Kaasujalka

Mercedes-Benzin X-sarja esitellään vuoden 2017 lopulla

Julkaissut:

|

18.7.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benzin X-sarja esitellään vuoden 2017 lopulla
Mercedes-Benz on ensimmäinen premium-luokan autonvalmistaja, joka esittelee oman mallinsa ”tonniluokan” keskikokoisten pickupien luokassa.
Autoluokan kysyntä on tasaisessa kasvussa, ja entistä useampi pickupeista ostetaan yksityiskäyttöön harrastus- ja lifestyle-ajoneuvoksi perinteisen ”työhevosena” käytetyn lava-auton sijaan.
Kolme malliversiota
X-sarjan voimalinja ja auton vahva erillisrunko takaavat pickupille loistavat käyttöominaisuudet. Leveä raideväli (edessä 1632, takana 1625 mm), viiteen tukivarteen perustuva taka-akselin rakenne, erillisjousitetut etupyörät ja kierrejouset molemmilla akseleilla takaavat vakuuttavat ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin maastossa. X-sarja sopiikin vaivattomasti hyvin monenlaiseen käyttöön vaativasta maastoajosta aina maantietaipaleille saakka. Saatavana on kolme eri malliversiota käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure kovaan työkäyttöön, auton muotoilua ja mukavuutta korostava X-Class Progressive sekä oman elämäntapaan saumattomasti istuva X-Class Power, joka istuu yhtä helposti kaupunkiympäristöön kuin harrastuskäytössä kivisille metsäpoluillekin.
Uuden X-sarjan mitat
Pituus 5340 mm
Leveys 1920 mm
Korkeus 1819 mm
Akseliväli 3150 mm
Lavan pit 1587 mm
Lavan kork 474 mm
Max kuorma 1042
Perävaunun paino 1650-3500g
Pitkä akseliväli, lyhyt etu- ja pitkä takaylitys, korkea ja voimakkaasti muotoiltu konepelti, lokasuojia kohti jatkuvat etuvaloumpiot ja matkustamon sijoittelu takapainotteisesti korostavat auton voimakasta, eteenpäin suuntautuvaa liikettä. Dynaamista vaikutelmaa vahvistavat lihaksikkaat, veistokselliset korin muodot, yhdeksän näyttävän ulkovärin valikoima sekä 17–19-tuumaiset pyörät.
Malliversion valinta vaikuttaa takapuskurin ulkonäköön: Pure-tasolla se on musta, Progressive-tasolla auton korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu. X-sarjan voi tilata myös ilman takapuskuria, jolloin lavan takareuna aukeaa 180 asteen kulmassa. Akseleiden väliin lavalle mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava. X-sarja on ainoa keskikokoinen pickup, jossa kuormatilan valaistus on vakiovaruste. Valaistuksesta vastaavat kolmanteen jarruvaloon sijoitetut led-valot, jotka voi sytyttää keskikonsolissa olevalla kytkimellä. Kuormatilassa on vakiona myös 12V:n pistoke.
X-sarjan matkustamo tarjoaa laatua ja mukavuutta, jota aikaisemmin ei ole koettu keskikokoisten pickup-autojen segmentissä. Power-tason autoissa sisustusvaihtoehtoja on kolme, ja matkustamon yläosaan saa mustan tai pähkinänruskean Artico-tekonahkaverhoilun. Progressive- ja Power-varustelluissa autoissa keskikonsolin reunat ja ovenkahvat ovat hopeanharmaat. Kojelaudan vapaasti seisova monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Comand Online -multimediajärjestelmän yhteydessä ruudun halkaisija on 8,4 tuumaa. Terävä näyttökuva toistaa tarkasti myös auton 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmän kuvan.
Vakiovarusteisiin kuuluu 3-puolainen ja 12-näppäiminen monitoimiohjauspyörä, jonka korkeus on säädettävissä.  Progressive- ja Power-tason autoissa ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kahva ovat nahkapäällysteisiä. Comand Online- ja Audio 20 CD -järjestelmien yhteydessä keskikonsolissa on Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.
Pure-varustelluissa autoissa istuimet on verhoiltu mustalla Tunja-kankaalla, musta tekonahkaverhoilu on tarjolla valinnaisvarusteena. Progressive-tason autoissa verhous on mustaa posadas-kangasta, ja valinnaisena tarjolla on Artico-tekonahka/Dinamica-mikrokuituverhoilu. Jälkimmäinen on vakiona Power-varustelluissa autoissa, joissa verhousta korostetaan vielä alpakanharmaalla tikkauksella. Power-varusteluun kuuluvat myös sähkösäätöiset istuimet ja sähköinen ristiselän tuki. Sisäkaton verhoiluun X-sarjassa on kaksi värivaihtoehtoa: macchiato beige tai musta kangasverhoilu.
Voimakkaat moottorit
X-sarjan voimanlähteiksi on lanseerausvaiheessa tarjolla kaksi voimakasta ja tehokasta nelisylinteristä vaihtoehtoa. Mercedes-Benzin 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv. Molemmat ovat saatavana sekä takavetoisina malleina että varustettuna kytkettävällä nelivedolla. Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen.
Vuoden 2018 puolivälissä valikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Vaihteistoa voidaan käyttää myös ohjauspyörän painikkeilla, ja mukana on moottorin ECO start/stop-pysäytystoiminto. Dynamic Select -valitsimen ansiosta käytössä on myös viisi ajotilaa: Comfort, ECO, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan.
Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Ainoana keskikokoluokan pickupina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.
X-sarjan maasto-ominaisuudet
Kahluusyvyys 600 mm
Maavara 202-221 mm (korotettu maavara)
Lähestymiskulma/jättökulma, edessä/takana 28.8 astetta/23,830,1/25,9 (korotettu maavara)
Max. kallistuskulma 49,8 astetta49 (korotettu maavara)
Ylityskulma 20.4 astetta22 (korotettu maavara)
Mäennousukyky 100 %
X-sarjan turvallisuus on koeteltua ja kiitettyä Mercedes-Benz-tasoa. Vahva alusta ja matkustamo muodostavat lujan, törmäyksiä kestävän ja kolarivoimia absorboivan rakenteen. Passiivista suojaa täydennetään seitsemällä turvatyynyllä ja i-Size-yhteensopivalla lastenistuinten kiinnityksellä. Vakiovarusteena on kolme aktiivista turvajärjestelmää: aktiivinen jarruavustin, kaista-avustin sekä liikennemerkkiavustin. Varustukseen kuuluvat lisäksi perävaunuavustin, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäkutsumahdollisuus, vakionopeudensäädin sekä led-ajovalot. Saatavana on peruutuskameran lisäksi myös 360 asteen ympäristönvalvontajärjestelmä.
Toinen X-sarjan poikkeus nykyisiin pickup-malleihin verrattuna on auton liitettävyys. X-sarjan verkkopääte on varustettu omalla sim-kortilla, jonka avulla käytössä ovat kattavat Mercedes me -palvelut sekä älypuhelin- ja pc-yhteydet. Kuljettaja voi koska tahansa hakea käyttöönsä esimerkiksi navigaatiotietoja tai seurata autonsa tilaa, vaikkapa polttoainetankin täyttöastetta tai rengaspaineita, etänä oman puhelimensa tai päätelaitteensa avulla. Samalla tavalla onnistuvat esimerkiksi X-sarjan huoltopalveluiden tilaus ja hallinta sekä avun saaminen paikalle ongelmatilanteissa.
Comand Online -multimediajärjestelmä tarjoaa käyttöön kovalevypohjaiset navigointi- ja paikannustiedot. Mercedes me -palvelun avulla kuljettaja saa tietoonsa esimerkiksi edessä olevat ruuhkat ja niiden pituudet sekä vaihtoehtoisen reitin ruuhkan ohittamiseksi. Suunnistusta helpottavat näytön kolmiulotteinen 3D-kuva ja rakennetun ympäristön havainnolliset näyttökuvat. Järjestelmään voidaan tallentaa tai siirtää SD-kortilla myös omia reittisuunnitelmia. Navigaattorin näyttöön saadaan kerralla jopa neljän eri vaihtoehtoista reittiä, joista yksi on aina laskettu mahdollisimman taloudelliseksi.
Mercedes-Benzin uusi X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa. Eurooppaan, Australiaan ja Etelä-Afrikkaan tarkoitettujen autojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa vuonna 2017. Latinalaiseen Amerikkaan menevien autojen valmistus käynnistyy Argentiinan Cordobassa vuonna 2019.
Daimler AG:n ja Renault-Nissanin strateginen yhteistyö alkoi kuusi vuotta sitten. Nissan on maailman toiseksi suurin keskikokoisten pickupien valmistaja, ja sillä on 80 vuoden kokemus tämän tyyppisten autojen tuotannosta.
Uuden X-sarjan Suomen hinnastot julkaistaan myöhemmin.

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Vuoden Auto Suomessa 2018 on Seat Ibiza
Kaasujalka autoiluohjelman 4.jakso
Volkswagen vihki käyttöön uuden tuulitunnelitestikeskuksen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *