Muun liikenteen tahdissa pysyy siis vallan vaivattomasti. Kahden turbon myötä vääntöä piisaa 1300:sta kierroksesta alkaen, parhaimmillaan yli 400 nm ja ajaminen on helppoa laajan vääntöalueen sekä hyvien välityssuhteiden ansiosta.

Vaikka koeajoauto oli vain puolikorkea malli, ei sillä enää ihan jokaisen katoksen alle mahdu, eikä myöskään matalaan parkkihalliin. Myös kulutus kohoaa moottoritieajossa lähelle kymmentä litraa ilmanvastuksesta johtuen. Pienimmillään ajotietokone näytti jopa alle seitsemän litran kulutusta matalilla nopeuksilla ja kutosvaihteella. Mutta tavaraa mahtuu tarvittaessa paljon, sisätilan korkeus on lähes kaksi metriä. Noin 4,5 metrin akselivälin ansiosta tavaratilan pituus on kiitettävät 4,3 metriä. Leveyttä on myös riittävästi ja sen huomaa esimerkiksi ohjaamon puolella, kolme raavastakin miestä mahtuu pari metriä leveään kabiiniin.

Työkalu tositoimiin 

Uusi Crafter tuntuu ammattilaisen työkalulta ja siitä on jätetty turha hienostelu tyystin pois. Tilaa riittää joka suuntaan ja yksityiskohdat vaikuttavat loppuun asti harkituilta. Melutaso pysyy muovisuudesta huolimatta mukavan vaimealla tasolla, moottoritielläkään ei tarvitse soittimen volume-nappiin välttämättä koskea. Etu- ja takatutka helpottavat kookkaan auton käsittelyä ahtaissa paikoissa, kovin ketterä tämä pitkämalli ei todellakaan ole. Volkswagen on onnistunut tekemään aidon kuormajuhdan, jota voi ajaa B-luokan ajokortilla. Ennen tämän kokoisiin tavara-autoihin vaadittiin lähes poikkeuksetta kuorma-autokortti.

Plussat
Tilaa riittää joka suuntaan
Vääntävä moottori 

Miinukset
Sivutuuliherkkyys
Auton koko rajoittaa pysäköintiä 

VW Crafter 35 2.0 TDI 130 kW
Koeajoauton hinta 50.820 €
Iskutilavuus 1968 cm3
Teho 177 hv
Vääntö 410 nm
Kokonaispaino 3500 kg
Omapaino 2204 kg
Kantavuus 1296 kg
Pit.lev.kork.akseliväli 6836/2040/2590/4490 mm
Tavaratilan koko 14,4 kuutiota
EU-yhdistetty kulutus 7,5 litraa
Päästöt 199 g/km
Koeajon kulutus 9,1 litraa

Teksti ja kuvat Petri Matikainen

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Volkswagen Golf GTI – Elävä legenda
Koeajo Toyota Proace Verso – Ison lapsiperheen unelma
Koeajo Nissan Leaf – Yhä lähempänä tavallista perheautoa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *