Kaasujalka

Uusi BMW M5 on nyt nelivetoinen

Julkaissut:

|

21.8.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi BMW M5 on nyt nelivetoinen

Kuudennen sukupolven BMW M5 on ensimmäinen BMW M -malliston sedan, joka on varustettu M xDrive -nelivedolla.

BMW M:n kehittämä uusi M xDrive mahdollistaa täysin säädettävän voimansiirron etu- ja taka-akselin välillä. Se varmistaa uuden ulottuvuuden vauhdikkaaseen ajoon radalla ja erinomaisen ryhdikkään ajokokemuksen kaikissa ajotilanteissa.

Voimanlähteenä on viimeisimmän kehitysasteen 4,4-litrainen V8, joka on ahdettu kahdella M TwinPower -turbolla. Moottorin teho on peräti 441 kW/600 hv ja vääntöä löytyy monumentaaliset 750 Nm. Maksimivääntö on käytettävissä kierrosalueella 1800–5600 1/min.

Nämä tehot siivittävät uuden M5:n nollasta sataan vain 3,4 sekunnissa ja nollasta kahteen sataan 11,1 sekunnissa. Maksiminopeus on rajoitettu elektronisesti 250 kilometriin tunnissa, mutta M Driver’s Package -lisävarustepaketilla auton saa liikkumaan tarvittaessa 305 kilometrin tuntivauhtia.

Edistyksellisen teknologian ansiosta äärimmäisen tehokkaan BMW M5:n kulutus- ja päästöluvut ovat maltilliset. EU-yhdistetty kulutus on 10,5 l sadalla kilometrillä ja yhdistetyt hiilidioksidipäästöt 241 g/km*.

Voima siirtyy vetäville pyörille BMW M -malleille optimoidun kahdeksanportaisen M Steptronic-automaattivaihteiston kautta. Vaihteet kytkeytyvät automaattisesti, tai ne voi kytkeä manuaalisesti joko ohjauspyörään sijoitetuilla painikkeilla tai keskikonsolissa olevalla valitsimella. Drivelogic-järjestelmällä kuljettaja voi säätää vaihteiston omien mieltymystensä mukaisesti niin päivittäiseen ajoon kuin kilparadalle.

Perusasetuksilla DSC-ajonvakautus kytkettynä päälle ja neliveto käytössä järjestelmä sallii pienen luiston takarenkaille, kun kiihdytetään mutkasta ulos. MDM:llä (M Dynamic Mode) ajettaessa taka-akselille ohjataan enemmän vääntöä, ja luistoa sallitaan DSC-moodia enemmän. DSC:n saa myös pois päältä, mikä ominaisuus sopii erityisesti radalle. Kuljettaja voi valita kolmesta konfiguroinnista 4WD:n, 4WD Sportin tai puhtaan takavedon.

BMW M5:n jousitus on suunniteltu varmistamaan parhaan mahdollisen pidon arkiajoon kuin erittäin dynaamisen ajokokemuksen radalla. Moottorin, vaihteiston ja xDrive-nelivedon tapaan myös jousitus on testattu ja säädetty ammattilaisten ja kilpakuljettajien toimesta vaativalla Nürburgringin Nordschleife-radalla. Korin jäykkyys takaa äärimmäisen tukevuuden ja välittömän reagoinnin kovimmassakin rata-ajossa.

Taka-akselille sijoitetun tasauspyörästönlukon lukitusmomenttia voi säätää portaattomasti 0–100 prosentin välillä. Tämä takaa erinomaisen pidon kaikilla teillä ja kaikissa keliolosuhteissa.

Kuljettajan valittavana ovat COMFORT-, SPORT- ja SPORT+-asetukset muuttuvalle iskunvaimennukselle (Variable Damper Control, VDC) ja M Servotronic -ohjaustehostukselle. Moottorin asetuksia voi puolestaan säätää taloudellisesta erittäin urheilulliseen. Ohjauspyörän M1- ja M2-nappien taakse voi tallentaa mieltymysten mukaiset asetukset moottorille, vaihteistolle, jousitukselle, M xDrive -nelivedolle, DSC:lle ja Head-Up-tuulilasinäytölle.

Entistä kevyemmät materiaalit

BMW M -insinöörit ovat tehneet muutoksia myös muotoiluun. Sivupaneelit ovat leveämmät ja etupuskurin aukot huomattavasti suuremmat, jotta jäähdytysjärjestelmä ja jarrut saavat riittävästi ilmaa.

Perää hallitsee pakoputkien kvartetti, joka takaa urheilullisen äänen mihin tahansa ajotilanteeseen sähkötoimisella pakokaasuläpänohjauksella. Kuljettaja voi nappia painamalla säätää moottorin äänet haluamakseen.

Konepelti on tehty alumiinista ja se on muotoiltu vastaamaan M5:n luonnetta. Katto on erittäin kevyttä hiilikuitulujitettua muovia (CFRP) ja pakojärjestelmää on onnistuttu keventämään. Näiden ansiosta BMW M5 xDrive on kevyempi kuin edellinen M5.

M Compound -komposiittijarrut ovat vakiovaruste ja myös ne keventävät autoa tavanomaisiin teräsosiin verrattuna. Edessä on kuusisylinteriset jarrusatulat ja takana yksisylinteriset. Jarrut takaavat hidastusvoimat, jotka vastaavat M5:n dynaamisiin ominaisuuksiin. Lisävarusteena on saatavilla hiilikuitu-keramiikkajarrut, jotka leikkaavat auton painosta vielä 23 kiloa.

Renkaat ovat vakiona kokoa 275/40 R 19 edessä ja 285/40 R 19 takana. Valittavana on myös 20-tuumaiset renkaat, jolloin koot ovat 275/35 R 20 ja 285/35 R 20. Istuimet ovat merinonahkaiset ja sähkösäätöiset M-istuimet. Lisävarusteena on saatavilla uudelleen suunnitellut M-monisäätöistuimet, jotka antavat jopa vielä paremman sivuttaistuen.

Uusi BMW M5 xDrive (F90) tulee tilattavaksi syyskuussa ja toimitukset alkavat keväällä 2018. Hinnat julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla
Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *