Kaasujalka

Parivertailu: Mondeo 2015 ja 2013

Julkaissut:

|

10.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Parivertailu: Mondeo 2015 ja 2013

Kun vertaillaan rinnakkain nykypolven, vuosimallin 2015 Mondeo-dieseliä ja vain pari vuotta vanhempaa ja kutakuinkin vastaavaa edellisen polven diesel-Mondeota, ovat erot tavallisen miehen ajossa yllättävän pienet.

Täysin uusiutunut Ford Mondeo tuli Suomen markkinoille vuoden 2014 lopulla ja se kisasi tiukasti Vuoden Auto Suomessa 2015 -tittelistä. Uutta Mondeota olikin odotettu kuin kuuta nousevaa. Ja kun se sitten viimein näki päivänvalon, oli ulostulo vakuuttava. Suurimman vaikutuksen teki keulan leveän ylellinen Aston Martin -ilme.

Yhtäkkiä edellisen polven Mondeo näytti edestä katsottuna harmaalta keskiluokkaisen virkamiehen käyttöautolta. Nyky-Mondeo henki vähän paremmankin luokan menopeliä.

Keveämpi ilme

Eroa oli eniten nähtävissä sedanissa: matala kattolinja ja taaksepäin kaartuva sivuprofiili kevensivät auton ilmettä tuntuvasti ja vaikutelma oli ylellisen sporttinen.

Varsinkin farmarimallin peräpään muutos oli jo huomattavasti hillitympi.

1.5-litraiseen nelisylinteriseen dieseliin oli tarjolla vain käsivalintainen vaihteisto.

Kaasujalka otti nykyisen polven Mondeosta testiin 1.5 TDCi-farmarin, josta  irtoaa tehoa 120 hevosvoimaa. Ja vaihteisto oli 6-pykäläinen manuaali.

Pituutta tällä Mondeolla on 4867 mm, eli 37 mm enemmän kuin edeltäjässä. Leveyttä ulkopeilit taitettuina on 1911 mm, vanhemmassa mallissa 1866 mm. Korkeutta on 1501 mm, vanhassa 1512. Eli kun nyky-Mondeo on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi ja matalampi. Fiilis luonnollisesti dynaamisempi.

Mutta samalla kun uudempi farkku-Mondeo on edeltäjäänsä sporttisemman näköinen, niin puhtaasti litroissa mitattuna vanha tarjoaa kuljetuskapasiteettia enemmän. Uudemman mallin tavaratila venyy 488 litrasta aina 1585 litraan, vanhemman Mondeon tavaratila vetää penkit ylhäällä 494 litraa ja penkit kaadettuina 1745 litraa.

Kuljettajaa ajatellen nyky-Mondeossa palkit ovat kohdallaan: istuimen muotoilu ja säädöt ovat toimivat. Matkustajillekin on hyvin tilaa.

Alavääntöä kaipaisi lisää

Käyttöliittymät on jaettu kahteen osaan, suureen kosketusnäyttöön kojelaudassa ja ohjauspyörän painikkeista hoidettavaan näyttöön mittaristossa. Näiden vuorottelu vaatii jonkun verran totuttelua, vaikka toiminnoiltaan näitä liittymiä voikin pitää melko tavanomaisina. Ohjekirjaa ei tarvitse hirveän paljon kaivella luettavaksi.

Melutaso on vaimea ja ajettavuus kohdallaan. Moottori kaipaisi kyllä pikkuisen lisää alavääntöä ja vaihteiden välitykset ovat melko pitkät.

Se on selvä, että auton kokoon nähden 120-hevosvoimainen diesel on teholtaan puhditon. Taajama-ajossa pitää kepitellä aktiivisesti ja hidastaessa on survottavat pienempää pykälää kuin mihin on tottunut.

Miellyttävän äänetön

Maantienopeuksissa vaihteiden pitkistä välityksistä ei ole harmia, mutta ohituksiin lähteminen vaatii hyvää ennakointia ja oikean pykälän löytämistä.

Ohjaustunto ja suuntavakaus ovat hyvät ja ongelmattomat. Jousitus on riittävän mukava, mutta ei varsinaisesti huippumukava. Tämä kaiketi perustuu kompromissiin kuorman kantamisen ja mukavuuden välillä.

Aiemmin Mondeo sai jonkun verran kritiikkiä suuntavakaudesta. Uudemmassa mallissa ohjaustehostin muutettiin sähköiseksi ja se taas paransi ohjausta tuntuvasti.

Alusta on miellyttävä yhdistelmä dynaamisuutta ja mukavuutta. Yksi parhaita puolia on miellyttävän matala melutaso, jota edes dieselin käyntiääni kiihdytyksissä ei pääse häiritsemään.

Varustelista oli kattava: uuteen autoon ostettaessa ne ovat maksaneet tuhansia, mutta kuten käytettyjen kohdalla käy, niin tämän Mondeon ostaja saa ne tavallaan kaupanpäällisinä. Huollotkin on tehty ajallaan: viimeisen kerran se on tehty tässä 42 000 km ajetussa autossa 27 000 km:n kohdalla.

FORD MONDEO 1.5 TDCi 120 hv M6 Trend Wagon
Vuosimalli: 2015
Mittarilukema: 42 000 km
Co2: 107 g/km
Moottori: 1499 cm3
Käyttövoima: diesel
Teho: 120 hv
Vääntö: 270 Nm
Huippunopeus: 187 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.7 s
Yhdistetty kulutus: 4.1 l /100 km
Mitat: pituus 4867 mm, korkeus 1501 mm, leveys 1911 mm (ulkopeilit taitettuina), 2121 mm (sis.ulkopeilit), tavaratila 488 – 1585 litraa.
Hinta: 25 900 € (+ toimituskulut 140 €).Myyjä: Autokeskus, Olari

Oikealle ”Mondeo-miehelle”

Neljännen polven Mondeon viimeisistä yksilöistä löytää kohtuuhinnalla ja kohtuukilometreillä hyvän käyttöfarmarin.

Britit tarkoittavat ”Mondeo-miehellä” keskiluokkaan duunariluokasta noussutta miestä, joka statuksensa muuttumisen myötä alkaa äänestää työväenpuolueen sijasta konservatiiveja.

Viidennen polven nyky-Mondeo tuntuu nyt tähän luokkaan jopa ehkä hiukankin pramealta ja dynaamiselta. Sen sijaan tähän neljännen polven Mondeoon ilmaisu istuu kuin voi puuron silmään: se on seuraajaansa hillitympi ja jollain tavalla uskollisempi muinoisen Ford Taunuksen perinteille.

Tässä pari vuotta iäkkäämmässä Mondeossa on vielä 5 hevosvoimaa tehottomampi dieselmoottori kuin uudemmassa, vaikka kuutiotilavuutta on himpun enemmän. Moottori korvasi aiemmin mallistossa olleen 2,0-litraisen 115-heppaisen version. Vääntöä on 270 Nm:iä.

Vaatii kepitystä

Jos saa uudistuneenkin Mondeon pikkudieseliä kepittää paljon kaupunkinopeuksissa, niin tässä vuosimallin 2013 Mondeo-dieselissä sitä saa tehdä vieläkin enemmän. Kahdelle suurimmalle pykälälle ei ole käyttöä kaupunkinopeuksissa juuri ollenkaan.

Mittaritaulun vaihto-opastin kyllä antaisi luvan jyristellä matalilla kierroksilla, mutta korva käskee väkisinkin vaihtamaan pykälää pienempää silmään.

Koeajoon otettu ECOnetic start & stop -toiminnolla varustettuna kuitenkin on ihan mainio peli. Ja tavallisen miehen  ajossa erot uutukaiseen eivät tunnu lähimainkaan niin suurilta kuin ulkonäön perusteella voisi olettaa.

Vaikka vaihteita saakin kepittää, niin suorituskyky riittää hyvin arjen tarpeisiin.

Vakaa maantiellä

Vanhempikin malli on ajettavuudeltaan hyvä. Maantiellä se kulkee paimentamatta suoraan ja kaupungissa se on yllättävänkin ketterä. Tuntuma tiehen on hyvä, mutta kaarteisiin ajaessa ohjaus ehkä kaipaisi pikkuisen lisää tunnokkuutta.

Moottori jyristää uudempaa Mondeota himpun verran enemmän, mutta ajon jatkuessa korva ei enää tee niin suurta eroa. Lopputulemana  todettakoon, että edellisenkin polven diesel-Mondeo on melutasoltaan miellyttävä.

Ajo-ominaisuudet ovat Mondeossa jo pitkään olleet hyvällä mallilla. Jotkut ovat kritisoineet tämän mallin ohjaustuntumaa hiuka liian kevyeksi loiviin kaarteisiin ajaessa. No, se on pitkälti makuasia. Tavallisen peruspentin ajossa se ei varmasti häiritse.

Neljännen polven Mondeo-farkku on korkeampi, lyhyempi ja kapeampi kuin uusi. Keulan ilme henkii harmaasti järkevyyttä, ei edes yritystä pyrkiä premiumiksi. Mutta hyvän  käyttöauton turhia kurkottelematon peruspentti tästä vain 70 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2013 Mondeosta vielä saa. Perusajossa ero nyky-Mondeoon on kuitenkin yllättävän pieni.

Ford Mondeo 1,6 TDCi 115hv M6, ECOnetic Start/Stop Titanium Business
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 70 000 km
Co2: 112 g/km
Moottori: 1560 cm3
Käyttövoima: diesel
Teho: 115 hv
Vääntö: 270 Nm
Huippunopeus: 185 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,1 s
Yhdistetty kulutus: 4.3 l /100 km
Mitat: pituus 4830 mm, leveys: 1886 mm. korkeus: 1512 mm, tavaratila: 494–1745 l
Hinta: 18 900 €,
Myyjä: Auto-Expert Ekroos, Tuusula

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *