Kaasujalka

Koeajo Volvo V90 Cross Country – Korotettua kartanoherralle

Julkaissut:

|

3.12.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo V90 Cross Country – Korotettua kartanoherralle

Volvo V90 Cross Country täydentää loistavasti Volvon erittäin tyylikkään V90-malliston. 

Volvo V90 Cross Country asettuu V90:n ja XC90:n väliin tarjoten isomman maavaran ilman ison katumaasturin tuomia kompromisseja. Sisäisesti tämä on samanlainen kuin aiemmin koeajetut V90-mallit, joten viimeistely ja tyylikkyys puhuttelee edelleen.

LUE MYÖS KOEAJO: VOLVO V90 ON VUODEN AUTO SUOMESSA

 

Koeajettuun autoon oli ladattu varusteita peräti 33341,36 eurolla, joten mitään ei jäänyt enää toivomisen varaan ja kokonaishintakin nousee juuri yli 100000 euron eli valitettavasti harvojen herkkua uutena. Vetokykyä tässä on 2500 kiloa ja se riittänee hyvin.

Ajoasento jää minun makuuni vähän turhan ylös ja nyt pää hipoo 190 senttisellä kuskilla jo kattoa. Toisaalta tämä mahdollistaa takamatkustajille varsin ruhtinaallisesti jalkatilaa. 

Suuri kääntösäde

Ohjaus keskittää todella voimakkaasti ja tekee hyvää moottoritieajoon, sillä auto kulkee suoraan kuin kiskoilla. Kääntöpuolena on ohjauksen taipumus vääntää vastaan mutkissa ja se korostuu etenkin reippaammassa ajossa. Näin ollen se tekee ohjauksesta hyvin tunnottoman. 

 

235 hevosvoimaa kehittävä diesel liikuttaa autoa varsin mukavasti, eikä tällä jää jalkoihin lastattunakaan.

Auton yksi harvoja pienehköjä purnauksen aiheita tulee aavistuksen suuresta kääntösäteestä sekä hivenen miettivästä vaihteistosta. Vaihteiston miettiminen ilmenee ainoastaan esimerkiksi risteyksiin tultaessa rullatessa, jos sitten painaa kaasupoljinta ronskisti, niin kestää yllättävän kauan kunnes vaihteisto pudottaa pienemmälle vaihteelle. Jos taasen rullausvaiheessa painaa kaasua vain vähäsen niin auto jatkaa samalla vaihteella, eikä viivettä tule. Siinä voi vähän kikkailla painamalla aluksi vähän kaasua ja hetken päästä vasta enemmän. Toisaalta tuo kikka ei onnistu, jos yllättäen pitääkin kiihdyttää nopeasti liikenteen sekaan.

Hyvin kaupunkipainotteista koeajo pitänyt koeajomme aikana keskikulutus jäi 7.8 litraan, jota voi pitää erittäin hyvän suorituksena liki 2000 kiloa painavalle nelivetoiselle autolle.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro aut
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 102982,50€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 235 hv /4000 kierr/min
Vääntö: 480 Nm / 1750–2250 kierr/min
Paino: 1966kg
Vetokyky max: 2500kg
Pit.lev.kork.aks.väli: 4939, 1879, 1543, 2941mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.5s
Huippunopeus: 230km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.3l
Päästöt: 139g/km
Koeajon kulutus: 7.8l 

Plussat
Ylellisyys
Mukavuus
Muotoilu

 

Miinukset 

Kääntösäde

Vaihteiston miettiminen (varauksin)

Jälkimaku 

Volvo V90 Cross Country on hulppean komea peli, joka varmasti tuo omistajalleen suurta nautintoa, mutta toisaalta saksalaiset kilpakumppanit tarjoavat vähintäänkin yhtä kovia malleja.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *