Vertailussa 15 000-20 000 euron avolavat
15 000-20 000 euron hintaluokassa kauppansa tekevät niin neli- kuin kaksipaikkaisetkin pick-upit eli avolava-autot. Merkeistä ja malleista yksi on kuitenkin suosioltaan yli muiden: Toyota Hilux.
Lavallisia pick-upeja saa tänä päivänä niin lyhyemmillä ohjaamoilla kaksipaikkaisina kuin nelipaikkaisinakin eli ns. Double Cupeina. Kaksipaikkaisessa luonnollisesti lavat ovat pidempiä, kun taas nelipaikkaisissa matkustamo lyhentää lavatilaa.
Pääsääntöisesti avolava-autot ovat nelivetoisia, mutta markkinoilla niistä on tarjolla myös pelkästään takavetoisina. Tarjontaa riittää, vaihtoautomarkkinoilla yleisimpiä ovat mm. Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Isuzu D-Max ja Toyota Hilux.
–Näistä yksi on aina ollut selkeä suosikki ja on sitä edelleen, Toyota Hilux, sanoo myyntijohtaja Ilkka Häkkänen Jyväskylän Rinta-Joupin Autoliikkeestä.
Avolava-autojen verotuskohtelu on Suomessa kirjavaa. Pakettiautoverolla pick-upin saa uutena, jos avoimen tavaratilan pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala vähintään 2,25 m³”.
Istumapaikkoja kevyemmän verotuksen pick-upissa saa olla enintään kolme yhdessä rivissä, joten puolipitkien ohjaamoiden autojen takatiloissa ei ole lisäistuimia.
Neliovisten mallien veroperusteet ovat samat kuin henkilöautoissa, joten korkea hinta pitää ne paljolti pois yrityskäytöstä.
Yhä henkilöautomaisempia
Tämän päivän pick-upien maantieajo-ominaisuudet ovat jo miellyttävyydeltään lähes henkilöautojen veroisia.
–15 000 – 20 000 euron hintaluokassa ei ole väliä, onko pick-up neli- vai kaksipaikkainen. Yli 20 000 euron hintaluokassa 2-paikkaiset ovat kevyemmän autoverotuksen takia selkeästi helpompia myytäviä. Nelipaikkaista verotetaan samalla tavalla kuin henkilöautoakin. Mitä halvempaan hintaluokkaan mennään, sitä vähemmän on istumapaikkojen määrällä merkitystä, Häkkänen sanoo.
Kuten arvata saattaa, avolava-autolla on selkeä yhteys ajamiseen maaseudulla, huonoilla tienpätkillä tai maasto-osuuksilla.
– Kyllä näitä avolava-autoja kaupungeissakin arvostetaan, mutta usein sen hankkimisella on yhteys maaseutuun. Niitä ostavat maatalousyrittäjien lisäksi myös metsäkoneurakoitsijat ja kiinteistönhoitoyritykset. Niille se on kätevä hankinta, kun tavaroiden kuljettaminen lavalla on kätevää. Myös harrastekäyttöön näitä pick-upeja ostetaan, Häkkänen sanoo.
Pääsääntöisesti käytetty pick-up halutaan nelivetoisena.
– Takavetoisia markkinoilla on vähemmän, vaikka niitäkin toki myydään, Häkkänen vahvistaa.
Nettiauto.comissa oli elokuun puolivälissä tarjolla n. 125 avolava-autoa hintaluokassa 15 000 – 20 000 euroa. Kaikki kuvissa olevat esimerkkiautot ovat arvonlisäverovähennyskelpoisia.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa