5-sarjan vaihto-BMW halutaan varusteltuna
Iältään, kilometrilukemaltaan, moottoriltaan ja varustelultaan vastaava, mutta korimalliltaan vanhentunut 5-sarjan Bemari vuosimallia 2010 lähtee n. 15-20 % uudempaa mallia halvemmalla.
Myyntijohtaja Ilkka Häkkänen jyväskyläläisestä Rinta-Joupin Autoliikkeestä tietää, että 5-sarjan Bemari on aina hyvää myytävää, varsinkin hyvin huollettuna ja varusteltuna.
– 5-sarjan BMW:n tapaisilta premiumautoilta halutaan tänä päivänä varustelua. Huippuvarusteltu vanhakorinen on ehdottomasti helpompi myydä, kuin uudempi malli ihan perusvarusteilla. Näissä autoissahan ei sinänsä ole mitään varustetasoja, vaan ainoastaan yksittäisiä lisävarusteita.
Vaihtoautokaupassa halutun 5-sarjan Bemarinkin hinnoittelu on aina tapauskohtaista.
– Mutta sanotaan nyt niin, että jos uudempaa mallia myydään vaikkapa 25 000 eurolla, niin varusteiltaan, moottoriltaan ja iältään vastaavasta vanhakorisesta pyydetään karkeasti arvioiden 20 000 euroa.
Luotettava kuin Mersu
Niin paljon korimallin tuoreus vaikuttaa, että huippuvarustellunkaan vanhakorisen ison Bemarin tuulilasiin ei lätkäistä samaa hintalappua kuin saman verran ajetun ja samanikäisen, mutta karusti varustellun uuden mallin tuulilasiin.
5-sarjan Bemareita on vaihtoautoliikkeissä runsaasti tarjolla niin paljon kuin vähemmänkin ajettuina.
– Bemarilla on kuitenkin luotettava maine, satojentuhansien kilometrien mittarilukemaakaan ei kavahdeta. BMW:n kestävä maine on aika lailla yhtä vankka kuin toisenkin saksalaismerkin, Mercedeksen.
BMW 5-sarjan viiden sukupolvi tuli markkinoille syksyllä 2003 ja siitä puhuttiin silloin jopa maailman parhaana autona.Se oli vuonna 2001 esitellyn 7-sarjan jälkeen toinen malli, jossa näkyi BMW:n uusi aluksi mielipiteitä jakanut ja rohkea muotoilusuuntaus. Sisätiloiltaan uusi 5-sarjalainen oli edeltäjäänsä tilavampi.
5-sarjan kuudes sukupolvi tuli markkinoille vuonna 2010. Edeltäneiden sukupolvien tapaan senkin ”munuaiset” keulalla olivat jälleen saaneet lisää kokoa. Auto kasvoi muutenkin edustusluokan mittoihin, uusi 5-sarja oli yhtä iso kuin 1990-luvun alun 7-sarjan BMW. Sen muotoilu ei ollut yhtä rohkeaa kuin viidennen sukupolven 5-sarjalaisen, mutta silti sitä pidettiin yksimielisesti kauniina ja edeltäjäänsä vähemmän mielipiteitä jakavana. Kyljet olivat saaneet aiempaa vahvempia muotoja, mutta keula ja etenkin sedanmallin perä taas oli muotoiltu selvästi pehmeämmin.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa