Kaasujalka

Vertailussa 15 000-20 000 euron avolavat

Julkaissut:

|

20.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vertailussa 15 000-20 000 euron avolavat

Toyota Hilux Extra Cab 2.5 D4D 120 4wd SR AC vuosimallia 2008 lienee tämän sarjan hitti, vaikka mittarilukema onkin jo 247 000 km. Hiluxeja tässä hintaluokassa oli tarjolla todella vähän, vähätkin pääsääntöisesti yksityisten myyjien. Kuvan autoa myy Espoossa Autolive Oy 15 900 eurolla.

15 000-20 000 euron hintaluokassa kauppansa tekevät niin neli- kuin kaksipaikkaisetkin pick-upit eli avolava-autot. Merkeistä ja malleista yksi on kuitenkin suosioltaan yli muiden: Toyota Hilux.

Lavallisia pick-upeja saa tänä päivänä niin lyhyemmillä ohjaamoilla kaksipaikkaisina kuin nelipaikkaisinakin eli ns. Double Cupeina. Kaksipaikkaisessa luonnollisesti lavat ovat pidempiä, kun taas nelipaikkaisissa matkustamo lyhentää lavatilaa.

Pääsääntöisesti avolava-autot ovat nelivetoisia, mutta markkinoilla niistä on tarjolla myös pelkästään takavetoisina. Tarjontaa riittää, vaihtoautomarkkinoilla yleisimpiä ovat mm. Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Isuzu D-Max ja Toyota Hilux.

–Näistä yksi on aina ollut selkeä suosikki ja on sitä edelleen, Toyota Hilux, sanoo myyntijohtaja Ilkka Häkkänen Jyväskylän Rinta-Joupin Autoliikkeestä.

Avolava-autojen verotuskohtelu on Suomessa kirjavaa. Pakettiautoverolla pick-upin saa uutena, jos avoimen tavaratilan pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala vähintään 2,25 m³”.

Istumapaikkoja kevyemmän verotuksen pick-upissa saa olla enintään kolme yhdessä rivissä, joten puolipitkien ohjaamoiden autojen takatiloissa ei ole lisäistuimia.

Neliovisten mallien veroperusteet ovat samat kuin henkilöautoissa, joten korkea hinta pitää ne paljolti pois yrityskäytöstä.

Yhä henkilöautomaisempia

Tämän päivän pick-upien maantieajo-ominaisuudet ovat jo miellyttävyydeltään lähes henkilöautojen veroisia.

–15 000 – 20 000 euron hintaluokassa ei ole väliä, onko pick-up neli- vai kaksipaikkainen. Yli 20 000 euron hintaluokassa 2-paikkaiset ovat kevyemmän autoverotuksen takia selkeästi helpompia myytäviä. Nelipaikkaista verotetaan samalla tavalla kuin henkilöautoakin. Mitä halvempaan hintaluokkaan mennään, sitä vähemmän on istumapaikkojen määrällä merkitystä, Häkkänen sanoo.

Kuten arvata saattaa, avolava-autolla on selkeä yhteys ajamiseen maaseudulla, huonoilla tienpätkillä tai maasto-osuuksilla.

Kyllä näitä avolava-autoja kaupungeissakin arvostetaan, mutta usein sen hankkimisella on yhteys maaseutuun. Niitä ostavat maatalousyrittäjien lisäksi myös metsäkoneurakoitsijat ja kiinteistönhoitoyritykset. Niille se on kätevä hankinta, kun tavaroiden kuljettaminen lavalla on kätevää. Myös harrastekäyttöön näitä pick-upeja ostetaan, Häkkänen sanoo.

Pääsääntöisesti käytetty pick-up halutaan nelivetoisena.

  Takavetoisia markkinoilla on vähemmän, vaikka niitäkin toki myydään, Häkkänen vahvistaa.

Nettiauto.comissa oli elokuun puolivälissä tarjolla n. 125 avolava-autoa hintaluokassa 15 000 – 20 000 euroa.  Kaikki kuvissa olevat esimerkkiautot ovat arvonlisäverovähennyskelpoisia.

Vuosimallin 2008 nelivetoinen Nissan Navara 2.5-litraisella dieselmoottorilla webaston ja ilmastoinnin kanssa tehnee hyvin kauppansa, kun mittarilukemakin on vasta 145 000 kilometriä. Auton henkilömääräksi on rekisteröity kaksi, joten takapenkkiä siinä ei ole. Autosilta Jagro Espoossa pyytää tästä autosta 15 499 euroa.

Mitsubishi L200 CLUB CAB INVITE ABS + AC vuosimallia 2010 nelivetoisena ja kahdelle henkilölle rekisteröitynä oli myynnissä Auto-Aatamilassa Joensuussa 15 900 eurolla. 2.4-litraisen dieselin mittarilukema oli 173 000 km.

Isuzu ei merkkinä ole varsinainen hitti, mutta avolava-automarkkinoilla sillä on oma vankka paikkansa. Kuvan Isuzu D-Max Double Cab 2,5 MT LS two-seater vuosimallia 2011 on kaksipaikkainen, vaikka onkin neliovinen. Mittarilukema on 205 000 km ja Autosi Lempäälässä pyytää siitä 15 790 euroa. Auto on myös ALV-vähennyskelpoinen.

 

Ylöjärveläisessä NV Autossa myynnissä ollut nelivetoinen Dodge Ram 2500 2500 5,9 Cummins diesel 24V houkuttelee nelipaikkaisuutensa takia perheellisiäkin. Jenkki-pick-upeilla on myös ihan oma kannattajakuntansa ja sen vetovoimatekijöitä on myös automaattilaatikko. Tosin autolla on myös jo ikää paljon, se on vuosimallia 2001. Kuvan auton mittarilukema on vain 122 000 km ja siitä pyydetään 16 400 euroa.

 

 

 

Tämä Opel Movano 2.5 CDTI 120 HV  vuosimallia 2010 sopii työautoksi isollekin porukalle: se on rekisteröity peräti 7 hengelle. Poikkeuksellisesti se on etuvetoinen: ei siis pick-upille tyypillisesti neli- eikä takavetoinen. Auto-Kulmala Ylöjärvellä myi vain 98 000 km ajettua Movanoa 15 900 eurolla.

 

Ford Ranger Ford Ranger Super Cab XL 2,5 TDCi 4×4 AC vuosimallia 2011  vetoaa takuuvarmasti jenkki-pick-upien suosijoihin. Varsinkin, kun kilometrilukemakin on vasta 135 000.  Kuvan 2 hengelle rekisteröidystä Rangerista Autokeskus Tampereella pyytää 18 850 euroa.

 

 

Mazda BT-50 Pick Up 2.5 TD 4×4 Freestyle Cap Mid vuosimallia 2007 houkuttelee ainakin pienen mittarilukemansa takia: se on vasta 66 000 km. Kahdelle rekisteröidystä autosta Autosompa Iisalmessa pyytää 15 900 euroa.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *