Kaasujalka

Esapekka Lappi johtaa Neste Rallia

Julkaissut:

|

29.7.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Esapekka Lappi johtaa Neste Rallia

Uskomaton finaalipäivä tulossa. Suomalaistrio johdossa Neste Rallin finaalipäivään

Rallin nuoret sinivalkoiset sankarit Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ovat vain neljän erikoiskokeen päässä unelmatuloksesta, tuplavoitosta Neste Rallissa. Eikä tässä vielä kaikki. Kolmantena Suomen MM-rallin viimeiseen päivään kiitävä Juho Hänninen saattaa sinetöidä huomenna suomalaistriolle tuloksen, jollaista ei ole nähty miesmuistiin.

Lapin johtoasema hiipui tänä aamuna Toyota-tallikaveri Jari-Matti Latvalan napatessa useamman erikoiskoevoiton putkeen, mutta Latvalan mahdollisuudet neljänteen Suomen MM-rallin voittoon kirposivat myöhemmin iltapäivällä legendaarisella Ouninpohjan erikoiskokeella auton hyytyessä teknisiin ongelmiin.

Lapille tarjoutunut johtopaikka takasi 54 sekunnin etumatkan päivän viimeisille pätkille Pihlajakoskelle ja Päijälään, mutta vaikka pieksämäkeläinen varmisteli iltapuhteen riskittömällä ajolla, hän lähtee viimeiseen kilpailupäivään edelleen lupaavassa 49.1 sekunnin johtoasemassa M-Sportin Suniseen nähden.

“Olin pettynyt Jari-Matin puolesta, mutta en voinut hänen autonsa ongelmille mitään ja minun tarvitsee nyt nauttia hetkestä, onhan se uskomatonta”, Lappi hämmästeli vasta neljännessä WRC-rallissaan.

“Johdimme eilen, mutta johtomme on vankempi tänään. Olen tottunut ajamaan tässä asemassa, sama tapahtui viime vuonna (WRC2-luokassa) ja osaan hoitaa johtoaseman.”

Suninen syrjäytettiin hetkeksi kolmannelta sijalta aamulla Juho Hännisen kiilatessa Latvalan ja Lapin kannassa top-kolmoseen, mutta nuoren lahjakkuuden päivä huipentui lopulta toiselle tilalle. Neste Ralli on ällistyttävästi vasta Sunisen toinen kilpailu rallin kuninkuusluokassa.

Hännisen törmätessä ongelmiin kallistuksenvakaajan kanssa toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, hyökkäsi Suninen hänen ohitseen. Suomalaiskuljettajien ero on vain 4.3 sekuntia, joten taistelu podiumsijoista tulee käymään viimeisenä kilpailupäivänä kihelmöivänä. Aivan tuntumassa niskaan hengittää M-Sportin Elfyn Evans, joka jahtaa kaksikkoa vain 1.3 sekuntia Hännisen perässä.

Kohti Neste Rallin finaalinäytöstä viidenneltä sijalta lähtee Craig Breen, jolle painetta antaa 14.7 sekunnin erolla takaa kirivä Thierry Neuville. Ott Tänak päätti toisen ajopäivän seitsemänteen sijaan, Neste Rallin viimevuotisen kuninkaan Kris Meeken kärsittyä rengasrikon. Dani Sordo ja Mads Östberg täydensivät kymmenen parhaan kärjen.

Nuorien sinivalkoisten kuljettajien menestystä kisassa komppaa WRC2-luokkaa yli 2 minuutin erolla johtava Jari Huttunen.

Sunisen ja Huttusen jalanjäljissä etenevä Tulevaisuuden Tähti Emil Lindholm pitää toista sijaa WRC3-luokassa heti ranskalaisen Nicolas Ciaminin perässä.

Mitä seuraavaksi
Neste Rallin finaalipäivä koostuu neljästä erikoiskokeesta, alkaen Lempäästä klo 9.25. Seuraavana ajetaan Oittila, jonka jälkeen kummatkin pätkät toistetaan. Päivä huipentuu Oittilassa miteltävään, kello 13.18 alkavaan, kymmenille miljoonille katsojille ympäri maailman lähetettävään Power Stageen, joka päättää Neste Rallin 2017. Oittilan kummatkin vedot nähdään suorana tv-lähetyksenä Nelosella klo 10.00 ja klo 13.00 alkaen.

Yleiskilpailun tilanne EK21:n jälkeen:
1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) 2.13.02,7
2. Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) + 49,1
3. Juho Hänninen/Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) + 53,4
4. Elfyn Evans/Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) + 54,7
5. Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) + 1.16,9
6. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) + 1.31,6
7. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC) + 2.07,5
8. Kris Meeke/Paul Nagle (Citroen C3 WRC) + 2.59,1
9. Dani Sordo/Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) + 3.54,0
10. Mads Østberg/Torstein Eriksen (Ford Fiesta WRC) + 4.23,6

Kuva: AKK/Taneli Niinimäki

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Mersu paskaksi routakuopassa – vakuutus ei korvaa
Ääripäät korostuvat autoilusta väitellessä
Miksi ette sitten osta dieseleitä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *