Kaasujalka

Amiskundien järeät perhefarkut

Julkaissut:

|

20.9.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Amiskundien järeät perhefarkut

Takavetoinen BMW 330 Touring 3-litraisella ja 258-hevosvoimaisella suoralla bensakuutosella lienee tämän sarjan kuumin vaihtoehto. Kuvan auton menekkiä kuitenkin ehkä rajoittavaa suurehko, 235 000 kilometrin mittarilukema ja korkeahko, 14 400 euron hinta. Vuosimallin 2006 Bemari oli myynnissä Tuusulan Vaihtoautomaassa.

Kun ammattipätevyyden saanut nuori mies on jo ehtinyt asettua työelämään ja perheeseen on tulossa ensimmäistä kertaa lisäystäkin, on pienempi premiumfarkku tehokkaalla bensapannulla luonteva valinta.

2000-luvun tehokkaalla bensamyllyllä varustetut ja premiumerkkien pienempikokoiset farkut Audi A4, 3-sarjan BMW, C-sarjan Mercedes-Benz, Jaguar X-type ja Alfa Romeo eivät ehkä ole suurten massojen autoja. Ne eivät ole bensansäästäjiä, eivätkä missään tapauksessa ekologisia valintoja. Ja tiloiltaankin ne ovat pienempiä kuin tylsemmät ns. C-segmentin Toyota Avensikset ja Ford Mondeot.

Eikä tuning-mieskään oikein välitä farmareista.

Kun näitä keskimäärin 10 vuotta vanhoja pienempiä premiumfarkkuja tehokkaalla bensamyllyllä myydään 10 000 euron molemmin puolin ja mittarilukema liikkuu pääasiassa jossain 200 000 kilometrin molemmin puolin, niin pääasiallinen ostajapotentiaali on melko rajallinen: perheellistyvät ja jo työelämåän asettuneet nuoret ammattimiehet. Ne samat kaverit, jotka valmistuessaan etsivät autonsa näiden premiummallien sedanversioista.

Näiden esimerkkiautojen haluttavuusjärjestyskin lienee aika selvä: 1. BMW, 2. Audi A4, 3. Mercedes-Benz C, 4. Volvo V50, 5. Alfa Romeo ja Jaguar X-type (jaettu sija).

Bemarin ykkössija selittyy takavetoisuudella. Kunnon “amiskundi” haluaa jatkaa sladittelua perheellisenäkin. Audi A4 Avant taas vetoaa yleisellä trendikkyydellään. A4 Avantin myytävyyttä edistää selkeästi, jos se on tarjolla Quattrona eli nelivedolla.

C-sarjan Mersun pudottaa kolmannelle sijalle sen Bemaria ja Audia himpun pappamaisempi imago.

Volvo V50 tehokkaalla bensamyllyllä on vähän kysymysmerkki: kuuluuko se tähän premiumsarjaan ollenkaan?  “Brändin” hohdokkuudessa Volvo V50 jää jälkeen saksalaisesta kärkikolmikosta, mutta toisaalta tuo brändi taas on jonkun verran hohdokkaampi kuin keskiluokkaisilla japanilaisfarmareilla.

Italialainen Alfa Romeo 159 ja brittiläinen Jaguar X-type taas nauttivat selkeästi premiumerkkien hohteesta, ja ovat jopa persoonallisempia valintoja kuin halutut saksalaismerkit.

Iäkkään Alfa Romeo -farmarin potentiaalinen ostajakunta käy kuitenkin jo selvästi pienemmäksi kuin Volvo V50:nkin. Alfan ostaa pääsääntöisesti todellinen Alfa-fani ja useimmiten hänen mielestään oikea Alfa ei ole farmari.

Jaguar X-type lienee kaikkein hankalin myytävä tässä sarjassa: sitä ehkä vierastetaan ehkä liiankin hienostuneena ja sitä, samoin kuin Alfaakin, vaivaa maine vaikeasti ja kalliisti korjattavana autona hinnakkaine ylläpitokustannuksineen.

Mutta jos siviilirohkeus riittää, eikä kilometrejä Kerry vuositasolla järjettömästi, pääsee kaikilla näillä peleillä tuntemaan ajamisen riemua ihan toisella tasolla kuin samanikäisillä keskiluokkaisilla Avensiksilla ja Mondeoilla.

Audi A4 3.2 V6 FSI S-Line Avant vuosimallia 2006 on mallimerkintöjen perusteella nuoren perheenisän ”märkä uni”, kun automaattivaihteisen auton mittarilukema on vain 175 000 km ja hintapyynti 10 890 euroa. Tehoa kuvan bensa-Audista irtoaa 256 hevosvoimaa. Tosin haluttavuutta saattaa heikentää pelkkä etuveto: pääsääntöisesti tehokas bensa-Audi halutaan nelivetoisena Quattrona. Kuvan autoa myy Kestoauto Ylivieskassa.

 

Kuvan Volvo V50 T5 AWD vuosimallia 2007 ei hätkäytä ulkonäöllään, mutta piilosta löytyy 2,5-litrainen ja viisipyttyinen, 220-hevosvoimainen bensamylly. Näitä nelivetoisia V50-malleja Geartronic-automaattilaatikolla on tarjolla rajatusti. Kuvan Volvolla on ajettu 193 000 km ja hintapyyntö siistiltä näyttävästä autosta on 10 600 euroa. Autoa myy Hatanpään Kamux Tampereella.

 

 

Vuosimallin 2006 Mercedes-Benz C 280T Elegance STW automaattilaatikolla ja vain 202 000 kilometriä ajettuna tuntuu houkuttelevalta peliltä, mutta houkuttelee enemmän ehkä iäkkäämpiä herrasmiehiä. 3-litraisesta bensamyllystä irtoaa tehoa 231 hevosvoimaa.  Rinta-Joupin Autoliike Espoossa pyytää kuvan autosta 11 480 euroa.

Kuvan Alfa Romeo 159 3.2 JTS V6 Q4 Sportwagon on Suomi-auto ja historiasta löytyy vain yksi aiempi omistaja. 260-hevosvoimainen ja 3,2-litrainen bensa-Alfa ei farmarikorisena välttämättä kuitenkaan ole todellisen Alfa-miehen intohimo, vaikka vuosimallin 2007 auton mittarilukema onkin vain 133 500 km. Sen sijaan Alfa kuuluu niihin harvoihin autoiin, joissa manuaalilaatikko ei ole miinusta. ViaCar Oy Jyväskylässä pyytää kuvan Alfasta 9 999 euroa.

Jaguar X-type 3.0 l V6 EXECUTIVE ESTATE 5D automaatti osuu vähän hankalaan rakoon. Moni ns. oikea ”Jagge-mies” ei välttämättä pidä X-typeä edes oikeana Jaguarina ja muut taas tuppaavat vieroksumaan arvostettua brittimerkkiä: mielikuvat ylläpitokustannuksistakin ovat kalliinpuoleiset. Tällä 230-hevosvoimaisella ja nelivetoisella bensa-X-typellä vuosimallia 2005 on ajettu 207 000 km ja loviisalainen City Speed Oy Ltd pyytää siitä 6 490 euroa.

 

 

 

 

 

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *