Kaasujalka

Moottorin puhdistushuolto palauttaa auton iskuun

Julkaissut:

|

29.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Moottorin puhdistushuolto palauttaa auton iskuun

BG Performance Huolto puhdistaa auton moottorin karstasta ja palauttaa päästöt, tehot ja taloudellisuuden tyypillisesti samalle tasolle kuin ne olivat samassa autossa uutenakin.

Yleisen käsityksen mukaan kaikissa ”ruiskumoottorisissa” autoissa on suorasuihkutusmoottori. Niin ei kuitenkaan ole. Oikeassa suorasuihkutusmoottorissa polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan, perinteisissä ruiskumoottoreissa taas imusarjaan. Eli suorasuihkutusmoottorissa suuttimen kärki on palotilassa, perinteisessä ruiskumoottorissa imusarjassa.

Suoraan palotilaan suuttimella tapahtuva suihkutus on tarkempi kuin epäsuora imusarjasuihkutus. 

Jotkin oikeat suorasuihkutusautot tunnistaakin GDI-mallinmerkinnästä, yksi näistä autoista on esimerkiksi uusi Hyundai i30 GDI. Myös Volkswagenin TSI-moottorit ovat suorasuihkututteisia.

Moottorille täysi putsaus

 BG Premium Huollossa auton moottori käy sisältäpäin täydellisen puhdistuksen: se kattaa moottorin venttiilit (epäsuora), palotilat, ruiskutussuuttimet, sekä männänrenkaiden alueelle kertyneen karstan ja lian liuotuksen. BG palotilan puhdistuksen yhteydessä voidaan vaikuttaa myös katalysaattorin ja happitunnistimen puhdistumiseen merkittävässä määrin. Oikein toimiva katalysaattori tarkoittaa pienempiä päästöjä ja katalysaattorin pidempää elinikää.

Polttoainejärjestelmän puhdistuksella ja sen jälkeen lisättävien öljyjen suojaamisella on merkittävä vaikutus öljynkulutuksen, päästöjen ja tehojen ongelmien ratkaisemisessa.

BG-huollossa puhdistusaine laitetaan ensin moottoriin vanhan öljyn sekaan noin puoleksi tunniksi. Aine puhdistaa öljyjärjestelmän mukaan lukien öljykanavat sekä männänrengasurat. Sen jälkeen moottoriin laitetaan polttoainetankin kautta toinen aine, joka puolestaan puhdistaa männänrengasurat yläpuolelta ja poistaa karstan palotilasta.

Kolmas aine laitetaan uuden öljyn sekaan ja sen vaikutuksesta öljyä ei enää haihdu niin paljon, se myös suojaa ja voitelee moottoria paremmin ja pidempään, jopa pidennetyn huoltovälin ajan.

30 000 km välein

BG Performance Huoltoa suositellaan tehtäväksi 30 000 kilometrin välein, sen hinta on noin 130 euroa. Palvelu ja tuotteet ovat Suomessa kohtalaisen uusia. Yleensä sen tarpeesta kielii autoa käyttävän huoli suuresta öljynkulutuksesta, joka usein on merkkihuollon mielestä normaaleissa raameissa.

Samoin moni huomaa pudotusta tehoissa ja polttoaineen kulutuksen kasvavan.

–BG-huollolla on saatu hurjan hyviä tuloksia aikaiseksi. Kun ennen huoltoa monen auton puristuspaineissa sylintereiden välillä on ollut hirmuisiakin heittoja, niin tällä menettelyllä on saatu identtisiksi keskenään. Silloin tietysti päästöt, tehot ja taloudellisuus on saatua palautettua sille tasolle, jotka autossa on ollut uutenakin, kertoo Karl-Johan Stolpe BG Premium Huoltoja edustavasta maahantuontiyritys Finntest Oy:stä.

Eri puolilta Suomea Helsingistä Ivaloon löytyy jo 235 BG-huoltopistettä. Osoitteesta www.bgprod.fi voit kätevästi löytää lähimmän huoltopisteen.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *