Kaasujalka

Vanha “ysiysi” on Pyryllä arkiajossa

Julkaissut:

|

11.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vanha “ysiysi” on Pyryllä arkiajossa

Turkulainen Pyry Raunio on nuoresta iästään ehta Saab-mies: käyttöautona arjessa on entisöimätön vuosimallin 1984 Saab 99 GL.

Pyryn Saab on ”ysiysin” viimeinen vuorikerta: mallia valmistettiin vuodet 1967-1984. Auton kunniakasta perinnettä edustaa sekin, että se on ”Made in Finland”: Uudenkaupungin autotehtaalla tehty. Pyryn autossa on tunnetusti kestävä 2-litrainen vapaasti hengittävä bensamoottori yhdellä Solex-kaasuttimella.

Ysiysillä ajelivat aikoinaan niin poliisit, rallikuskit kuin tavallinen kansakin. Tämän jutun kirjoittaja ajoi sellaisella itsekin 1980-luvun jälkipuoliskolla. Ja kulkipa ysiysillä aikoinaan valtionjohtokin. Omilta armeija-ajoiltani Liperin Ylämyllyltä syksyllä 1983 muistan, että Pohjois-Karjalan patteriston everstiluutnantin arvoista komentajaakin kyydittiin 99:llä.

700 euroa

Pyry osti oman ysiysinsä joulukuussa 2015.

– Jo lukiossa vuonna 2012 aloin kaverini innostamana kiinnostua Saabeista. Kun armeijasta palattuani sain kerättyä rahaa ja menin töihin, päätin ostaa tämän Saabin.

Yksi työpäivä Nettiauto.comia kännykällä selaillessa sitten osui silmiin Orivedellä myynnissä ollut vuosimallin 1984 Saab 99 GL. Mittarilukema oli 276 000 kilometriä ja kaupat tehtiin 700 eurolla.

–Konehuoneen puolelta löytyy vuodelta 1995 öljyvaihtotarra, silloin huolto on tehty 250 000 kilometrin kohdalla. Eli autolla ei viimeiseen 22 vuoteen ole paljon ajettu. Samoin takaikkunaan on jäänyt T-marketin tarra auton osallistumisesta johonkin Mäntän 200-vuotiasajoon vuonna 1991.

Auto on kiertänyt ennen Pyryä neljällä omistajalla Keski-Suomessa.

–Saab on iso osa suomalaista autohistoriaa. Omille vanhemmillenikin tuli vuonna 2009 käyttöön Saab 9-3 vuosimallia 2001. Se pelaa edelleen hyvin, vaikka mittarilukema on yli 400 000 kilometriä. Jotenkin Saab kietoutuu muutenkin niin vahvasti suomalaisuuteen: presidentti Kekkoselle luovutettiin ensimmäinen Uudenkaupungin autotehtaan linjalta valmistunut Saab 96 vuonna 1971 ja jatkettu Saab 99 oli Mauno Koiviston virka-auto.

 Matkamittari Pyryn autossa on pysähtynyt 288 000 kilometrin kohdalle.

– Sen jälkeen olen ajanut tällä ehkä 10 000 kilometriä. Auto ei ole jättänyt kertaakaan tielle ja korjaustoimenpiteet ovat olleet sellaista pientä entisöintiä. Toisilta harrastajilta tulee kerättyä aika paljon kaikenlaista pientä nippeliä, Pyry kertoo.

Matkamittarin mukana lakkasi toimimasta myös nopeusmittari.

–Mittarit on tarkoitus lähiaikoina korjata ja sitä varten olen jo harrastajalta ostanut vetoakselin maljan vaijerinpyörittäjämekanismeineen. Jarrut on tosiaan myös remontoitu lukuun ottamatta takasatuloita, kuskin puoleinen etusatula on remontoitu edellisen omistajan toimesta. Olen myös `myllyttänyt’ auton viime vuonna, Pyry kertoo.

Halpa ylläpitää

Monin paikoin pienetkään huollot eivät olisi olleet välttämättömiä. Mm. kytkimen ja syylärin Pyry on vaihtanut kokonaan pitkälti siksi, että varaosat Saabiin ovat erittäin halpoja.

 – Vanha syyläri oli vain hapettunut, mutta ei vuotanut ja olisi pelannut ihan hyvin. Edullisuuden takia ja ihan varmuuden vuoksi hankin tilalle kuitenkin toiselta harrastajalta hapettumattoman osan.  Samoin kytkimen uusin kokonaan, koska kytkinlevyn painelaakereineen sain alle 200 eurolla.

Auto on myös ruostesuojattu erittäin hyvin: se on tehty säännöllisin väliajoin aina vuoteen 1994 asti. Ulkopuolella ei näky minkäänlaista ruostetta, vain tavaratilassa sisäpuolella oli korin saumakohta johon oli päässyt kosteutta

 – Samaan paikkaan oli päässyt pieni vesireikä. Hitsasin ne itse, mutta ne olivatkin ainoat paikkaamista vaatineet kohdat.

Pyryn mielestä olisi paradoksaalista ostaa vanha Saab ”kesäautoksi”.

– Saab on niin talviauto kuin olla jo voi.  Lämpiää ja käynnistyy vaikka minkälaisissa pakkasissa.  Se on erittäin vakaa ajettava. Auto tykkää, että sillä ajetaan. Joskus olen ajanut tällä tuhatkin kilometriä viikonlopussa ja arkisin ajan tällä päivittäin.

Pyry Raunion Saab 99 GL
Vuosimalli: 1984
Moottori: R4, 1985 cm3, vapaasti hengittävä
Teho: 100 hv
Vääntö: 162 Nm
Suorituskyky:  huippunopeus 165 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 14 s, yhdistetty kulutus 9,4 l/100 km.
Mitat: pituus: 4477 mm, leveys: 1690 mm, korkeus: 1440 mm, akseliväli: 2473 mm
Mittarilukema ostaessa v. 2015: 276 000 km
Hinta: yksityiseltä myyjältä 700 €.

 Teksti Timo Kiiski
Kuvat Pyry Raunio

 

Vinkkaa meille autosta.

Jos sinulla tai tutullasi on mielenkiintoinen auto arkiajossa niin kerro siitä meille niin me kerromme siitä lukijoillemme.  Haluamme kertoa ihan tavallisista tai vähän erikoisista suomalaisista autoilijoista.

Laita sähköpostia mika.salomaa(at)kaasujalka.fi

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Klassikot koeajossa
Takamoottorinen – Renault 8S Turbo ´72
Kenon tulosta – Toyota Celica TA22 Turbo ´71

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *