Kaasujalka

Mikä vaivaa suorasuihkutusmoottoreita?

Julkaissut:

|

17.8.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mikä vaivaa suorasuihkutusmoottoreita?

Suorasuihkutus bensiinimoottorit ovat alttiita moottorin aikaiselle likaantumiselle. Ajoneuvojen omistajat hyvin usein valittelevat autonsa suorituskyvyn ja tehon heikkenemisestä, jopa ennen ensimmäistä määräaikaishuoltoa.

Bensiiniautoissa on viimevuosina yleistynyt suorasuihkutusmoottoritekniikka. Pienellä kulutuksella toimiva pieni bensiinimoottori on uutena varsin pirtsakka ajopeli. Turbolla varustettu suorasuihkutusmoottori on tyypillisesti varustettu pienellä moottorilla, mutta ne tarjoavat silti hämmästyttävän hyvän tehokkuuden. Mutta mitä tapahtuu verrattain lyhyiden ajokilometrien aikana? Kuluttajat valittavat heikentynyttä tehokkuutta, lisääntynyttä polttoaineen kulutusta, sytytyskatkoksia ja moottorin vika valo syttymisiä.

Lisääntynyt polttoaineen kulutus

Jännittävin asia suorasuihkutusmoottorissa tapahtuu siellä missä polttoainesuuttimet sijaitsevat eli palotilassa. Jokaiseen palotahtiin imetään kymmeniä litroja ilmaa monimutkaisen imusarjan läpi. Jokaista bensatippaa kohti, jokaiseen sylinteriin syötetään 30 kertainen määrä ilmaa. Ja sitten räjähtää! Monimutkaisen ja huolellisesti suunnitellun tapahtuman ketjun päätös on tehokkaalla hyötysuhteella tapahtuva palotapahtuma. Mutta… Mitä jos kaikki ei sujukaan siten, kuin oli suunniteltu?

Polttoainesuuttimet sijaitsevat palotilassa, joten imuventtiilejä puhdistavaa polttoainesuihkua ei tule imuventtiileille. Polttoaineen ja öljyhöyryjen yhdisteistä alkaa kerääntyä karstaa imuventtiileihin. Tästä seuraa kasvanut polttoaineen kulutus.

Heikentynyt suorituskyky

Jumiutuvat männänrenkaat, vaihtelevat puristuspaineet ja polttoainesuuttimien korkea paine palotilassa pakottaa palamattomat kaasut männänrenkaiden ohi öljyn sekaan kampikammioon.

Kuumat kaasut yhdistettynä kasvaneisiin palotilan paineisiin saa aikaan lämpötilan ja paineiden nousua kampikammiossa. Se kiihdyttää öljyn haihtumista. Höyrystynyt öljy poistuu kampikammiosta huohotusjärjestelmän (PCV) kautta imusarjaan, jossa ne jäähtyvät sekä samalla muodostavat karstaa imusarjan komponentteihin.

Superkuuma lämpötila ja palotilan paineet paistavat karstaa polttoainesuuttimiin ja männän yläosaan. Männän yläosaan kerääntynyt karstakertymä alkaa jossakin vaiheesa hajota kovassa paineessa. Imuventtiileistä irtoavat timantinkovat karstapalaset tippuavat palotilaan. Nämä hankaavat karstakimpaleet heikentävät männänren- kaiden tiivistyskykyä ja tekevät kulutusuria sylinterien seinämiin.  Näin ollen moottorin teho vähenee ja sen huomaa auton heikentyneenä suorituskykynä.

BG:n uusi huoltoratkaisu toimii

Alkuperäisvalmistajat ovat jo vuodesta 2010 yrittäneet kehittää kustannustehokasta, helppoa ja toimivaa huoltoratkaisua. Suorasuihkutusmoottoriin kerääntyvä lika on aivan uudenlaista, siksi tarvitaan uudenlaista kemiaa ja niiden yhdistelmiä, jotta suorasuihkutusmoottori saadaan puhdistettua kunnollisesti. BG GDI polttoaine- ja ilmajärjestelmän huolto on viimeisimmän tutkimuksen ja tuotekehityksen tulos. Se on suunniteltu kokonaisvaltaisesti puhdistamaan erityisesti suorasuihkutusmoottorissa esiintyvät karstayhdisteet. Se on vuosien laboratorianalyysien ja kenttätutkimuksen lopputulos.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *