Kymppitonnin luksusta käsistään kätevälle
10 000 eurolla voi saada 15 vuotta vanhan todellisen luksusauton vähillä kilometreillä, mutta autokauppias suosittelee sellaista vain osaavalle tee itse –miehelle.
Suurin osa myynnissä olevista reilun 10 000 euron luksuslimusiineista on ensirekisteröity 2000-luvun ensimmäisinä vuosina ja niissä on yleensä iso ja vapaasti hengittävä bensamoottori.
Ja juuri ison bensakoneen takia niiden mittarilukematkin ovat pääsääntöisesti himpun alle 200 000 kilometriä.
Ominaisuuksiinsa ja varusteisiin nähden hinnatkaan eivät päätä huimaa. Ja HJ-Autotalon Jukka Hirvonen löytää siihen hyvän selityksenkin.
–Ne ihmiset, jotka haluavat tänä päivänä ajaa tehokkailla bensa-autoilla, laittavat sen kymppitonnin mieluummin käsirahaksi ja ostavat 40 000-50 000 euroa maksavan, vähemmän päästävän ja kuluttavan turboauton. Niissä on pienemmät käyttökulut, vakuutusmaksut ja osamaksukaupan edullisilla koroilla ne loppupelissä tulevat halvemmiksikin. Jos ei itse osaa korjata, tulee näiden vanhojen luksusautojen ylläpitäminen todella kalliiksi, Hirvonen sanoo.
Aika meni jo ohi
Hirvosen mukaan isolla 4,2-litraisella V6- tai V8-bensamoottorilla varustettujen luksusautojen ”aika meni jo ohi ja juna jäi asemalle”.
–Moottorin ja voimansiirron tekniikan osaltahan ne tietysti ovat todella kestäviä, mutta kaikki muu sitten maksaakin todella paljon.
Suurimmat riskit liittyvät näiden ”vuorineuvosautojen” automaattisesti säätyvään ja huippumukavaan ilmajousitukseen. Audi A8:n ilmajousituksen korjaaminen ympäri auton maksaa voi maksaa jopa 10 000 euroa.
–Ei näitä autoja enää osta muut kuin niiden kanssa joskus 2000-luvun alussa niiden parissa työskennelleet ammattimiehet. Osaavalle korjaajalle tällainen auto voi olla ihan hyväkin hankinta, mutta ei muille.
Tyypillistä on myös, että näitä autoja ostavat tietävät, mitä haluavat: Audi A8:n ostaja ei vahingossakaan osta Jaguar Sovereignia tai toisinpäin. Eikä Jaguar Sovereignin ostaja taas osta 7-sarjan BMW:täkään.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa